handdator

Visa fullständig version : Kasein, motsägande fakta?


tobnotch
2012-02-02, 21:42
Kasein motverkar nedbrytning av muskler (katabolism). Under natten bygger kroppen muskler. Men kasein är inte effektivt för muskeltillväxten.

Varför "ska" man inta kaseinprotein innan läggdags?

King Grub
2012-02-02, 21:56
Givetvis kan kasein och allt annat långsamt protein användas i proteinsyntesen.

Med "stimulera proteinsyntesen" menas uppregleras till högre nivåer än normalt. Det åstadkoms främst av snabbt protein.

tobnotch
2012-02-02, 22:04
Alltså borde inte kasein vara optimalt? Varför tar inte fler vassle? Man borde ha tillgång till aminosyror oavsett om man ätit tillräckligt med protein under dagen.

King Grub
2012-02-02, 22:06
Vassle stimulerar proteinsyntesen kraftigt men kortvarigt, och utan att nedbrytningen påverkas. Efter ett par timmar är proteinsyntesen nere på basnivåer igen. Medan kasein tillhandahåller aminosyror till den pågående proteinsyntesen i 7-8+ timmar.

Dreas
2012-02-02, 22:08
Alltså borde inte kasein vara optimalt? Varför tar inte fler vassle? Man borde ha tillgång till aminosyror oavsett om man ätit tillräckligt med protein under dagen.Det har de flesta också som äter mat inom rimlig tid innan sängen. Men hur skulle då kaseintillskott kunna sälja?

Kischen
2012-02-03, 00:04
Det har de flesta också som äter mat inom rimlig tid innan sängen. Men hur skulle då kaseintillskott kunna sälja?

För att fluffas såklart.

Varför är kasein dyrare än samma mängd vassle?

Sverker
2012-02-03, 07:14
För att vassle blir en biprodukt när man tillverkar ost.


Kasein blir en biprodukt när man tillverkar vassleprotein:D

Dreas
2012-02-03, 09:07
För att fluffas såklart.

Varför är kasein dyrare än samma mängd vassle?Jag fluffar på vassle och tycker mig lyckas rätt bra med det.

Åååh, nu blev jag dock sugen på Double pro! FUUU *gah!*

Morty
2012-02-03, 09:28
Double pro på kvällen under deff är ju gudomligt.

Acids
2012-04-01, 13:21
Tänkte kolla en sak bara. Jag har alltid brutit fastan under natten med vassleshake på morgonen, för att komma ur de katabola tillståndet.
Men hur viktigt är det just med vassle? Jag hade tänkt skippa vassle nu och köra på kesella + 1 dl rågflingor till frukost istället.
Innan har jag ju kombinerat vassle och just kesellan, då bör väl vassle även bli långsamupptagligt?

Denniss
2012-04-01, 13:33
Tänkte kolla en sak bara. Jag har alltid brutit fastan under natten med vassleshake på morgonen, för att komma ur de katabola tillståndet.
Men hur viktigt är det just med vassle? Jag hade tänkt skippa vassle nu och köra på kesella + 1 dl rågflingor till frukost istället.
Innan har jag ju kombinerat vassle och just kesellan, då bör väl vassle även bli långsamupptagligt?

Inte alls viktigt. Det är inte viktigt att fylla på med snabbt protein direkt på morgonen. Det finns dom som inte ens käkar frukost, med mycket bra resultat just för att sådant jämnar ut sig över dagen.

Acids
2012-04-01, 13:39
Inte alls viktigt. Det är inte viktigt att fylla på med snabbt protein direkt på morgonen. Det finns dom som inte ens käkar frukost, med mycket bra resultat just för att sådant jämnar ut sig över dagen.
Vad bra! :thumbup:
Då är jag förberedd för deffen som börjar imorgon *cupid*

Xerxex
2012-04-01, 22:34
Tänkte kolla en sak bara. Jag har alltid brutit fastan under natten med vassleshake på morgonen, för att komma ur de katabola tillståndet.
Men hur viktigt är det just med vassle? Jag hade tänkt skippa vassle nu och köra på kesella + 1 dl rågflingor till frukost istället.
Innan har jag ju kombinerat vassle och just kesellan, då bör väl vassle även bli långsamupptagligt?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181948

verkar inte spela någon roll. Extra boosten av proteinsyntesen från snabbt protein verkar vara helt obefintlig på det "verkliga" planet. :(