handdator

Visa fullständig version : axelproblem vid pressar.. vad kan det vara?


deblanche
2012-02-02, 14:59
God eftermiddag!

Jag hoppas kunna få lite feedback på mitt "problem" jag dras med.. Det är nämligen så att jag ofta får ont i framsida axel efter jag kört etc bänkpress/hantelpress. jag får en ilande smärta i främre delen utav axlarna som inte riktigt lägger sig. Kan det tyda på överträning eller någon typ utav inflammation i muskeln?

Ex: När jag kör lyft med viktskiva med startläge i normal armhållning och sen mjukt och kontrollerat höjer vikten med raka armar tills jag når toppläget 45grader ovanför huvudet så känner det näst intill som att det kommer någonting i klämm, riktigt obehaglig känsla som slutligen gör att jag tappar kraft något så oerhört.

Någon som känner igen problemet eller har något förslag att bidra med för min fortsatta träning?

Tack på förhand! "är ny här på forumet förresten, så det är mitt första inlägg. Hopps allt är läsbart och någorlunda formulerat i svenska språket :)"

Mvh // Viktor de Blanche

Spetälsk
2012-02-02, 15:46
God eftermiddag!

Jag hoppas kunna få lite feedback på mitt "problem" jag dras med.. Det är nämligen så att jag ofta får ont i framsida axel efter jag kört etc bänkpress/hantelpress. jag får en ilande smärta i främre delen utav axlarna som inte riktigt lägger sig. Kan det tyda på överträning eller någon typ utav inflammation i muskeln?

Ex: När jag kör lyft med viktskiva med startläge i normal armhållning och sen mjukt och kontrollerat höjer vikten med raka armar tills jag når toppläget 45grader ovanför huvudet så känner det näst intill som att det kommer någonting i klämm, riktigt obehaglig känsla som slutligen gör att jag tappar kraft något så oerhört.

Någon som känner igen problemet eller har något förslag att bidra med för min fortsatta träning?

Tack på förhand! "är ny här på forumet förresten, så det är mitt första inlägg. Hopps allt är läsbart och någorlunda formulerat i svenska språket :)"

Mvh // Viktor de Blancheah, det låter som "det gamla vanliga axelproblemet". jag har haft exakt detsamma och löste det med en periods (ca 2 mån) lätta, mycket strikta pressar och kabelrodd med bred fattning som jag drog högt (överarmarna parallella med golbvet). Du kan ju testa något liknande, mitt onda är borta.

edit: det var lättare att köra bakom nacken i början. Det högg mindre då.

deadich
2012-02-02, 16:22
Kan detta vara något?
c6I0z_d4xqY

krokodille
2012-02-02, 16:39
CUFFEN! vanligt att man som nybörjare lyfter fel och får problem med dem... jag är en av dem!

var noga med att lyfta rätt och börja göra uppvärmningsövningar på cuffarna.

glöm inte att träna baksida axlar också för att få upp stabiliteten i axelpartiet!

deblanche
2012-02-02, 22:57
Tack så mycket för era direktiv samt beskrivningar ang övningar (Y), ska ta och prova rätta till formen i bänken en sväng på en låg vikt för att se ifall jag fortfarande har kvar den smärtan som ilar i främre sida axelparti.

Ang uppvärmningen så har jag nyligen börjat att köra cuffövningar för främre, bakre och mittparti axel, och det har visserligen hjälpt en aning under själva passet. Men måste nog se över helheten innan jag drar någon slutsats! Så bort med lite skivor på stången och börja öva form helt enkelt.

"såg att jag postade tråden i liiite fel avdelning, men bättre lycka nästa gång" :)

Mvh // de Blanche

Tier
2012-02-03, 12:21
Gör det ont om du pressar back axlarna och huvudet framåt?