handdator

Visa fullständig version : Ang. samtida muskelökning/fettminskning


Trytter
2004-01-14, 09:21
En sak som jag lagt märke till är att majoriteten av dem som har tänkt ge sig på projektet att öka i muskler och minska i fett samtidigt ofta inte har så jättelång träningserfarenhet bakom sig, eller så är de ganska unga. Jag kan ha fel men det verkar som om det att ha lite distans till att det lägger sig lite extra kilon runt magen är något som man lär sig efter en tids träning...
Därför undrar jag om de som har lärt sig den här konsten kunde berätta lite om hur det gick till i princip :) .

Vet inte om det är någon som fattar vad jag menar, men om det är någon som har lust att berätta eller komma med lite tips om hur de lärde sig att det nog var bäst att acceptera en viss fettökning vid muskelökning, för jag har en känsla av att många börjar med iden om att de ska bygga muskler samtidigt som de minskar fettet. Även jag kan skriva under på det, men jag har nog inte helt kommit över den föreställningen så jag har nog inga vidare tips att dela med mig av...
Dela med er av era erfarenheter!!
Det är uppskattat!
:D
Kanske lite osammanhängande post men det är tidigt på morgonen.:smokin:

mr_ping2
2004-01-14, 11:38
Jag har det senaste halvåret gått ner nåt kilo i vikt och ökat i styrka och muskler och det syns ganska bra.

Vad har jag gjort ?

Börjat med kreatin (fick dock massa bölder på armarna, se annan tråd under bilder)
Röker mer
Käkar något bättre
Super lite mindre

Bildbevis kommer:

Sommaren 2003
http://www.uxconsulting.com/bilder/40yrs_crisis.jpg

December 2003
http://www.uxconsulting.com/bilder/dano3.jpg

Januari 2004
http://www.uxconsulting.com/bilder/first_trik%c3%a5.jpg

Trytter
2004-01-14, 11:46
Ya man! Imponerande :thumbup: .
Det är kanske mera en individuell sak om man kan öka muskler samtidigt som man går ner i fett...
:confused:
Det genomgående svaret man får är ju att det är nästan omöjligt..
:confused: :confused: :confused:

mr_ping2
2004-01-14, 11:47
Bara till o börja röka, len!

Trytter
2004-01-14, 12:08
Vadå börja??

röker redan mer än alla wolkswagen i sverige. :D
Försöker väl mer intala mig själv att jag skulle sluta.
Plus att det nog mest var tänkt att jag skulle lägga på mig lite muskler.
Lite för len/klen redan.

King Grub
2004-01-14, 12:16
Effects of strength or aerobic training on body composition, resting metabolic rate, and peak oxygen consumption in dieting subjects.

Geliebter A, Maher MM, Gerace L, Gutin B, Heymsfield SB, Hashim SA.

Obesity Research Center, St Luke's-Roosevelt Hospital, Columbia University College of Physicians and Surgeons, New York, NY 10025, USA.

Given that resting metabolic rate (RMR) is related largely to the amount of fat-free mass (FFM), the hypothesis was that strength training, which stimulates muscle hypertrophy, would help preserve both FFM and RMR during dieting. In a randomized controlled intervention trial, moderately obese subjects (aged 19-48 y) were assigned to one of three groups: diet plus strength training, diet plus aerobic training, or diet only. Sixty-five subjects (25 men and 40 women) completed the study. They received a formula diet with an energy content of 70% of RMR or 5150 +/- 1070 kJ/d (x +/- SD) during the 8-wk intervention. They were seen weekly for individual nutritional counseling. Subjects in the two exercise groups, designed to be isoenergetic, trained three times per week under supervision. Those in the strength-training group performed progressive weight-resistance exercises for the upper and lower body. Those in the aerobic group performed alternate leg and arm cycling. After 8 wk, the mean amount of weight lost, 9.0 kg, did not differ significantly among groups. The strength-training group, however, lost significantly less FFM (P < 0.05) than the aerobic and diet-only groups. The strength-training group also showed significant increases (P < 0.05) in anthropometrically measured flexed arm muscle mass and grip strength. Mean RMR declined significantly, without differing among groups. Peak oxygen consumption increased the most for the aerobic group (P = 0.03).0 In conclusion, strength training significantly reduced the loss of FFM during dieting but did not prevent the decline in RMR.

Dipshit
2004-01-14, 12:43
Originally posted by mr_ping2
Bara till o börja röka, len!

:nono:

Karl_alfred
2004-01-14, 14:09
Jag tror absolut inte att det är några problem att minska på fett mängden samtidigt som man ökar i muskelmassa. Sköter man kosten bra, tränar hårt och regelbundet, slutar att dricka alkohol mm. Så borde man gå ner i fett och öka muskelmassan.

King Grub
2004-01-14, 14:29
Originally posted by Karl_alfred
Jag tror absolut inte att det är några problem att minska på fett mängden samtidigt som man ökar i muskelmassa. Sköter man kosten bra, tränar hårt och regelbundet, slutar att dricka alkohol mm. Så borde man gå ner i fett och öka muskelmassan.

Fettminskning kräver energiunderskott.

Hur ökar du muskelmassan om du befinner dig i ett energiunderskott?

Absoluta nybörjare, kraftigt överviktiga, genetiska monster, dopningsmissbrukare och tränade personer som kommer tillbaka från vila/skada undantagna.

Karl_alfred
2004-01-14, 14:37
kräver verkligen fett minskning energi underskott?

man kan ju t ex. behålla sin gammla vikt och gå ner 1 kg fett och gå upp 1 kg muskler.

MasterChief
2004-01-14, 14:46
King Grub:

Du menar att energiunderskott inte kan förekomma på "Absoluta nybörjare, kraftigt överviktiga, genetiska monster, dopningsmissbrukare och tränade personer som kommer tillbaka från vila/skada" ?

Resonemanget håller inte...:nono: ;)

King Grub
2004-01-14, 14:49
Originally posted by MasterChief
King Grub:

Du menar att energiunderskott inte kan förekomma på "Absoluta nybörjare, kraftigt överviktiga, genetiska monster, dopningsmissbrukare och tränade personer som kommer tillbaka från vila/skada" ?

Resonemanget håller inte...:nono: ;)

Jag har väl inte nämnt att dessa inte kan ligga på energiunderskott! Jag menar naturligtvis att dessa kan öka muskelmassa och minska fettvikt samtidigt! :smash: ;)

King Grub
2004-01-14, 14:50
Originally posted by Karl_alfred
kräver verkligen fett minskning energi underskott?

man kan ju t ex. behålla sin gammla vikt och gå ner 1 kg fett och gå upp 1 kg muskler.

Men sker fettminskningen och muskelökningen samtidigt? Och ja, fettminskning kräver energiunderskott.

Karl_alfred
2004-01-14, 14:52
Originally posted by King Grub


Men sker fettminskningen och muskelökningen samtidigt?

jag skulle kunna tro att det är möjligt. eller?

jag vet inte direkt om jag kan se mig själv ssom ett genetiskt monster, i allafall inte när det gäller muskelmassa:D

Men i höstas tyckte jag mig både öka i muskelmassa och minska i fett. Behöll samma vikt , sprang 1 gång i veckan och styrketränade 4 gånger i veckan (ökade i styrkan i stort sett varje pass). När jag tittade mig i spegeln tyckete jag att jag redan efter 1 månad såg magrutorna något mer än vanligt.

MasterChief
2004-01-14, 14:58
King Grub: Det jag menade är att hur kommer det sig att en viss typ av människa kan lyckas med konststycket att bygga muskler samtidigt som fettet minskar på kroppen? Då är det ju fysiologiskt möjligt, vilket helt enkelt inte hängde ihop med ditt resonemang kring underskott kontra överskott.

*känner att jag är otydlig nu* :(

King Grub
2004-01-14, 15:03
Originally posted by MasterChief
King Grub: Det jag menade är att hur kommer det sig att en viss typ av människa kan lyckas med konststycket att bygga muskler samtidigt som fettet minskar på kroppen? Då är det ju fysiologiskt möjligt, vilket helt enkelt inte hängde ihop med ditt resonemang kring underskott kontra överskott.

*känner att jag är otydlig nu* :(

Det är inte fysiologiskt omöjligt. Det hänger på hormonerna. Och vilka har eller åstadkommer de gynnsamma hormonnivåer som krävs?

Och även dessa gruppers muskelökningar lär vara försvinnande små om de sker under samtida fettminskning/deff än om de koncentrerade sig på det ena eller det andra åt gången.

kharon
2004-01-14, 15:54
Varför kan folk inte bara göra en sak i gången, dubbelt effektivare, än att göra båda sakerna samtidigt med bråkdelen så bra resultat, vilket inte ens är säkert att personen i fråga kan åstadkomma?

Hopp om att ha sina drömmars kropp nästa morgon eller på sin höjd nästa vecka?

Skulle det vara enkelt att bygga sin drömkropp så skulle varenda människa här på jorden spatsera runt med 6-pack och 50cm armar och lyfta 1000 i de tre stora.

Oh nej, många timmar och år blod, svett och tårar i gymmet, sängen och vid matbordet.

Karl_alfred
2004-01-14, 16:09
det jag i frågasatte var i och för sig om det var omöjligt. jag tycker nämligen att jag själv under en period åstakommit detta. Dessutom flertalet gånger. Men jag har oerhört lätt att bli av med fett bara jag lägger ner lite tid på konditionsträning. Har väll egentligen inte så svårt att lägga på mig muskler heller med tanke på vilken fruktansvärt dålig utgångspunkt jag hade. 60 kg på 178 cm.

brulle
2004-01-14, 17:18
Originally posted by King Grub
Given that resting metabolic rate (RMR) is related largely to the amount of fat-free mass (FFM), the hypothesis was that strength training, which stimulates muscle hypertrophy, would help preserve both FFM and RMR during dieting. In a randomized controlled intervention trial, moderately obese subjects (aged 19-48 y) were assigned to one of three groups: diet plus strength training, diet plus aerobic training, or diet only. Sixty-five subjects (25 men and 40 women) completed the study. They received a formula diet with an energy content of 70% of RMR or 5150 +/- 1070 kJ/d (x +/- SD) during the 8-wk intervention. They were seen weekly for individual nutritional counseling. Subjects in the two exercise groups, designed to be isoenergetic, trained three times per week under supervision. Those in the strength-training group performed progressive weight-resistance exercises for the upper and lower body. Those in the aerobic group performed alternate leg and arm cycling. After 8 wk, the mean amount of weight lost, 9.0 kg, did not differ significantly among groups. The strength-training group, however, lost significantly less FFM (P < 0.05) than the aerobic and diet-only groups. The strength-training group also showed significant increases (P < 0.05) in anthropometrically measured flexed arm muscle mass and grip strength. Mean RMR declined significantly, without differing among groups. Peak oxygen consumption increased the most for the aerobic group (P = 0.03).0 In conclusion, strength training significantly reduced the loss of FFM during dieting but did not prevent the decline in RMR.

varför minskade då RMR på alla grupper samtidigt som FFM-förlusten uppvisade signifikanta skillnader?! någon annan variabel måste ju ha kompenserat om nu RMR är en funktion av FFM.

aliquis
2004-01-14, 18:13
Originally posted by kharon
Varför kan folk inte bara göra en sak i gången, dubbelt effektivare, än att göra båda sakerna samtidigt med bråkdelen så bra resultat, vilket inte ens är säkert att personen i fråga kan åstadkomma?


word, och det ifrån mig!

jag vet att man inte får några ökningar att tala om samtidigt som man minskar kroppsfett/står still viktmässigt.. och jag hoppas verkligen ökningarna kommer nu när jag käkar lite mer.

yezper
2004-01-14, 22:11
Det hela handlar väl om hur ens kropp ser ut när man börjar träna. Det går ju knappast att jämföra de som ligger på deff och de som vill reducera en övervikt! Har du en andel kroppsfett på 25-30% och vill minska den till 18-20% torde det vara aningen lättare än att gå från 10% till 3%.
Med rätt kost och bra träning anser jag att det är fullt möjligt. Tänk på att muskler i sig oxå bränner fett :hbang:

Kallingen
2004-01-14, 22:21
Man kanske kan öka i styrka, men nog svårt att öka så extremt i massa?

Möjligtvis känns det som man ökar eftersom musklernas konturer syns tydligare... :angel:


Eller ? :confused:

King Grub
2004-01-15, 11:29
Originally posted by Kallingen
Man kanske kan öka i styrka, men nog svårt att öka så extremt i massa?

Möjligtvis känns det som man ökar eftersom musklernas konturer syns tydligare... :angel:


Eller ? :confused:

Absolut. Om man skalar av fläsket medan man behåller den muskelmassa man tränat till sig, syns den ju så oerhört mycket bättre, och det visuella intrycket kan mycket väl vara att musklerna "vuxit", just eftersom man ser dem för första (?) gången. :D

brulle
2004-01-15, 20:54
min fråga kvarstår dock (på ovan citerade undersökning).

enligt min tolkning av undersökningen behåller man mer ickefettkroppsmassa när man styrketränar och dietar jämfört med dem som dietar och ej styrketränar, *men* oavsett detta så har man samma utveckling (minskning) av viloförbränningen!

någon som har idéer på vad detta kan bero på? King Grub? för fettmassa har väl knappast samma förbrännande effekt som muskelmassa?!

:confused:

Micke_B
2004-01-15, 20:57
Men låt säga att man timme(dag) 1 ligger på energi underskott så man går ner lite i vikt(som då kommer från fett), sen timme(dag) 2 ligger man på lite engergi överskott och lägger på sig lite muskler. Är detta omöjligt, det skulle då uppfattas som om det skedde sammtidigt.

Eller om man ser till att kroppen har energi just när den är på "muskel byggar humör" och vid senare tillfälle så ligger man lite under å bränner fett ...

bara en tanke ...

brulle
2004-01-15, 21:03
Originally posted by Micke_B
Men låt säga att man timme(dag) 1 ligger på energi underskott så man går ner lite i vikt(som då kommer från fett), sen timme(dag) 2 ligger man på lite engergi överskott och lägger på sig lite muskler. Är detta omöjligt, det skulle då uppfattas som om det skedde sammtidigt.

Eller om man ser till att kroppen har energi just när den är på "muskel byggar humör" och vid senare tillfälle så ligger man lite under å bränner fett ...

bara en tanke ...

kanske har kroppen inte möjlighet att ställa om så snabbt. dock så tar man ju rejält med snabba kolisar och protein direkt efter träningen även under deff (iaf jag), är inte kroppen lite på "byggarhumör" just då?

Micke_B
2004-01-15, 21:07
Jo ungefär så jag menar, om man ser till att kroppen har näring till att bygga muskler under/efter träning så kanske kroppen bygger då. Och vid ett senare tillfälle kan man via promenad eller dyligt göra sig av med lite kroppsfett, för att man ätit lite mindre just då.

Nån som vet?

Jag gissar mest. :rolleyes: