handdator

Visa fullständig version : Sjukdomar/Immunförsvar kört ner i botten?


Mart|n
2012-02-03, 13:31
Hej!

Nu är det så att sedan i månadsskiftet november/december så har jag varit sjuk ungefär fem till sex gånger. Varav tre gånger har jag varit sjuk på "riktigt".

Jag beskriver de tre "riktiga" nedan och vilken tidsperiod det rör sig om.

Sista veckan av november t.o.m. första veckan av december. Det höll då i sig i ca två veckor. Höll på med en driftsättning och jobbade ca 12-16 timmar om dagen i två veckor under två veckors tid. Hade under denna tiden feber, halsont, lite lock för öronen och nässnuva. Utvecklade även en rethosta som höll i sig till mellandagarna. Uppsökte aldrig vårdcentral då, dumt nog.

Andra gången var hela vecka två med samma problem som ovanstående. Fick Cocillana utskrivet mot hostan då. Var förövrigt rent utslagen då. Sjukskriven hela veckan.

Tredje gången är just från och med i tisdags denna veckan. Kände mig lite småkrasslig under dagen, men tränade ändå på kvällen. Direkt efter det fick jag feberfrossa. Jag har bland annat frusit så pass mycket att jag skakade som lite här o var i kroppen, detta har varvats med rejäla svettningar. Riktigt ont i halsen, väldigt matt, hostat, känt mig stel och svag. Natten till idag utvecklades en dubbelsidig öroninflammation. Fick idag utskrivet Kåvepenin och Cocillana. Doktorn sa att det var dubbelsidig öroninflammation och troligtvis halsfluss.

Utöver dessa tre tillfällen så har det mest varit lite mindre saker som inte direkt krävt någon sjukskrivning. Under hela denna perioden så har jag nog faktiskt inte känt mig riktigt pigg en enda gång, har även sovit dåligt. När jag inte har varit sjuk så har jag ätit mer eller mindre allt som inte är fastbultat. Tar även några klunkar Mivitotal Premium mer eller mindre varje dag. Jag har även tränat ganska hårt och tungt efter varje sjuktillfälle och gjort så ända tills jag blev dålig igen.

När jag nu har läst igenom texten så inser jag att jag antagligen inte har låtit återhämta mig ordentligt sen i innan alla sjukdomarna...

Förhoppningsvis är jag inte sjuk längre än till mitten av nästa vecka. Men jag tänker avstå från träning hela nästa vecka. Och sedan smyga igång med någon form av deloadblock.

Har någon av er någon liknande erfarenhet? Och har ni möjligtvis några bra konkreta tips?

Bult1
2012-02-03, 13:53
Har tränat extremt mycket nu i november, december, januari. Fick en influensa i december, efter det gick jag ut stenhårt igen det har funkat bra men dom senaste två veckorna har jag varit riktigt matt efter passen och vart tvungen att vila ett par timmar varje dag. Kan börja svättas när som helst, har ont i båda öronen i skrivande stund, ret hosta kommer och går samt lite halsont. Börjar också bli riktigt trött på det vet inte riktigt vad jag ska göra.

Mart|n
2012-02-05, 10:18
Hoj!

Nu får ni ta och sluta läsa om melodifestivalen och börja skriva här.

z_bumbi
2012-02-05, 10:55
När jag nu har läst igenom texten så inser jag att jag antagligen inte har låtit återhämta mig ordentligt sen i innan alla sjukdomarna...

Du har själv skrivit den mest troliga orsaker och den vanliga lösningen på det dvs att vila mer.

simper02
2012-02-05, 10:58
Jag har diagnostiserats för överträningsyndrom och hade en liknande sjukdoms historia månaderna innan, det sämsta du kan göra är att börja träna normalt igen. du måste vila jag skulle ha tagit minst 2 veckors uppehåll när du känner dig helt frisk och då skulle jag köra lätta pass i ca 2 veckors tid efter vilo veckorna. gör du inte detta så kan det sluta som för mig med träningsförbud i 2 månader........

Mart|n
2012-02-05, 11:27
Du har själv skrivit den mest troliga orsaker och den vanliga lösningen på det dvs att vila mer.

Förhoppningsvis är det så enkelt att det är det enda som behöver göras.

Jag har diagnostiserats för överträningsyndrom och hade en liknande sjukdoms historia månaderna innan, det sämsta du kan göra är att börja träna normalt igen. du måste vila jag skulle ha tagit minst 2 veckors uppehåll när du känner dig helt frisk och då skulle jag köra lätta pass i ca 2 veckors tid efter vilo veckorna. gör du inte detta så kan det sluta som för mig med träningsförbud i 2 månader........

Ok, fick du det diagnostiserat av en doktor? Jag tänkte ta det ganska lugnt de kommande veckorna iaf... Det tycks alltid hända mig en massa skit när jag tränar oreglerat en längre period ;)

simper02
2012-02-05, 11:55
Förhoppningsvis är det så enkelt att det är det enda som behöver göras.



Ok, fick du det diagnostiserat av en doktor? Jag tänkte ta det ganska lugnt de kommande veckorna iaf... Det tycks alltid hända mig en massa skit när jag tränar oreglerat en längre period ;)

ja det fick jag

Corpobal
2012-02-05, 12:46
Vilka andra stressorer har du i din vardag med jobb etc? Du behöver inte brodera ut ditt privatliv men den stress som träningen utgör på kroppen kombinerat med en hög upplevd stress i andra sammanhang höjer risken för ohälsa och det kan då vara "rätt" att inte träna lika hårt när övriga livsfaktorer påverkar.

Mart|n
2012-02-05, 13:06
ja det fick jag

Ok!

Vilka andra stressorer har du i din vardag med jobb etc? Du behöver inte brodera ut ditt privatliv men den stress som träningen utgör på kroppen kombinerat med en hög upplevd stress i andra sammanhang höjer risken för ohälsa och det kan då vara "rätt" att inte träna lika hårt när övriga livsfaktorer påverkar.

Privat har jag generellt ingen till låg stress. Jobbet i sig är oftast ganska lugnt, men i perioder så går det i 110, och då tränar jag oftast väldigt lite.