handdator

Visa fullständig version : Slatter i knäna


eway
2012-02-03, 10:12
Sjukgymnasten har bekräftat att jag har slatter i knäna, något jag dragits med sen tidiga tonår.. över 10år.

Har väldigt svårt med benträning pga detta, hon säger att de inte är farligt om man inte får för mycket ont, men vad rekomenderar ni för benträning eller inte alls?

har testat långa viloperioder (flera månader)
promenader
lätta kroppsövningar (stärka muskler runt knät)

streching av lårmuskel kan hjälpa sa hon, då det är det som drar på fästet på knät och håller det irriterat. (detta har ja inte provat än)

men är det värt och försöka nöta knäböj på lätta vikter trots att de gör ont under och efter pass?

eller ska man skippa benträning och belastning så musklerna blir svaga och inte spänner?

petson
2012-02-03, 10:52
Jag hade själv slatter när jag var yngre och tränade och tävlade i tyngdlyftning. För min del var det faktiskt inget som hjälpte. Provad allt! Träna lätt, träna tungt, låt bil helt med lytning. Det sista alternativet fungerade ju förstås efter ett tag men man vill ju träna. För mig var den bistra sanningen att vänta tills man blev äldre då gick det över. Idag tränar jag massor med ben och till och med löptränar utan att känna nått. Men det var ett helvete när man var yngre. Jävligt tråkigt det där med slatter. Lycka till!