handdator

Visa fullständig version : Teknikkoll Marklyft


demidrutt
2012-02-02, 14:49
skulle vara grymt tacksam om jag kunde få lite teknik-input på mina marklyft. 120kg här och är ganska nära mitt 5rpm. tycker själv att på några av lyften så blir det lite krum i ryggen.

http://youtu.be/674j0P0aaw0

Pjotor
2012-02-02, 16:12
Sänk höften inför lyftet och lyft den samtidigt som benen rätas ut. Nu blir rätt mycket goodmorning -- mycket rygg och lite ben. Inga skaderiskbeteenden som jag kunde se.

Morty
2012-02-02, 16:14
Jag gör också lätt sådär. Jag måste pressa rumpan neråt-bakåt innan lyftet och verkligen känna att det är benen som plockar upp vikten. Som Pjotor säger är det inte skadligt att lyfta som vi, men det är inte korrekt. Tänk på att höftled och knäled ska låsas samtidigt.

demidrutt
2012-02-02, 16:35
har noterat själv att höften har en tendens att vara lite hög och komma upp en liten bit innan jag börjar att faktiskt lyfta vikten från golvet. tycker dock att det är svårt att få ett ordentligt tryck från en djup position.
blir dock till att prova en djupare startposition i imorgon och filma det hela så kommer det en uppdatering med den också.

moppepojken
2012-02-02, 16:55
när du har vikten uppe och ska gå ner så böjer du benen samtidigt som du böjer ryggen. Du ska börja med att gå ner med ryggen och sen böja på benen när stången är ungefär vid knäna. Så stången åker rakt ner och inte snett framåt pga quadriceps är i vägen :D

Det är så jag har uppfattat det från mark rippetoes videos :D

stromming
2012-02-02, 16:57
Ser bra ut, förutom att jag tvivlar på att det går att bygga muskler när det spelas Melissa Horn på gymmet

demidrutt
2012-02-02, 17:04
hahaha visste att någon skulle kommentera musiken! kan bara säga att jag inte har med den att göra....

mattilainen
2012-02-02, 17:12
hahaha visste att någon skulle kommentera musiken! kan bara säga att jag inte har med den att göra....

detta tror vi inte på:cool:

MtotheM
2012-02-02, 19:30
Ser bra ut, förutom att jag tvivlar på att det går att bygga muskler när det spelas Melissa Horn på gymmet

Äsch, på mitt gym har det spelat ken & barbie låten ett flertal gånger :)

OnT: Precis som det tidigare påpekats så ser jag inget skadligt, men höften skulle börja från en lägre position. Har dock också lite goodmorning liknande teknik själv eftersom ryggen är starkare än benen.

Jappse
2012-02-03, 07:29
Ser korrekt ut, om man går efter det Ripptoe lär ut. Behöver inte gå ner längre med höfterna. Jag gör liknande lyft.