handdator

Visa fullständig version : Starkare innan sjukdom?


Go_to_heaven
2012-02-01, 22:08
Någon som vet varför man alltid är som starkast precis innan man blir sjuk?

MathiasF
2012-02-01, 22:10
Vet inte om jag vill skriva under på detta påstående,
talar vi förkylning eller leukemi?

King Grub
2012-02-01, 22:11
Jag antar att ämnesomsättning är något förhöjd, kanske förhöjd adrenalinfrisättning. Alltid världens bästa pass alldeles innan man blir rejält sjuk. Så när det går bra, är det bara att tänka "nu är det något fel".

Go_to_heaven
2012-02-01, 22:15
Tack King grub, har hört någonstans att det berodde på en adrenalin utsöndring men visste inte vart jag hört det.

dream_theater_
2012-02-01, 22:25
Finns det nåt linjärt samband med motivation/resultat i förhållande till sjukdom, Grub? Jag var verkligen på gång med min träning, och nu fick jag operera blindtarmen.

King Grub
2012-02-01, 22:31
Nja, inget samband med blindtarmsinflammation i alla fall. Förkylning kanske. Ju hårdare träning, desto mer nedsatt immunförsvar efter träning. Men din blindtarm hade inte med träningen att göra.

Aight
2012-02-01, 22:33
Fuck. Körde grymt pass imorse nu sitter jag i början till feber :/

Mental
2012-02-01, 22:45
Någon som vet varför man alltid är som starkast precis innan man blir sjuk?

Om man stadigt ökar i styrka till dess att man blir sjuk är det väl lite som att man alltid är hungrigast innan man äter :P Eller att man väger som mest på bulken just innan man börjar deffa.



Eller något som jag grubblade som fan över när jag var 5 år gammal, varför det femte felet i fin fem fel alltid var det svåraste, liksom, hur gör de?!?!

Simon
2012-02-01, 22:49
Ah, så det är därför jag blivit sjuk varje gång jag dragit PB i marken.. det var som fan!

Loke
2012-02-01, 22:53
Hah, kan inte påminna mig om att jag upplevt detta. Känns som det lika bra kan vara så att man lättare minns hur bra man var precis innan man blev sjukt för att man går och ältar det när man är sjuk.

King Grub
2012-02-01, 23:05
Känns som det lika bra kan vara så att man lättare minns hur bra man var precis innan man blev sjukt för att man går och ältar det när man är sjuk.

Nej, absolut inte, utan även under själva passet innan det bryter ut känner man verkligen hur oövervinnerlig man är; det känns som om kraft och energi aldrig skulle ta slut.

Jag är inte sjuk ofta, men varje gång jag blev det kändes det så här under passet. Ett par timmar senare bröt förkylningen ut.

Troll
2012-02-02, 03:27
Nej, absolut inte, utan även under själva passet innan det bryter ut känner man verkligen hur oövervinnerlig man är; det känns som om kraft och energi aldrig skulle ta slut.

Jag är inte sjuk ofta, men varje gång jag blev det kändes det så här under passet. Ett par timmar senare bröt förkylningen ut.

Har hänt mig flera gånger!

G_lund
2012-02-02, 08:00
Har en kollega som simmat på elitnivå och han säger sig också ha märkt detta fenomen, så det är nog inte bara begränsat till styrkemoment.

Sniggel
2012-02-02, 10:38
Har funderat på om man som tävlande hade kunnat experimentera med detta :D

Man testar att gå runt på gymmet och ta på alla hantlar, sen petar man sig ordentligt i näsan och "skrapar" av med fingrarna på insidan av ögonlocket.

Sen kollar man hur lång tid det tar innan man "åker på något" och har man tur så är det ungefär alltid lika lång tid. Då kan man sen tajma detta med en tävling man ska utföra.

Jag menar är man seriös och vill nå elitnivå så gör man vad som krävs, eller?

rolf
2012-02-02, 11:10
Läste något nånstans (bra källa!) om att det skulle vara ökad sympaticusaktivitet i när kroppens immunförsvar kämpar mot en patogen innan någondera sidan ännu vunnit. Så det kunde förklara varför du är starkare innan du blir sjuk; du har högre nivåer av bl.a. adrenalin, och andra hormon innan immunförsvaret kroknar mot sjukdomensanfallet och du blir sjuk.

Langster
2012-02-02, 11:26
Det stämmer på mig också.
Ibland har man de där passen, då man känner att nu jävlar har man blivit starkare nu kommer det bara att bli bättre, sen börjar man få ont i halsen redan samma kväll.

Min teori är att det funnits en fördel med detta i evolutionen. De som reagerar på det här sättet innan de blir sjuka kan samla ihop/jaga en stor mängd mat som räcker under sjukdomstiden.

Danne2k
2012-02-02, 11:55
Läste något nånstans (bra källa!) om att det skulle vara ökad sympaticusaktivitet i när kroppens immunförsvar kämpar mot en patogen innan någondera sidan ännu vunnit. Så det kunde förklara varför du är starkare innan du blir sjuk; du har högre nivåer av bl.a. adrenalin, och andra hormon innan immunförsvaret kroknar mot sjukdomensanfallet och du blir sjuk.

This.

Morty
2012-02-02, 12:39
Jag brukar passa på att sätta något PB när man känner sig såhär :P

mattilainen
2012-02-02, 12:42
förutom det grub skriver så borde det ju vara att kroppen är i "fighting" mode med immunsystemet och man är uppe i varv och kroppen går på högspänn (typ). Vilket borde göra att träningspasset går lättare :) Kanske har ganska mycket med det grub skrivit dock men men..

MathiasF
2012-02-02, 12:49
Har funderat på om man som tävlande hade kunnat experimentera med detta :D

Man testar att gå runt på gymmet och ta på alla hantlar, sen petar man sig ordentligt i näsan och "skrapar" av med fingrarna på insidan av ögonlocket.

Sen kollar man hur lång tid det tar innan man "åker på något" och har man tur så är det ungefär alltid lika lång tid. Då kan man sen tajma detta med en tävling man ska utföra.

Jag menar är man seriös och vill nå elitnivå så gör man vad som krävs, eller?

:laugh:

Minimjölk
2012-02-02, 14:30
Nej, absolut inte, utan även under själva passet innan det bryter ut känner man verkligen hur oövervinnerlig man är; det känns som om kraft och energi aldrig skulle ta slut.

Jag är inte sjuk ofta, men varje gång jag blev det kändes det så här under passet. Ett par timmar senare bröt förkylningen ut.


Jag känner likadant, ibland out of the blue har jag ett pass som går märkbart mycket bättre än det borde göra och man känner sig bättre än vanligt. Sedan kommer smällen i form av sjukdom (oftast förkylning).
I början trodde jag mer att det var en slump, sedan mer att sjukdomen utlöstes pga nedsatt immunförsvar efter kanonpasset men efter et ttag tycker jag precis som det nämns här att man tydligt kändes sig märkbart starkare och uthålligare innan och att det måste finnas någon form av fysiologisk faktor bakom. Om kroppen vet att den kommer bli sjuk så förbereder den sig säkerligen på bästa sätt och man man då tränar så kan ha nytta av detta. Sedan kan jag ju tycka att själva sjukdomsförloppet blir värre om jag råkat utsätta mig för denna påfrestning 12h innan det löser ut. kanske bara inbillning men rimligtvis borde ett pass där man tar ut sig mer än vanligt sätta sina spår, speciellt om man faktiskt blir sjuk och låta kroppen lägga all energi på att bli frisk iställt.

Robbmeister
2012-02-02, 14:48
Haha satt faktiskt och tänkte på det här. Nästan varje gång jag gjort en större ökning i någon övning så har jag blivit sjuk i flera dagar efter.

Mart|n
2012-02-02, 14:59
Det stämmer på mig också.
Ibland har man de där passen, då man känner att nu jävlar har man blivit starkare nu kommer det bara att bli bättre, sen börjar man få ont i halsen redan samma kväll.

Min teori är att det funnits en fördel med detta i evolutionen. De som reagerar på det här sättet innan de blir sjuka kan samla ihop/jaga en stor mängd mat som räcker under sjukdomstiden.

Nuförtiden blir det att man istället ringer efter hemkörning :)

Aight
2012-02-02, 15:01
Nuförtiden blir det att man istället ringer efter hemkörning :)

Heja evolutionen! :D

forslund
2012-02-02, 15:38
Har hänt mig massor av gånger. Känner mig oövervinnerlig och gör ett pass långt utöver vanliga "i dag går det bra"-pass.
Sen smäller sjukdomen till.

Osten80
2012-02-02, 15:53
Ett uppsving av allmäntillståndet före influensaliknande sjukdom slår aldrig fel för mig. På den tiden jag tränade visade det sig som extra bra pass, medan jag nuförtiden helt enkelt mår en hel del mycket bättre just innan det slår ut.
Det är trist när jag för en gångs skull mår lite bättre, för jag vet precis vad som väntar.