handdator

Visa fullständig version : ryggresning maskin


sipufonatemo
2012-02-02, 22:33
Jag undrar hur man ska utföra den här övningen. Ska man böja ryggen och räta ut den och tillbaka till böjt eller ska man hålla ryggen rak hela tiden och rotera i höftleden? Jag har sett båda varianterna på internet. Och jag undrar om man ska köra till failure eller vad det heter eller om man ska ta det lite lugnt på den här maskinen. Jag har haft lite konstiga känslor i ryggen några gånger under övningen och några gånger allmänt andra tider när jag inte är på gymmet. Därför tänkte jag att jag kanske gör fel.

De här instruktionerna verkar vara två som säger rak rygg och en säger c-formad rygg och det ser ut som hon rätar och böjer:

http://www.youtube.com/watch?v=D-k3mMtSQIU

http://www.styrketraning.org/exdb/show.php?id=15

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/LVBackExtensionN.html

stromming
2012-02-03, 01:31
Anledningen till att du inte får nått svar är nog att de flesta tänker samma sak:

Börja köra marklyft =)

sipufonatemo
2012-02-03, 08:46
Anledningen till att du inte får nått svar är nog att de flesta tänker samma sak:

Börja köra marklyft =)

I tråden råd till nybörjare, är det ryggresning maskin eller vad är det när det står ryggresningar?

här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Och vad menas med "mindre än max"? Jag trodde att man bara blev starkare om man kör till failure.

erha1122
2012-02-03, 10:33
Och vad menas med "mindre än max"? Jag trodde att man bara blev starkare om man kör till failure.
I så fall skulle ju människan dött ut för länge sen.

sipufonatemo
2012-02-03, 11:16
I så fall skulle ju människan dött ut för länge sen.

lol Jag läste nånstans att man måste köra till failure för att bli starkare i just den övningen man kör annars så ligger man bara på samma vikt och kan inte öka. Men jag antar att de menar att man inte blir starkare pga övningen i fråga; man kan väl fortfarande bli starkare av att äta mer och äta rätt t.ex.

Är det fel det där jag läste att man måste köra till failure för att bli starkare i en viss övning?

Sen undrar jag en annan sak: ska man köra till failure i samtliga set? För mig kan det ibland bli så att om jag kör två set och jag kör till 15 och får failure och sen vilar 30 sekunder och kör andra setet så får jag failure efter kanske 12 repetitioner på det andra setet. Kör jag istället kanske 12 på första utan failure så kan jag köra till 15 innan jag får failure på andra setet. Vilken av dessa två metoder är bäst? Eller är någon annan metod bättre? Ska man vila mer än 30 sekunder mellan seten?

AtomicPuffin
2012-02-03, 11:32
lol Jag läste nånstans att man måste köra till failure för att bli starkare i just den övningen man kör annars så ligger man bara på samma vikt och kan inte öka. Men jag antar att de menar att man inte blir starkare pga övningen i fråga; man kan väl fortfarande bli starkare av att äta mer och äta rätt t.ex.

Är det fel det där jag läste att man måste köra till failure för att bli starkare i en viss övning?

Sen undrar jag en annan sak: ska man köra till failure i samtliga set? För mig kan det ibland bli så att om jag kör två set och jag kör till 15 och får failure och sen vilar 30 sekunder och kör andra setet så får jag failure efter kanske 12 repetitioner på det andra setet. Kör jag istället kanske 12 på första utan failure så kan jag köra till 15 innan jag får failure på andra setet. Vilken av dessa två metoder är bäst? Eller är någon annan metod bättre? Ska man vila mer än 30 sekunder mellan seten?

Är du nybörjare som inte tränat speciellt länge tycker jag du skall ta det lugnt. Inte fail, inte slita till du dör, utan börja försiktigt och sedan metodiskt öka ett steg i taget. Då hänger allt med och du minskar risken att om en månad hänga i skadedelen av forumet med ett inflammerat muskelfäste eller annat krafs.

Se till att hitta ett bra upplägg/program som du trivs med och fokusera på teknik i övningarna under tiden du jobbar dig upp till krävande vikter.

z_bumbi
2012-02-03, 11:47
Ryggresningarna är i en vanlig ställning för maskinerna är sällan bra.

Man måste inte på något vis köra till max för att bli starkare och för muskler som är involverade i flera övningar kan det t o m vara en fördel att inte göra det.

sipufonatemo
2012-02-03, 12:08
Är du nybörjare som inte tränat speciellt länge tycker jag du skall ta det lugnt. Inte fail, inte slita till du dör, utan börja försiktigt och sedan metodiskt öka ett steg i taget. Då hänger allt med och du minskar risken att om en månad hänga i skadedelen av forumet med ett inflammerat muskelfäste eller annat krafs.

Se till att hitta ett bra upplägg/program som du trivs med och fokusera på teknik i övningarna under tiden du jobbar dig upp till krävande vikter.

Ryggresningarna är i en vanlig ställning för maskinerna är sällan bra.

Man måste inte på något vis köra till max för att bli starkare och för muskler som är involverade i flera övningar kan det t o m vara en fördel att inte göra det.

Efter hur lång tids träning ska jag börja köra till failure? Jag körde lugnt i en månad och har precis börjat köra till failure på alla maskiner utom ryggresning eftersom det känns konstigt i den maskinen så jag tar det lugnt med den. Att ni säger som ni säger bidrar ytterligare till att jag tror att min instruktör inte vet vad han pratar om; han sa att jag skulle köra tungt redan första dagen. Och han hafsade igenom det han sa om uppvärmning som att det var helt oviktigt. Och han sa igenting om stretchning överhuvudtaget vilket jag fått höra på alla andra gym att det är att rekommendera. Jag har dock skitit i att stretcha hittills men funderar på om jag ska börja med det.

sipufonatemo
2012-02-03, 12:09
Ryggresningarna är i en vanlig ställning för maskinerna är sällan bra.

Vad menar du med "vanlig ställning"? Ska jag hoppa över den här maskinen helt och hållet eller vad menar du?

z_bumbi
2012-02-03, 12:34
En sådan
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html

Finns andra typer som har annan lutning men det avgör bara hur tunga de är att köra i.

sipufonatemo
2012-02-03, 12:46
En sådan
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtBackExtension.html

Finns andra typer som har annan lutning men det avgör bara hur tunga de är att köra i.

Ursäkta men du är så kortfattad så jag vet inte riktigt vad du menar. Är den övningen du länkade till en övning som du tycker är dålig? Eller menar du att jag ska sluta köra ryggresning maskin som ser ut som i mina tre länkar och börja köra den här övningen som du länkade till istället?

EDIT: Ok. Jag tror jag fattar vad du menar. Du svarade på min fråga om tråden med råd för nybörjare. Jag läste din mening fel tror jag. Men jag undrar i alla fall: bör jag sluta köra ryggresning maskin och istället köra i ställning?

z_bumbi
2012-02-03, 13:22
Det jag länkar till är en ställning avsedd för ryggresningar och det är en sådan jag rekommenderar.