handdator

Visa fullständig version : Synpunkter, kritik, råd på min första deff


strango
2012-02-02, 14:04
Hejsan!

Läget är som så att jag tänkte börja min absolut först deff. Och eftersom jag är helt grön på detta område är lite osäker om jag har gjort något helt galet.

Just nu väger jag 101 kg på 185 cm och har räknat ut att mitt BEE ligger på 2238 Kcal. Jag jobbar som underskötare och är på gymmet 6-7 dagar i veckan och därför har jag satt min aktivitetsnivå på 1.5. Det ger mig en Kcal-förbrukning på 3357.

Det jag har tänkt att stoppa i mig är följande:

• Mjölk, 1000g, 450 Kcal
• Protte, 108g, 420 Kcal
• EAA, 20g, 72 Kcal
• Pasta 100g, 360 Kcal
• Köttbullar, 200g, 430 Kcal
• Kyckling, 150g, 172 Kcal
• Ris, 100g, 354 Kcal
• Ägg, 250g, 505 Kcal

Totalt blir det 2763 Kcal och ett underskott på ca 600 Kcal.

Synpunkter, kritik, råd eller tips på förbättringar mottages mer än gärna :)

Mvh

vicarious
2012-02-02, 14:08
Flytande kalorier skulle jag skippat. Mättar ganska kasst i förhållande till kalorimängden.

Om du går ner i vikt på 2700 kcal om dagen kan du inte veta förrän du har testat. Förresten, vad tusan gör du på gymmet 6-7 dagar i veckan?

strango
2012-02-02, 14:13
Flytande kalorier skulle jag skippat. Mättar ganska kasst i förhållande till kalorimängden.

Om du går ner i vikt på 2700 kcal om dagen kan du inte veta förrän du har testat. Förresten, vad tusan gör du på gymmet 6-7 dagar i veckan?

Du menar att jag borde ta bort proteinshakarna? Tycker det är en enkel och god proteinkälla
Du har så rätt, jag får prova och se vad som händer! :)

Vad jag gör på gymmet 6-7 dagar i veckan? Tränar såklart!

vicarious
2012-02-02, 14:32
Du menar att jag borde ta bort proteinshakarna? Tycker det är en enkel och god proteinkälla
Du har så rätt, jag får prova och se vad som händer! :)

Vad jag gör på gymmet 6-7 dagar i veckan? Tränar såklart!

Mjölken syftade jag på. En hel liter.

Kanske kan vara en idé att dra ner på styrketräningen lite när du börjar deffa. Du kommer inte direkt bygga några stora mängder muskler när du underäter så att träna onödigt mycket ser jag bara nackdelar med.

Jeml
2012-02-02, 14:54
Proteinshakes tkr jag är ok under deff, själv så längtar jag efter dom varje dag för dom är så goda :D men mjölk dricker jag dock inte.

strango
2012-02-02, 17:17
Mjölken syftade jag på. En hel liter.

Kanske kan vara en idé att dra ner på styrketräningen lite när du börjar deffa. Du kommer inte direkt bygga några stora mängder muskler när du underäter så att träna onödigt mycket ser jag bara nackdelar med.

Mjölken blandar jag med proteinet, men det blir den som ryker först när fler kalorier ska bort :) Tycker också mjölk är så otrolig gott.

Vilka nackdelar ser du?

slimjim10
2012-02-02, 19:59
Mjölken blandar jag med proteinet, men det blir den som ryker först när fler kalorier ska bort :) Tycker också mjölk är så otrolig gott.

Vilka nackdelar ser du?

Håller på att köra min andra deff nu så är verkligen ingen expert, men mina erfarenheter är att det är mycket lättare att bli övertränad när jag deffar. Känner mig ofta sliten om jag t.ex. gymmar 5ggr/vecka. Blir allmänt sur och seg osv något som jag inte upplevde innan deffen. Lyssnar då på kroppen och drar ner lite på träningsmängden.

Kroppen återhämtar sig sämre under deff alltså kan det vara smart att kanske dra ner lite på träningen, beror dock givetvis på hur man har lagt upp träningen med intensitet/volym/frekvens och allt. Jag kör t.ex. 2-split då tycker jag det är lagom med 4 träningar/vecka.

Läst boken "forma kroppen" av Nicklas Neuman och Jacob Gudiol? Riktigt bra läsning och bra tips deffning och styrketräning i allmänhet. Rekommenderas starkt! Lite off topic men men...

strango
2012-02-03, 13:46
En till fråga som dök upp!

Jag började lite smått med deffen i måndags och har redan tappat närmare 2 kg, är det mest vätska och sånt som försvunnit?

Mvh

Pretorian
2012-02-03, 14:18
En till fråga som dök upp!

Jag började lite smått med deffen i måndags och har redan tappat närmare 2 kg, är det mest vätska och sånt som försvunnit?

Mvh

Ja.