handdator

Visa fullständig version : Schysst mat på resande fot?


Kamp
2012-02-03, 18:06
Hej allesammans! Skall på militärövning i Norge i ca 2 veckor och skulle behöva lite tips på mat man kan ta med sig? Har redan börjat bunkra upp med skinkost på tub & lingongrova, nötter, wildchips, portionspåsar prottepulver, samt jordnötssmör.

Jag kommer alltså sova i skogen och kan därför inte ta med mig hur mycket som helst heller. Mejeriprodukter lär gå bort pga. klimatet.

Söker alltså livsmedel som är smidiga att ha med sig, hållbara samt bra makros. Vill försöka äta så likt som hemma så eftersträvar därför mkt protein, därefter kolhydrater och sist fett.

Mvh Kamp

vicarious
2012-02-03, 18:10
De är väl ändå ganska kallt i Norge såhär års? Mejeriprodukter borde inte vara nåt problem av den anledningen då. Men visst kan det vara lite krångligt.

Baka egna proteinbars!

addeadde0
2012-02-03, 18:10
Hej allesammans! Skall på militärövning i Norge i ca 2 veckor och skulle behöva lite tips på mat man kan ta med sig? Har redan börjat bunkra upp med skinkost på tub & lingongrova, nötter, wildchips, portionspåsar prottepulver, samt jordnötssmör.

Jag kommer alltså sova i skogen och kan därför inte ta med mig hur mycket som helst heller. Mejeriprodukter lär gå bort pga. klimatet.

Söker alltså livsmedel som är smidiga att ha med sig, hållbara samt bra makros. Vill försöka äta så likt som hemma så eftersträvar därför mkt protein, därefter kolhydrater och sist fett.

Mvh Kamp

Proteinbars kanske? :thumbup:

Torsk_ole
2012-02-03, 18:10
Cold Response antar jag?

I det klimatet och den korta tiden så hade jag inte tagit med mig något extra. men det beror så klart på vad man ska göra. Är du stilla nästan hela tiden så kan proteinpulver vara nice, gillar EAA med smak i sådana sammanhang.

Konserver av olika slag är en klassiker, ölkorv eller torkat kött är också nice.

Får du inte mat?

Maverick
2012-02-03, 19:57
De är väl ändå ganska kallt i Norge såhär års? Mejeriprodukter borde inte vara nåt problem av den anledningen då. Men visst kan det vara lite krångligt.

Baka egna proteinbars!

Är det lika kallt som här så fryser dom :)

Kamp
2012-02-03, 21:13
Jajust ja! Haha glömde såklart prottebarsen, köpte just hem 40 st så är lugnt på den fronten.

Jo precis CR. Man får välja, vi får ju ut blåbands påsar med frystorkad mat, energybar och annan skit fylld med socker och fett. Ett annat minus är att man blir sjukt hård i magen vilket inte är någon höjdare. Jo kan ju gå, dock känns det som att dom tar mkt plats samt lite ömtåliga. Att tillägga är att jag sitter i ett stridsfordon vilket gör att antingen är maten inne och är varm, eller utanför i något fack och fryst:)

Ja konserver är självklart bra, vad finns det att köpa på den fronten som är ätbart med schyssta värden?

Stacco
2012-02-03, 23:21
Ja konserver är självklart bra, vad finns det att köpa på den fronten som är ätbart med schyssta värden?

Tonfisk i konservburk är ju en klassiker, fast inte så gott

Kamp
2012-02-04, 09:20
Tonfisk i konservburk är ju en klassiker, fast inte så gott

Uhaaaaaa, synd att jag hatar det-.-'

Sandra81
2012-02-04, 11:37
Gojibär, nötter, välling ,russin, banan (köp dom gröna så håller dom längre), choklad *cupid*, torkad/färsk frukt, makrill, bönor, varma koppen, knäckebröd,.. Jordnötssmör kanske? inte så nyttigt kanske men gott å det är väl rätt mycket energi i det tror jag .:p

mat är ju ganska svårt eftersom det inte kan bevaras så bra i en ryggsäck. men torkad mat, konserver är väl det enda.

Fru_Flisa
2012-02-04, 12:39
Havregryn, bara blanda med vatten och proteinpulver.

z_bumbi
2012-02-04, 12:49
Jo precis CR. Man får välja, vi får ju ut blåbands påsar med frystorkad mat, energybar och annan skit fylld med socker och fett.

Sedan när blev det skit? Om du håller igång tillräckligt så behöver du energin och håller du inte ingång så kan du strunta i att äta godiset.

Annars är det ju bara att kolla på färdigrätterna i vilken livsmedelsaffär som helst, det finns oftast en hel del där det bara är att tillsätta kokande vatten.
Bland konserverna är det bara att plocka något som är gott.

Kamp
2012-02-04, 23:06
Det är oftast en låg mängd protein, mycket koldhyrater och även fett. Det är självklart bra om du rör på dig, dock så lär jag sitta i en vagn större delen av tiden vilket gör att gärna äter som hemma. För att inte nämna hur äckligt dålig i magen jag brukar bli av dem;)

mysglenn
2012-02-04, 23:10
Uhaaaaaa, synd att jag hatar det-.-'

när man är hungrig äter man allt :)