handdator

Visa fullständig version : diffus muskelvärk efter förbättrade matvanor


Lillfightern
2012-02-03, 17:31
För ett tag sen började jag räkna kalorier, och insåg då att maten jag föredrog att äta var rena viktväktarmaten och att jag fick i mig 1000 kcal för lite per dygn - om jag var inaktiv, vilket verkligen förklarade min slöhet och att jag nästan bara sov hela dagarna. Det hade jag inte haft en aning om innan.

Efter den insikten och efter att ha skärpt mig rejält och nu ligger på ca 2000 kcal per dygn och faktiskt orkar träna ca 2 gånger i veckan utan att gå in i väggen, och dessutom börjat med tillskott som spirulina och rent proteintillskott i väldigt små mängder eftersom jag äter lite kött, så har det nu börjat värka rejält i musklerna i hela kroppen.

Och inte bara musklerna utan det känns som hela kostymen är för trång och det spränger. Det känns inte som träningsvärk, det blir inte värre efter ett pass och det gör ont även om jag inte tränat, musklerna känns svullna, tunga och trötta. Såhär har det varit sen jag började med ordentlig mat och tillskott? Har varit med om detta en gång tidigare, när jag ökat på motståndet i träningen och samtidigt börjat med en tsk spirulina om dagen (som har högt proteininnehåll). Vet att just spirulina även driver ut gifter ur kroppen och kan innebära en påfrestning men nu har jag inte tagit spirulina på flera veckor men det känns ändå likadant.

Är det vanligt att det blir såhär? Gör det ont för att musklerna byggs upp mer än jag är van vid eller har det samlats vätska i vävnaderna? Kommer det gå över eller fortsätta så länge jag bygger på mig? Tycker inte jag borde få ont med tanke på hur lite och mesigt jag tränar, än så länge. Upplever ändå att min häck blivit större och fastare på bara ett par veckor och det är väl ett av de ställen där det gör mest ont och jag känner mig sjukt baktung :P

Har förut bara tränat för att bibehålla den pyttelilla styrkan jag har, väldigt sporadiskt, men har nu börjat intressera mig för seriös uppbyggnad och fitness, men jag vet fortfarande väldigt lite.. :P

Någon som känner igen det jag pratar om och kan upplysa mig? ^^
Är det lugnt att fortsätta träna fast det spränger i och runt musklerna? Är det bara jag som är ovan vid att ha muskler och det kan vara därför som det känns "fel"?

Crocker
2012-02-03, 19:23
Tom på kolhydrater?

Lillfightern
2012-02-04, 08:34
Jag VAR nog tom på kolhydrater, och fett, och protein.. innan jag la om maten och bytte rätter. Men nu borde jag verkligen inte vara tom på kolhydrater när jag äter minst 5 mål mat om dagen som inkluderar stora portioner havregryn, potatis, ris, fullkorspasta etc + ev. småätande emellan.

Dock märker jag att allt blir så mycket lättare om jag börjar dagen med dextrosol innan jag går upp, annars orkar jag ingenting på förmiddagen fast jag äter gröt till frukost. Kanske tar det för lång tid för kolhydraterna att göra sitt jobb?

Ofta måste jag gå upp på natten och äta för jag känner mig tom (som inatt :D), och när jag tränade inför militären var jag tvungen att äta ett mål varannan timme för att orka. Då bestod träningen bara av 4 medellätta viktpass på gymmet i veckan på 1 timme styck och gav knappt träningsvärk.

Och när jag kör crosstrainer på gymmet brukar jag få kliva av och gå hem och äta efter 30 minuter för jag blir så hungrig så jag tror jag ska gå av på mitten..

Apos78
2012-02-04, 10:34
Hmm. Har du kollat så det inte är något annat som leder till din trötthet och muskelvärk? Jag tänker då på någon medicinsk orsak.

Lillfightern
2012-02-04, 11:25
Har kollat det mesta som går att kolla.
Har "naturligt" lågt blodtryck och blodvärde, det är de enda felen de kunnat hitta och något som jag alltid haft. Det är inte för lågt, utan inom gränsen för normalt, men ändå alltid i nederkant.

Jag tror inte det är något medicinskt fel som gör att det värker. Jag har ändå gått upp 4 kg på en månad, ser mer vältränad ut och känner mig starkare och allt jag tänker på är mat. Dygnet runt.

Undrar mest om fler upplevt samma sak i samband med att de byggt upp muskler och lagt på sig? Misstänker att kroppen gnäller för att den är ovan och undrar om det kanske gått lite för fort. Annars borde jag väl må sämre i samband med träning, vilket jag inte gör. Det är stadigt såhär hela tiden. Jag mår inte dåligt av det utan det är mest störande.

Lillfightern
2012-02-04, 11:33
Kan det vara blodbrist som ger mjölksyra i musklerna och jag behöver öka järnintaget ytterligare? Liten tanke jag fick...

Om jag nu fått mer muskler som kräver mer syre menar jag...

ligger vanligtvis nånstans på 117 hb, så har det sjunkit behöver jag nog göra nåt åt det... :P

christofer79
2012-02-04, 12:10
Ät tillskott b12 om du äter lite kött. Sen ha en vilovecka där du ligger på överskott av kalorier. Skulle du fortfarande känna trötthet när du ligger på överskott av energi så tycker jag du får begära fler prover. Sen om man har något virus i kroppen så kan de göra att man får smärta i leder och muskler.

Lillfightern
2012-02-04, 12:59
ska prova! Frågan är bara vad som är överskott?

Som tjej bör jag ju få i mig ca 2000kcal per dag.

Men om nu musklerna ständigt jobbar lite anaerobt pga lågt hb så går det ju åt mycket mer glukos än vad som är "normalt". Om det är så ligger jag nog redan på för lite, vilket kan förklara min ständiga hunger och behovet av druvsocker...

Behöver kanske mycket mer än 2000kcal per dygn för att kompensera?

Jag har inget emot att äta mer :D

Holabandola
2012-02-04, 13:25
När jag började träna så blev jag helt sjukt hungrig och bara tänkte på mat.
Vitkiga då är att också äta sjukt mycket mat.

Jag kan nästan lova dej att det du tycker är mycket mat är skitlite mat.

Skriv gärna upp vad och hur mycket du äter en normal dag.

Jag tror din kropp är chockad och ovan av träningen. Men det kommer gå till sig, givet du äter mycket också. I början kan man vara tvungen att äta hela tiden, för att det sedan jämnar ut sig.
Lågt blodtryck, dåligt socker och järn beror nog helt på din livstil och kost. Hur många timmar sover du per dygn?

ÄT...allt...hela tiden så kommer det nog lösa sig! :-)

Lillfightern
2012-02-04, 13:53
jag äter 2-4 lagade mål mat om dagen, ibland går jag upp på natten och lagar ytterligare en "middag". Fyller hela tallriken så det nästan rinner över och hivar på extra grädde och olivolja och tar ofta backning på det. Så har jag ätit senaste månaden och då gått upp 4 kg, så jag antar att det är bra. Utöver de lagade målen äter jag något ca var tredje timme, men jag är konstant hungrig däremellan. Åt precis en full tallrik till middag men vill ändå äta gröt till efterrätt för jag är fortfarande vrålhungrig!

Kommer ihåg från högstadiet i 7an att jag alltid åt mer än killarna i 9an som styrketränade och spelade hockey men jag var ändå alltid hungrig och tjejkompisarna gnällde för att jag aldrig lämnade matsalen. Har ätit mer än jämnåriga tränande killar så länge jag kan minnas och jag tror inte det är mängden mat som varit mitt problem sista tiden utan att jag pga smal budget och okunskap valt kass mat.

sover max 6 timmar per natt, om jag inte behöver kompensera för sömnbrist, då sover jag mer. Innan jag la om matrutinerna behövde jag powernappa stup i kvarten men nu orkar jag hålla mig vaken en hel dag i sträck och faktiskt GÖRA saker. Är uppenbarligen på rätt väg i alla fall :)

Men det känns ändå på musklerna som att jag tränat även när jag inte har det?
Ska vräka i mig mer mat nu *drool*

Sniggel
2012-02-05, 12:26
Fundera på om det ökade kaloriintaget kan ha fyllt dina muskler med glykogen vilket fått dem att växa i storlek och att tillväxten blivit så snabb att det är någon form av växtvärk pga hög spänning inne i muskelfascian?
Vilt spekulerande förstås.

Sen vet jag inte om där är några riktiga fördelar med spirulina. Har hört lite anekdoter om folk som bl a fått permanenta hudproblem av spirulina så det kanske inte är helt riskfritt att äta.

Lillfightern
2012-02-05, 20:15
Ja, jag har tänkt att det kanske är någon form av växtvärk. Känns konstigt att kunna ha det som vuxen, men jag antar att det inte har med åldern att göra utan hastigheten på tillväxten.. Känns som det är stelt och ömt utanför musklerna när jag tar ut rörelser så det låter ju inte helt ologiskt? Speciellt runt häcken och det är där jag vuxit mest... :D

Spirulina frigör ju gifter som börjar cirkulera i kroppen och kan ge ett lätt förgiftningstillstånd, så det kan mycket väl ge problem. Har hört fler som fått just hudroblem och acne.
Själv använder jag bara spirulina nån vecka i taget eller nån enstaka gång ibland och då max en tesked för jag vet att jag är känslig. Dessutom måste man ju dricka så jäkla mycket vatten när man tar såna renande preparat och det går inte ihop med att jag är en kaffetant..

Sniggel
2012-02-06, 06:29
Spirulina frigör ju gifter

Jag ställer mig skeptisk till det här påståendet.

Lillfightern
2012-02-06, 11:36
Det är vad jag har hört om spirulina, av ganska många, och även läst lite här och där. Det gör det ju inte mer sant för det och jag har aldrig sett någon vetenskaplig studie om det hela, men du är ändå den första jag stött på som sagt emot det påståendet :)

Holabandola
2012-02-06, 11:56
...rent intuitivt så känns det skumt att äta alger och tång etc eftesom vi är landvarelser.

joasimo
2012-02-06, 12:03
Jag kände likadant när jag började äta ordentligt med mat och framför allt kolhydrater efter en deff. Träningsvärken började komma och det kändes "tight" mellan muskler och huden, vilket jag knappt känt under deffen!

Lillfightern
2012-02-07, 23:15
man skulle nog kunna jämföra min ofrivilliga lilla "svältperiod" med en deff. Åt mycket volymmässigt och var alltid mätt, men det var mest havregryn, kyckling och fisk..
Har inte heller haft träningsvärk tidigare hur hårt jag än tränat, men nu känns det som jag har det lite hela tiden fast jämt fördelat över hela kroppen oavsett vad jag gör eller inte gör.

kroppen har kanske lite bråttom med att lagra på sig av kolhydraterna jag börjat stoppa i mig :D

*står och spänner mina pyttearmar*

Kischen
2012-02-07, 23:51
Det driver inte ut några "gifter" ur din kropp och hur mycket protein gissar du att en tesked ger?

No offence men VARFÖR tror så många tjejer på tramsprodukter?

Lillfightern
2012-02-10, 04:55
Jag föredrar att ha en öppen inställning till saker tills jag får konkreta fakta som säger emot. Än så länge har jag inte sett några tecken på att det skulle vara sämre än andra kosttillskott eller att det inte fungerar. Och finnar kan man få även av proteintillskott och andra saker om man ska gå på den sortens "fakta". Dessutom innehåller det B-vitaminer och folsyra vilket jag fått rekommenderat av läkare att ta som tillskott.

Än så länge fler konkreta bevisbara fördelar än nackdelar för min del.
Sen är vi ju alla olika.

Ge mig fakta som talar emot så kanske jag ändrar mig?
Det gäller allt, inte bara spirulina, eller whatever...

Lillfightern
2012-02-10, 05:23
proteininnehållet i spirulinapulver ligger på 60-70%, inte mycket om man jämför med ex. proteinpulver, MEN ett stort plus är att det är laktosfritt.