handdator

Visa fullständig version : Vadövningar, behövs det?


madballz
2012-02-02, 18:51
Tjena! Tänkte höra om man behöver köra speciella "vadövningar" såsom tålyft osv, har aldrig kört det innan, har alltid tänkt att äsch det behövs inte jag kör ju benböj, marklyft, benpress, benspark, bencurl osv. Har jag rätt eller inte? :)

Btw har nyss upptäckt det underbara med att träna ben!

limenka
2012-02-02, 18:58
Japp. Vadträning ( i olika former) är lika viktig för vadernas tillväxt som armträningen är för armarna.

Spartansk
2012-02-02, 18:59
Behöver för vad? (No pun intended.)

Om du bara tränar för funktionell styrka behöver du knappast träna vaderna. De är så starka redan.

benacii
2012-02-02, 19:02
Träna vaderna från början så du slipper stå o gnälla senare i livet "vaderna växer inget, jag har inga vader" etc

Maverick
2012-02-02, 19:13
träna vaderna från början så du slipper stå o gnälla senare i livet "vaderna växer inget, jag har inga vader" etc

+1

mysglenn
2012-02-02, 20:02
Ja det behövs

sinaui
2012-02-02, 21:12
Min gissning på att alla som klagar över att deras vader inte växer, det är folk som har märkt att de har små vader efter att ha tränat alla andra muskler i 4 år och sen slänger till 3 övningar för vader en gång i veckan och tror att de ska vara lika stora som resten av kroppen efter 4 månader :p Precis som i de flesta fall så tror jag alltså att det beror på upplevd effekt/brist på effekt och inte en helt sanningsenlig bild av hur det egentligen är.
Detta är bara en teori men den stämmer ju allt som oftast i de flesta sammanhang så varför inte också här? Mina armar växer proportionellt mot resten av kroppen av bara dips/pull-ups, men så är jag ju en fet räka!

stromming
2012-02-02, 22:57
Sinaui: Nja. De allra flesta är överrens om att vaderna vägrar växa lika bra som resten av kroppen, och det har antagligen en hyfsat enkel genetisk förklaring. T.ex. att man inte under några praktiska omständigheter tjänar på att ha en särskilt stor vad. Men det är helt klart att lägga lite fokus på vader om man tycker att det är viktigt. Jag är född med hyfsade vader och ser ingen njutning i att ha större, så jag håller mig till låren och baken