handdator

Visa fullständig version : Irritabel tarm: hur lägga upp träning och kost?


seriegubben
2012-02-01, 20:06
Hej alla glada på kolozzeum!

Det är som så att jag lider av både laktosintolerans samt s.k. irritabel tarm, eller på engelska "Irritable Bowel Syndrome" (IBS). Vad detta gör är att jag för inte alltför länge sedan upptäckt att jag har svårt för en rad olika matsorter som de flesta andra tar som självklara inslag i den dagliga kosten.

De symptom som uppstår när jag börjar lida av effekterna från IBS är de som brukar tillskrivas de vanligaste i s.k. magkatarr (ett samlingsnamn för magproblem som man inte är riktigt säker på orsaken till), d.v.s. illamående, upprepade rapningar och ibland även magsmärtor (men magsmärtorna kommer sällan).

Det man brukar rekommendera vid magkatarr för att få bukt på besvären är att sluta stressa, dra ner på kaffet, se över sin livssituation och även sin kost. Stressar gör jag visserligen lätt, men det är också någonting jag arbetar med och som jag ofta märker direkt när det sker så att jag kan ta tag i det. Kaffe dricker jag numera max en kopp om dagen, och skall nu sluta helt en period för att se effekterna. Det är framförallt med kosten som jag märker att symptomen varierar.

Äpplen blir jag väldigt gasig och illamående av, liksom päron. Ägg är jag inte helt säker på än, och proteindrinkar (laktosfria naturligtvis) mår jag direkt pyton av. Nötter vet jag inte heller hur jag reagerar på, men det är antagligen någonting jag får skära ner på (äter åtminstone en handfull cashew-, mandel- och valnötter varje dag).

Märk väl att jag tränar för att bygga muskler, och därmed måste ligga på ett kaloriöverskott, närmare 3000 enligt Harris-Benedict ekvationen. Vid magkatarr rekommenderar man att man äter ofta och lite, men jag måste ju äta ofta och mycket för att nå mina mål. 6 mål om dagen, där de 3 stora målen består av ca 600-700 kcal och de 3 mindre av 300-400 kcal. Hur skall jag göra här?

Så min fråga till er är: hur skall jag lösa problemet med min kost för att få bukt på magkatarren och även lyckas nå mina mål i träningen?

Jag skulle uppskatta så otroligt mycket om någon av er här på forumet kunde svara. Det här påverkar mig verkligen jättemycket, på ett negativt sätt naturligtvis! :(

Tack på förhand / seriegubben

Pepz
2012-02-01, 20:08
med hjälp av läkare och dietist

Trance
2012-02-01, 20:29
med hjälp av läkare och dietist

Varför? Det är inte direkt så att de kan luta sig mot någon forskning inom ämnet så antingen kommer de säga något vagt eftersom de inte vet eller säga någon standarddiet som de gillar.

Fordon
2012-02-01, 20:55
Varför? Det är inte direkt så att de kan luta sig mot någon forskning inom ämnet så antingen kommer de säga något vagt eftersom de inte vet eller säga någon standarddiet som de gillar.

Så en dietist har ingen aning menar du :smash:

Silencer
2012-02-01, 21:02
Uteslut gluten och se om det blir bättre.

Trance
2012-02-01, 21:13
Så en dietist har ingen aning menar du :smash:

Ja. Varför skulle de kunna ge andra råd än de standardråd han lika gärna kan få här? Testa att utesluta mjölkprodukter, gluten, testa mer fibrer, testa mindre fibrer eller om du kanske får en dietist som fastnat för lchf; testa att eliminera kolhydrater.

Eddie Vedder
2012-02-01, 21:17
Så en dietist har ingen aning menar du :smash:

Oavsett vilket behöver det inte vara ett krav att söka hjälp. Det kommer som sagt bli standardtips som man kan få överallt. Det finns ingen evidensbaserad specifik kost för IBS, folk är väldigt annorlunda.

Fordon
2012-02-01, 21:20
Ja. Varför skulle de kunna ge andra råd än de standardråd han lika gärna kan få här? Testa att utesluta mjölkprodukter, gluten, testa mer fibrer, testa mindre fibrer eller om du kanske får en dietist som fastnat för lchf; testa att eliminera kolhydrater.

Eller en som verkligen går in för att lägga upp ett individanpassat kostschema där de faktiskt sitter face to face och rätar ut eventuella frågetecken.

Fordon
2012-02-01, 21:21
Oavsett vilket behöver det inte vara ett krav att söka hjälp. Det kommer som sagt bli standardtips som man kan få överallt. Det finns ingen evidensbaserad specifik kost för IBS, folk är väldigt annorlunda.

Det är ingen som har sagt något om krav. Vad läser du in i meningen egentligen?

Lillleif
2012-02-01, 21:28
seriegubben: Mycket sömn och lite stress håller min IBS-mage i schack. Tidiga mornar, många mackor på kvällen och mycket stress gör att den slår bakut.

Sparven från Minsk
2012-02-01, 21:37
Testa dig fram.
Har själv UC och har testat vad som fungerar för just mig.

Trance
2012-02-01, 21:38
Eller en som verkligen går in för att lägga upp ett individanpassat kostschema där de faktiskt sitter face to face och rätar ut eventuella frågetecken.

Som en personlig coach?

Q3ONZs-GCnM

Nej, men allvarligt så finns informationen lika tillgänglig här så slipper han spendera tid och pengar på något som han inte behöver. För att inte tala om att binda upp tid och resurser som bättre kan användas på andra som behöver det.

Fordon
2012-02-01, 21:49
Nej, men allvarligt så finns informationen lika tillgänglig här så slipper han spendera tid och pengar på något som han inte behöver. För att inte tala om att binda upp tid och resurser som bättre kan användas på andra som behöver det.

Information finns tillgänglig här ja. Men det jag ifrågasatte var att du skrev att varken en läkare eller en dietist har någon koll eller aning om det som de är utbildade till. Både du och Eddie läser ju in saker som inte finns. Don't.

*edit* För övrigt är jag väl medveten om att vissa dietiser inte har någon koll alls. Men så är det ej per automatik.

Holabandola
2012-02-01, 22:25
Hade IBS. I femton år gick jag med kroniska magbesvär.
Började utesluta vissa saker ur kosten (främt potatisfamiljen, dvs potatis, tomat, chilli paprika) och blev HELT bra.

Så jag rekomenderar dej en exklusionsdiet.
Ät BARA ris, vit fisk/kyckling och någon grönsak som morot broccoli alla mål mat.
Gör detta i 3-7 dagar. Blir du bra så är du något på spåren och dina magbesvär beror på en födoämnesintolerans.
Börja då införa nya födoämnen, ett i taget, börja med gluten dag ett, dag två potatisfamiljen, dag tre lök, dag fyra blajväxter osv.
Blir du sämre så tar du ett steg tillbaka och ser om du blir bättre igen, och sen provar introducera igen.
SJUKT jobbigt och krävande, men finner du vad som triggar dina besvär och blir bra eller iallfall avsevärt bättre kommer du aldrig ångra att du genomförde det.

I övrigt så kan jag rekomendera Silicea gel, det funkar och lindrar de värsta skoven (får det inte att gå vöer dock, men det blir bättre). Loperamid mot diarre (väldigt effektivt). Ska man verkligen utforska kan man prova Questran som binder gallsyror i tarmen som kan vara en delorsak. Vissa Ibsare upplever en dramatisk förbättring av Questran, men det är endast de som har retning pga gallsyror.
Omeprazol är otrligt effektivt mot magkattar-besvär, men det borde du ha provat redan (finns receptfritt)

Sömn viktigt, stress glöm, likaså kaffe, cigg och alkohol.
Ät så rena matvaror som möjligt, mat lagad från scratch (inga finduslådor alltså).
Undvik glutamat. Undvik olösliga fibrer.

Cardioträning KAN vara knepigt och ge magknip eftersom tarmarna kommer i andra hand och "stryps" på blodtillförsel.
I övrigt är det bara att träna på :-)

Eddie Vedder
2012-02-02, 07:00
Det är ingen som har sagt något om krav. Vad läser du in i meningen egentligen?

Pepz svarade att man ska kontakta läkare eller dietist punkt slut. Det tolkade jag som att vård är ett krav. Och du kan ju erkänna att du har fel istället för att gå i försvarsställning.

Mental
2012-02-02, 07:28
Information finns tillgänglig här ja. Men det jag ifrågasatte var att du skrev att varken en läkare eller en dietist har någon koll eller aning om det som de är utbildade till. Både du och Eddie läser ju in saker som inte finns. Don't.

*edit* För övrigt är jag väl medveten om att vissa dietiser inte har någon koll alls. Men så är det ej per automatik.

Nå, jag är relativt nyutbildad som Dietist, examen 2009, och jag arbetar inom slutenvården. Och anser mig ha rätt bra koll.

Men det man bör veta om IBS är att det är lite av en slaskdiagnos, hit stoppas alla som man inte riktigt får grepp på, allt från konstiga intoleranser, stressmagar och även halvhypokondriker. Rätt ofta så är remissen från en läkare som kört fast.

Detta leder till att det inte finns någon fast IBSkost eller standard behandling, det blir väldigt mycket rita-gissa-spring. Det en dietist kan bidra med är tips på vad man kan prova, hjälp att sätta samman elimintationskoster mm. Men jag tror att kollokompetensen gemensamt klarar det med.

Det finns en hel del man kan prova, men dietist och läkare kommer inte per automatik alltid vara nödvändigt.

Fordon
2012-02-02, 09:11
Pepz svarade att man ska kontakta läkare eller dietist punkt slut. Det tolkade jag som att vård är ett krav. Och du kan ju erkänna att du har fel istället för att gå i försvarsställning.

Då får du vill quota honom med ett svar istället för mig. Exakt vad ska jag erkänna för fel? Är det nån ultimat sanning som jag har missat där dietister är inkompetenta idioter?

Mental
2012-02-02, 10:29
Då får du vill quota honom med ett svar istället för mig. Exakt vad ska jag erkänna för fel? Är det nån ultimat sanning som jag har missat där dietister är inkompetenta idioter?

Trance säger inte att dietister och läkare är inkompetenta idioter, han säger att de inte kommer kunna erbjuda någon direkt lösning utan säga något vagt alt köra någon standarddiet.

Och det sammanfattar läget rätt bra, det finns inga direkta standardstrategier då IBS är en slask/samlingsdiagnos.

Min senaste patient konstaterade vi efter mycket testande och letande slutligen var intolerant mot sorbitol. Och det tar rätt många försök, eliminationer, och utverderingar innan man landar där.

Och det behöver man inte ha läkare och dietist för att prova sig fram till, kostdagbok och metodisk eliminering duger bra.

Pepz
2012-02-02, 12:33
Pepz svarade att man ska kontakta läkare eller dietist punkt slut. Det tolkade jag som att vård är ett krav. Och du kan ju erkänna att du har fel istället för att gå i försvarsställning.

min åsikt bara.

åsikter behöver inte vara rätt eller fel..

Apos78
2012-02-02, 13:19
Jag kan nog hålla med om att det inte alltid är nödvändigt att träffa dietist för just en sådan sak. Det man dock kan få hjälp med, som inte kommer per automatik via den info man hittar på nätet, är en regelbunden uppföljning och samtal med någon som med ganska stor säkerhet har stött på många av de här problemen tidigare. Det kan också hända att man är hjälpt av andra delar av vårdkedjan och där kan det såklart vara en fördel att skapa en vårdkontakt med berörda vårdgivare.

Det stämmer att kostråden är väldigt diffusa vad gäller IBS men det rena livsmedelsvalet är inte allt. Vid IBS finns det i stort sett alltid andra faktorer som försvårar symtomen samt försämrar förutsättningarna för att må så bra som möjligt. Att sitta och prata med någon på ett mer professionellt plan kan för många vara väldigt lösgörande och ofta landar man tillsammans i en plan för åtgärder man inte alls räknade med från början.

Att helt och hållet avfärda en del av den hjälp som finns att tillgå tror jag inte intresserar Seriegubben det minsta. Han vill få hjälp med de problem han upplever och att då ge rådet att själv söka information via nätet blir en lättvindig lösning. Kostnaden tycker jag inte är så mycket att prata om.

Att prata med din läkare och ev efterfråga remiss till dietist kommer verkligen inte att göra någon skada. Givetvis beror det på vem du sedan träffar men så är det väl med allt. Det finns ingen garanti att vare sig rörmokaren, bilmekanikern eller sotaren gör ett bra jobb.

Apos78
2012-02-02, 13:21
Och du kan ju erkänna att du har fel istället för att gå i försvarsställning.

Du har ofta väldigt kloka och eftertänksamma åsikter men ibland finns det en komisk tragik i dina inlägg.

z_bumbi
2012-02-02, 13:41
Går du till en dietist så får du färdiga listor på vad du kan prova men du får också instruktioner hur du gör det och antagligen också en rad följdfrågor om problemet innan listorna tas fram.

Ingen i tråden har visat hur man gör man testar olika livsmedel så än så länge leder en dietist
Dietisten 1 - kolozzeum 0

Ingen har heller frågar ett dugg om hur du äter så återigen leder dietisten.
Dietisten 2 - kolozzeum 0

Övriga sjukdomar?
Dietisten 3 - kolozzeum 0

Ska man gå in lite djupare på det så skulle jag bli förvånad om en dietist slänger ur sig något om att utesluta gluten utan att det finns ett konstaterat problem.
Dietisten 4 - kolozzeum -10

Om du vill göra det på egen hand så finns listor på kost som kan vara till besvär på nätet, undvik allt som ser sektlikt ut t ex LCHF-sidor, vegan och allt som innehåller ordet kristal och var observant på att reaktionen på olika livsmedel varierar, dels beroende på vilka symptom man har och dels på hur man har ätit tidigare. Någon som haft ett stört ätbeteende och ätit stora mängder fibrer kan t ex ofta rapportera en stor lättnad om den slutar äta fibrer men det innebär ju inte att någon som inte haft ett sådant stört förhållande till mat automatiskt också får det. Det kan t o m vara tvärt om att mer fibrer är en fördel. Anteckna vad du äter, inför en förändring, se vad som händer.
Ibland kan det räcka med något så enkelt som att tugga maten bättre och inte stressa vid måltiderna.

Fordon
2012-02-02, 18:29
Trance säger inte att dietister och läkare är inkompetenta idioter, han säger att de inte kommer kunna erbjuda någon direkt lösning utan säga något vagt alt köra någon standarddiet.

På frågan "Så en dietist har ingen aning menar du?" så svarade han Ja.

Anton Fräs
2012-02-02, 18:36
Rådgivning med dietist kan säkert vara till stor hjälp och säkerligen även skänka en viss trygghet vilket är viktigt.

Man kan självklart prova sig fram på egen hand men det kommer kräva mer egenarbete, mer resurser och dessutom ta längre tid utan en vägledande hand.

Många bra poster i tråden. +1 på Apos78 och bumbi

VackraFia
2012-02-02, 21:54
Att ringa till en läkare och be om en remiss hjälper inte så mycket.
Jag har brock på min magmun som en liten Bieffekt på min kroniska magkatarr som blev förbisedd under mina tre års utredning av IBS.
Jag är 25 år och har ont i magen dygnet runt, att äta gör ont, att ha mat i magsäcken gör ont, att inte ha mat i magsäcken gör ont, jag känner all passage i tarmarna och det är ett mindre helvete att gå på toaletten.

Jag är inte sjuk nog för att få träffa en dietist.
Jag ska bara vackert äta omeprazol två gånger om dagen i resten av mitt liv. Som i längden bidrar till just helicobacter.
Tråkigt nog har jag mitt dröm jobb på tre skift.

Det bästa för mig har varit att läsa på.
Att aldrig missa en måltid för då kräks jag eller blir akut illamående och svimfärdig.
Att stressa ner kring kosten och inte hela tiden oroa mig för konsekvenserna av den har nog varit det bästa :)

Har precis börjat träna och klarar vanliga aerobicpass bortsett från styrka liggandes på magen som gör mig illamående.

tossefar
2012-02-02, 22:29
På frågan "Så en dietist har ingen aning menar du?" så svarade han Ja.

Ja, precis som han och andra i tråden förklararat så har dietister ingen aning om vad som orsakar hans ibs.

Varför så gnällig?

Fordon
2012-02-02, 22:36
Ja, precis som han och andra i tråden förklararat så har dietister ingen aning om vad som orsakar hans ibs.

Varför så gnällig?

Det är inte en dietists uppgift att diagnostisera varför han har ibs. Men en Dietist kan, såval som folk från kolozzeum, hjälpa honom med kosten och ge honom råd och tips.. Det är lätt att anklaga nån för att vara gnällig när man inte vill att personen skall svara på en fråga.

Om du inte tycker att det passar att diskutera på ett forum kanske du borde gå vidare dit man inte skriver till varandra? Ett tips i all vänlighet.

seriegubben
2012-02-03, 19:56
Oj oj oj! Jag hade ingen aning om att min tråd skulle få så många underbart fina inlägg!

Mina sympatier går verkligen till dig VackraFia! Du har uppenbarligen väldigt mycket jobbigare problem än jag. Det ger mig verkligen perspektiv på saker och ting.

Jag ser att ni har haft en hel fantastisk diskussion om vikten av att gå till en dietist eller ej. Jag är medveten om att risken att jag endast skall få standardiserade svar definitivt finns, men jag får nog säga att det säkerligen vore en bättre idé att ta kontakt med en dietist. Jag är nämligen en sådan person som stressar upp mig oerhört om jag skulle lämna den fortsatta undersökningen och behandlingen av det här i egna händer. Att ha primärvården vid min sida skulle ge mig trygghet. Jag har redan bokat en tid med min husläkare kl 11.00 den kommande tisdagen! :)

Mental, du har verkligen bekräftat mina farhågor i och med att du är en dietist, d.v.s. att IBS mest är en slaskdiagnos. Överhuvudtaget känns det som att den moderna läkekonsten har väldigt dålig koll på det här med magar- och matproblem. Det kanske säger mer om komplexiteten i problemen än något annat. Men som sagt, en dietist skall kontaktas, och jag hoppas att det blir en som i slutändan visar sig kunna sina saker :)

z_bumbi, Apos78 och Holabandola skall också ha ett särskilt tack. Mycket fina inlägg ni skriver. Detsamma gäller naturligtvis för alla er andra. Och jag tror att vi alla förstod vad Fordon menade, och vad ni som invänder mot hans sätt att uttrycka sig menar, så fortsatt munhuggande är väl egentligen meningslöst, eller hur? ;) Var glada istället!

Tack återigen för alla era svar. Det känns tryggt att veta att det här faktiskt kan vara ett problem för vissa och att det finns hopp!

Sandra81
2012-02-04, 12:18
Hej alla glada på kolozzeum!

Det är som så att jag lider av både laktosintolerans samt s.k. irritabel tarm, eller på engelska "Irritable Bowel Syndrome" (IBS). Vad detta gör är att jag för inte alltför länge sedan upptäckt att jag har svårt för en rad olika matsorter som de flesta andra tar som självklara inslag i den dagliga kosten.

De symptom som uppstår när jag börjar lida av effekterna från IBS är de som brukar tillskrivas de vanligaste i s.k. magkatarr (ett samlingsnamn för magproblem som man inte är riktigt säker på orsaken till), d.v.s. illamående, upprepade rapningar och ibland även magsmärtor (men magsmärtorna kommer sällan).

Det man brukar rekommendera vid magkatarr för att få bukt på besvären är att sluta stressa, dra ner på kaffet, se över sin livssituation och även sin kost. Stressar gör jag visserligen lätt, men det är också någonting jag arbetar med och som jag ofta märker direkt när det sker så att jag kan ta tag i det. Kaffe dricker jag numera max en kopp om dagen, och skall nu sluta helt en period för att se effekterna. Det är framförallt med kosten som jag märker att symptomen varierar.

Äpplen blir jag väldigt gasig och illamående av, liksom päron. Ägg är jag inte helt säker på än, och proteindrinkar (laktosfria naturligtvis) mår jag direkt pyton av. Nötter vet jag inte heller hur jag reagerar på, men det är antagligen någonting jag får skära ner på (äter åtminstone en handfull cashew-, mandel- och valnötter varje dag).

Märk väl att jag tränar för att bygga muskler, och därmed måste ligga på ett kaloriöverskott, närmare 3000 enligt Harris-Benedict ekvationen. Vid magkatarr rekommenderar man att man äter ofta och lite, men jag måste ju äta ofta och mycket för att nå mina mål. 6 mål om dagen, där de 3 stora målen består av ca 600-700 kcal och de 3 mindre av 300-400 kcal. Hur skall jag göra här?

Så min fråga till er är: hur skall jag lösa problemet med min kost för att få bukt på magkatarren och även lyckas nå mina mål i träningen?

Jag skulle uppskatta så otroligt mycket om någon av er här på forumet kunde svara. Det här påverkar mig verkligen jättemycket, på ett negativt sätt naturligtvis! :(

Tack på förhand / seriegubben


Den här sidan hjälpte mig!!.. Har nästan aldrig problem längre.

http://www.goodbyeibs.com/ det är en e-mail prenumeration. du får ett e-mail om dagen eller om det var veckan.

Klantbo
2012-02-04, 22:05
Min IBS är under kontroll nu när jag äter enligt LCHF principen. En BRA dag hade jag 2-3 toalett besök, nu kan det gå en hel dag utan att jag behöver göra nummer 2 :)

Va det är som gör det vet jag inte, förmodligen stärkelserik kost som jag inte klarar av att smälta. Men skitsamma så länge det funkar, jag äter gott och kan ta en whiskey eller ett par glas vin till helgen :)

Har dessutom tappat ett par kg..