handdator

Visa fullständig version : Träning


DaS
2012-02-01, 18:45
Tjo. Ska snart börja träna , har tänkt mig 3 dagar i veckan, och de första jag undrar. om någon har ett bra schema för mig ?? :) Kör även boxning/mma 3 gånger i veckan. Undrar även om jag behöver nått Slags "Tillskott," *rolleyes* och i såfall vad??

stromming
2012-02-01, 18:47
Läs de trådar som är märkta med "Viktigt" i detta forum och det för kosttillskott så får du nog svar på det mesta.

Träning - Programförslag - Råd till nybörjare del 2
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

t.ex.

Whoopie
2012-02-01, 19:24
Sök :)

mysglenn
2012-02-01, 19:27
du är inte forumnybörjare.. sök

DaS
2012-02-01, 20:24
Yes okay strunt i shemat då :P Men hittar inget om tillskott ??

Fishtank
2012-02-01, 20:49
Pröva tillskottdelen.....

stromming
2012-02-01, 22:30
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=6

DaS
2012-02-02, 18:12
;) a okey har läst lite men Efter som jag inte vet specielt mycket. så undrar jag hur de är i mitt fall, och hur ska jag veta hur mycket protien o liknade jag kan äta utan att de blir för mycket? och hur mycket bör jag äta??

Vore snällt om någon kunde svara så T.o.m Jag fattar :P lite mer personligt för mig!

erha1122
2012-02-02, 18:19
Kör stronglifts 5x5

andeem
2012-02-02, 18:25
Ok.

1. Börja med Stronglifts 5x5 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071). Ett bra program som funkar som komplement till andra idrotter.

2. Ät ordentligt. Helst mycket kyckling, fisk, kött, grönsaker, rotsaker, nötter o s v. Samt mjölk, yoghurt, ost, keso och kvarg, om du tål mjölkprodukter. Gröt är också bra mat.

3. Komplettera med en eller två proteindrinkar per dag, om det behövs för att komma upp i 2 gram protein per kilo kroppsvikt som bör vara ditt riktmärke.

4. Andra tillskott behöver du egentligen inte bry dig om ditt första träningsår.

5. Kör hårt.

Carcer
2012-02-02, 19:27
Tjo. Ska snart börja träna , har tänkt mig 3 dagar i veckan, och de första jag undrar. om någon har ett bra schema för mig ?? :) Kör även boxning/mma 3 gånger i veckan. Undrar även om jag behöver nått Slags "Tillskott," *rolleyes* och i såfall vad??

Tänker du tävla i mma? Jag har tävlat kan ge dig lite tips isf.

Carcer
2012-02-02, 19:36
Ok.

1. Börja med Stronglifts 5x5 (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071). Ett bra program som funkar som komplement till andra idrotter.

2. Ät ordentligt. Helst mycket kyckling, fisk, kött, grönsaker, rotsaker, nötter o s v. Samt mjölk, yoghurt, ost, keso och kvarg, om du tål mjölkprodukter. Gröt är också bra mat.

3. Komplettera med en eller två proteindrinkar per dag, om det behövs för att komma upp i 2 gram protein per kilo kroppsvikt som bör vara ditt riktmärke.

4. Andra tillskott behöver du egentligen inte bry dig om ditt första träningsår.

5. Kör hårt.

SL 5x5 tycker jag inte är ett "bra" komplement till andra idrotter. På grund av strävan efter att ständigt öka vikterna och bristen på periodisering. Något som bör finnas med ifall man ska idrotta framgångsrikt. Volymen och övningsvalet bör ju skiftas beroende på vad som främjar den fasen som ditt idrottande är i tex match, muskeluppbyggnad, viktreducering eller vad det nu är som är aktuellt.

sinaui
2012-02-02, 19:57
SL 5x5 tycker jag inte är ett "bra" komplement till andra idrotter. På grund av strävan efter att ständigt öka vikterna och bristen på periodisering. Något som bör finnas med ifall man ska idrotta framgångsrikt. Volymen och övningsvalet bör ju skiftas beroende på vad som främjar den fasen som ditt idrottande är i tex match, muskeluppbyggnad, viktreducering eller vad det nu är som är aktuellt.

Säger inte emot nånting av det du säger, vill bara påpeka att själva övningsvalet måste nog ändå vara bra komplement till andra idrotter, eftersom de är riktade mot explosivitet och så.. Så SL 5x5 kan vara en bra början? Sen när man har nått en punkt där ökningarna börjar stagnera, säg efter 5 månader, så kan man ju börja periodisera osv :)

Carcer
2012-02-02, 19:59
Säger inte emot nånting av det du säger, vill bara påpeka att själva övningsvalet måste nog ändå vara bra komplement till andra idrotter, eftersom de är riktade mot explosivitet och så.. Så SL 5x5 kan vara en bra början? Sen när man har nått en punkt där ökningarna börjar stagnera, säg efter 5 månader, så kan man ju börja periodisera osv :) Man bör tex frivända eller köra swings ifall man ska tävla i kamp, tycker jag iaf. Sen så kan man inte bara öka vikter när man behöver hålla en viktklass det fungerar om man kan bulka hur man vill.

deadich
2012-02-02, 20:03
;) a okey har läst lite men Efter som jag inte vet specielt mycket. så undrar jag hur de är i mitt fall, och hur ska jag veta hur mycket protien o liknade jag kan äta utan att de blir för mycket? och hur mycket bör jag äta??

Vore snällt om någon kunde svara så T.o.m Jag fattar :P lite mer personligt för mig!

Bättre att du äter för mycket än för lite. Äter du för mycket så märker du ju till slut att du lagt på dig lite mer fett än du vill då är det bara att lägga sig på kaloribalans eller deffa tills det är borta.

sinaui
2012-02-02, 20:58
Man bör tex frivända eller köra swings ifall man ska tävla i kamp, tycker jag iaf. Sen så kan man inte bara öka vikter när man behöver hålla en viktklass det fungerar om man kan bulka hur man vill.

Kcalbalans?

Carcer
2012-02-02, 21:20
Kcalbalans? Hur länge kan du öka 2.5 kg varje pass eller ens vecka för den delen på kcal balans?

DaS
2012-02-02, 23:00
Tackar så mycket för alla svar. Nej jag har inte tänkt att tävla i mma , kör de mest för att de är roligt och jag "tror" det är bra träning iaf ;) jag har börjat träna för att bli starkare , se vältränad ut *flex* och , aa ni fattar säkert ! stor o stark helt enkelt :) så de var just därför jag undra lite ochså hur stor betydelse mma har för träningen. Vet ju inte alls om jag äter tillräckligt , Den ända gången jag egentligen äter ordentligt med mat är ju typ hemma klockan halv 5 *cupid*

Tack igen blir nog eventuelt att föjla de 3 dagars schemat som någon länkade förut. men skriv gärna nått mer om tillskotten om ni känner fört !

DaS
2012-02-02, 23:05
Carcer, jag är öppen för alla tips du har ! De är inte så seriöst där jag är bör tillläggas. Vore jätte bra med tips efter som jag inte är så bra ,haha :)

andeem
2012-02-03, 10:01
SL 5x5 tycker jag inte är ett "bra" komplement till andra idrotter. På grund av strävan efter att ständigt öka vikterna och bristen på periodisering. Något som bör finnas med ifall man ska idrotta framgångsrikt. Volymen och övningsvalet bör ju skiftas beroende på vad som främjar den fasen som ditt idrottande är i tex match, muskeluppbyggnad, viktreducering eller vad det nu är som är aktuellt.Håller inte med.

1. För att öka i styrka måste man sträva efter att ständigt öka vikterna. Behöver/vill man inte öka i styrka, varför styrketräna över huvud taget?

2. Stronglifts 5x5 är ett nybörjarprogram. Eftersom man som nybörjare inte hanterar så tunga vikter klarar man vanligen återhämtningen utan periodisering. Genom programmets utformning, med deload när man inte klarar att öka på tre pass, och på övergång till 3x5 och 1x5 när man deloadat två gånger, finns också en viss inbyggd periodisering. Och efter det är ju anvisningen att övergå till Madcow. Eller om man väljer Wendler. Båda är periodiserade.

På tävlings- eller till och med elitnivå är det självklart med ett skräddarsytt program. Men, med all respekt för TS, det är inte ett sådant som är aktuellt här.

Carcer
2012-02-03, 14:23
Carcer, jag är öppen för alla tips du har ! De är inte så seriöst där jag är bör tillläggas. Vore jätte bra med tips efter som jag inte är så bra ,haha :)

Jag skulle delat upp det i 3 olika perioder.

En period där du tränar bas övningar tungt 2 dagar i veckan tex:
Dag1 Knäböj och bänkpress stegra upp till max, 5or & 3or sen ett par 1or.
Dag2 Marklyft och militärpress Kör 5or på båda 5 set.
Varannan vecka så byter du vilken dag du går tyngre och maxar i.
Ifall du kör nån mer dag så kör enbent knäböj, chins och dips på kroppsvikt.
Kör perioden i 6 veckor.

En period där du tränar mer explosivt dvs innan tävling.
Dag1 Explosiva Knäböj med hopp 3or, Frivändningar 3or Pushpress på frivändingarna.
Dag2 Kettlebell Swing 10or, Kettlebell Snatch 3or, Kettlebell clean and press 5or.
Ifall du kör nån mer dag så kör skivstångskomplex finns flera olika att välja mellan, på lätt vikt och träna konditionen ytterligare.
Kör perioden i 6 veckor.

En period efter tävling där du enbart kör enbent knäböj, chins och dips på kroppsvikt.
Kör perioden 4 veckor

Grovt så har det sett ur ungefär så för mig.

Carcer
2012-02-03, 14:27
Håller inte med.

1. För att öka i styrka måste man sträva efter att ständigt öka vikterna. Behöver/vill man inte öka i styrka, varför styrketräna över huvud taget?

2. Stronglifts 5x5 är ett nybörjarprogram. Eftersom man som nybörjare inte hanterar så tunga vikter klarar man vanligen återhämtningen utan periodisering. Genom programmets utformning, med deload när man inte klarar att öka på tre pass, och på övergång till 3x5 och 1x5 när man deloadat två gånger, finns också en viss inbyggd periodisering. Och efter det är ju anvisningen att övergå till Madcow. Eller om man väljer Wendler. Båda är periodiserade.

På tävlings- eller till och med elitnivå är det självklart med ett skräddarsytt program. Men, med all respekt för TS, det är inte ett sådant som är aktuellt här.

Jag vet ju nu inte om du har hållit på med kampsport men det är ganska krävande speciellt mma, jag kan bara kolla i din journal här på kollo och tja vad ska man säga....

mysglenn
2012-02-03, 15:18
..... jag kan bara kolla i din journal här på kollo och tja vad ska man säga....

+1 där

andeem
2012-02-03, 15:28
Vaddå, ska jag hålla klaffen? :)

Carcer
2012-02-03, 18:47
Vaddå, ska jag hålla klaffen? :)

Nej det ska du väl egentligen inte göra, blir bara så trött ibland. Det är jätte bra att du tränar Sl 5x5 och att du är påläst på programmet. Det är ett bra program ifall man vill bli större och starkare. Men det kräver att du bulkar och att du kör det som prio.

Sen så är det lite inne på kollo att direkt nån vill ha tips så säger alla SL 5x5, SS eller 531. Oavsett vad personen vill uppnå med träningen, kan störa mig på det när personer utan vidare resultat eller erfarenhet helt enkelt agerar coacher. Men det handlar om mig och inte om dig.

Jag är inte nån super atlet heller men jag kvalar ju in på intermediate nivå iaf.
Samt har i det här fallet tävlat i TS sport.