handdator

Visa fullständig version : Bucklans Rygg


buckla
2012-02-02, 12:02
Hej jag igen :em:
Några tipps om bra träning för ryggen,blev så bra med edra förslag för
axlar. Tack på förhand.

deerp
2012-02-02, 12:19
chins, mark, rodd, done!

Kalliban
2012-02-02, 12:19
Hej jag igen :em:
Några tipps om bra träning för ryggen,blev så bra med edra förslag för
axlar. Tack på förhand.

Skivstångsrodd och pull-ups är väl två bra grundövningar för ryggen :)

Maverick
2012-02-02, 12:22
Chins, skivtångsrodd och marklyft.

benacii
2012-02-02, 12:26
Chins, skivtångsrodd och marklyft.

+1. dunder

buckla
2012-02-02, 12:31
Chins, skivtångsrodd och marklyft.

Jag har sett 2 sätt att göra mark på, en del ställer ner stången efter varje rep. Andra vänder innan den tar i golvet, några synpunkter? Eller bara att prova sej fram?

Kalliban
2012-02-02, 12:32
Chins, skivtångsrodd och marklyft.

+1 av mig också, men chins förväxlas ju ofta med pull-ups då den svenska översättningen är skum så blandar många ihop dem.
Se http://stronglifts.com/how-to-do-pull-ups-and-chin-ups-with-proper-technique/. Pull-ups är alltså med handflatorna från kroppen och bred hållning och är väl den variant som tar bäst på ryggen. :)

Kalliban
2012-02-02, 12:34
Jag har sett 2 sätt att göra mark på, en del ställer ner stången efter varje rep. Andra vänder innan den tar i golvet, några synpunkter? Eller bara att prova sej fram?

Stronglifts förespråkar att stången ska ner i backen mellan varje lyft. "DEAD"lift. Se punkt 2 på http://stronglifts.com/13-deadlift-mistakes-technique-stupid/ :)

Maverick
2012-02-02, 12:34
Jag kan köra lite olika, kör jag tungt (vilket iofs var länge sedan) så ser jag till att den landar ordentligt varje gång, vid lättare som jag oftast kör så nuddar jag den bara precis vid marken.

Om det finns något rätt eller fel vet jag inte.

Victuhh
2012-02-02, 12:36
Jag har sett 2 sätt att göra mark på, en del ställer ner stången efter varje rep. Andra vänder innan den tar i golvet, några synpunkter? Eller bara att prova sej fram?

Händer att jag gör båda, när jag släpper ner den kör jag för styrka och när jag inte gör det för volymens skull. Prova och känn vilket du tycker!

Får jag ge fler tips på övningar skulle det bli skivstångsrodd och smala latsdrag :) Båda övningarna tar lite tid för att få det att kännas på rätt ställe. Har du någon som kan visa dig en korrekt form så är det bra.

Maverick
2012-02-02, 12:36
+1 av mig också, men chins förväxlas ju ofta med pull-ups då den svenska översättningen är skum så blandar många ihop dem.
Se http://stronglifts.com/how-to-do-pull-ups-and-chin-ups-with-proper-technique/. Pull-ups är alltså med handflatorna från kroppen och bred hållning och är väl den variant som tar bäst på ryggen. :)

Den jag menade ;) som jag gillar bäst iaf.

Kalliban
2012-02-02, 12:38
Den jag menade ;) som jag gillar bäst iaf.

:thumbup:

buckla
2012-02-02, 13:34
Tackar Tackar för detta, intressanta inlägg. Nu har jag att njuta av vid nästa rygg pass.

aijou
2012-02-02, 13:44
Jag har sett 2 sätt att göra mark på, en del ställer ner stången efter varje rep. Andra vänder innan den tar i golvet, några synpunkter? Eller bara att prova sej fram?

Man kan säga att det är två olika övningar egentligen. Vanliga marklyft/deadlifts så ska stången ner i marken. Vänder man innan skivstången når marken så kallas det romanian deadlift. Själv kör jag hela vägen ner till marken med stopp. men man kan variera om man vill. vill man köra högreppare så kanske rumänska är att föredra men det är inget som är ristat i sten.

Angående övningar så rekommenderar jag marklyft, chins och rodd. Rodd kan man göra på olika sätt T.ex skivstång, hantel, T-bar eller kabel. Kör det du tycker känns bäst/är roligast. :)

Akerhage
2012-02-02, 13:53
Jag släpper alltid ner den i marken. Främst för att jag ibland känner jag kan tappa greppet då jag inte kör med krokar eller liknande. Så då kan man snabbt greppa om också vilket jag tycker är shysst om man kör tungt. Jag kör sällan högreps på just mark, så blir riktiga "dead"-lift med stången i marken. Känns som jag kan koncentrera mig mer på tekniken med inför varje lyft då jag börjar från början!

Rakanichy
2012-02-02, 16:42
Själv föredrar jag hantelrodd över stångrodd så jag säger:
Chins
Pullups
Hantelrodd

(sen förstås marklyft)

z_bumbi
2012-02-02, 17:09
Man kan säga att det är två olika övningar egentligen. Vanliga marklyft/deadlifts så ska stången ner i marken. Vänder man innan skivstången når marken så kallas det romanian deadlift.

Skillnaden mellan marklyft och rumänska marklyft är inte om stången når marken.

aijou
2012-02-02, 17:15
Skillnaden mellan marklyft och rumänska marklyft är inte om stången når marken.

Kan du inte förklara hur det ligger till då istället för att bara säga hur det inte är?

Rakare ben eller?

erha1122
2012-02-02, 17:37
Rakare ben eller?

Blir du arg om han svarar "Nej"?




*gah!*

aijou
2012-02-02, 18:16
Blir du arg om han svarar "Nej"?




*gah!*

Då åker piskan fram. :whipped:

Nej, men eftersom jag vet att han har bra koll så kunde han ju kanske utveckla sitt svar och istället för att bara säga "så är det inte", så skulle han kunna utbilda oss som inte är lika kunniga.

erha1122
2012-02-02, 18:18
Då åker piskan fram. :whipped:

Nej, men eftersom jag vet att han har bra koll så kunde han ju kanske utveckla sitt svar och istället för att bara säga "så är det inte", så skulle han kunna utbilda oss som inte är lika kunniga.

Jag håller med till 100%

TheIsh
2012-02-02, 18:25
Liggande chins i maskin. http://dl.dropbox.com/u/17840900/Forum/trollface.gif
Nää, men chins, mark rodd med stång. Allt annat kan nog ses som kompleterande.

Carcer
2012-02-02, 19:38
Prova att bara köra olika marklyfts varianter variera reps och sets i 3 månader och se vad som händer.

buckla
2012-02-02, 19:44
Prova att bara köra olika marklyfts varianter variera reps och sets i 3 månader och se vad som händer.

Låter som en mycke bra idé :-)

Carcer
2012-02-02, 19:46
Låter som en mycke bra idé :-)

Den är enkel iaf och lär ju definitivt ge något för din rygg :P

buckla
2012-02-02, 19:53
Den är enkel iaf och lär ju definitivt ge något för din rygg :P
Jo, helt klart värt att testa.