handdator

Visa fullständig version : Tjurruset som mål 2012


straxjenny
2012-02-01, 15:58
Har planer på att springa tjurruset i Stockholm den 6e oktober i år.

Jag tränar väldigt mycket men löpning har inte varit min grej så jag tänkte att om jag sätter upp ett mål så kommer det gå galant.

Någon som har sprungit tjurruset?
Hur är det?

Jag kan berätta om hur jag tränar nu så kanske man kan få tips på vad man borde träna speciellt på.

Jag är mer för gym så jag brukar träna 5-6 dagar i veckan på gymmet. Dels för att hålla mig i form men även för att ha en god fysik då jag har ett tungt jobb.
På gymmet kör jag mycket fria vikter men även smidighetsövningar och uthållighet då jag tycker det är skönare en att bara lyfta tungt.

Men nu då så har jag kommit in mer på löpningen..Men jag är inte helt övertygad.
Jag springer 6 km i blandad terräng på kanske 25 minuter.
Jag ska öka min sträcka successivt..

Hur får man löpning till att bli roligt? Iof så är det sjukt skönt efteråt samt är det skönt att se att man utvecklas.

Som sagt, har ni sprungit tjurruset skriv till mig hur det var! :)

straxjenny
2012-02-05, 10:53
Idag gav jag mig ut på en löprunda. Det var cirka 10 minus när jag började så det tog ett tag att få upp värmen då jag brukar ha väldigt kalla händer och fötter. Men jag sprang från där jag bor in i Centrala Göteborg sen tillbaka vägen runt Olskroken.

Det blev 6,07 km. Tvärnöjd då jag testade ett par nya skor.
Jag var på Intersport i förrgår för att fråga om Vibram Five Fingers då jag en kollega hade pratat om dom på jobbet. Men dom hade några andra skor som skulle vara snäppet bättre.

Jag testade dessa skor och de satt som gjutna på fötterna så jag blev 1100:- fattigare men en par skor rikare. Så det var mina nya kompisar som fick följa med idag.
http://www.activinstinct.com/running/shoes/ladies/new-balance-t00-ladies-running-shoes-ss2012/

Det gick SKITBRA i början, snabbt och smidigt kändes det men sen så började det kännas brutalt mycket i vaderna, men jag sprang. Inte f*n skulle jag ge upp. Men man springer ju med ett helt annat löpsteg. Så det blir att lära om sig!

Men jag är tvärnöjd med den löprundan och detta motiverade mig ännu mer att springa. :)

straxjenny
2012-02-06, 11:00
Jag kan ju meddela att idag, en dag efter att ha testat mina Vibramskor så har jag så sjukt ont i mina vader. Kan också benämnas som träningsvärk. Man ska ju börja lugnt med sådana skor om man är ovan. Men iallafall, dom kändes riktigt bra och uppenbarligen så har jag ett annat löpsteg nu då eftersom jag fick träningsvärk.

Idag vilar jag från löpningen och kör ett pass på gymmet istället! Återkommer med hur det gick där och bilder sen. :)

944RS
2012-02-06, 12:09
Tjurruset verkar riktigt skoj! Vi är flera här på Kolo som är sugna på att ställa upp i något av loppen. Den varianten i Trollhättan ligger ju bäst till geografiskt men det ska ju även passa i tid oxå.
Ska bli kul att se hur du lägger upp träningen!

straxjenny
2012-02-06, 13:56
Ja eller hur! Det verkar vara ett riktigt test för kroppen. Det jag har läst om de sträckor med vatten, gegga, lera, skidbackar och allt! Det hade ju varit grymt att lyckas med det!

straxjenny
2012-02-06, 14:01
Idag så var jag på gymmet istället för att vara ute i den tropiska värmen och springa.

Jag har inte gymmat på kanske 1,5 vecka då jag har varit på kurs och valt att springa istället på kvällen när jag kommit hem. Men idag så var det att svettas lite på gymmet istället.
Jag kan väl inte direkt skriva exakt vad jag gjorde för övningar för jag minns inte.. :P. Nästa gång blir det penna och papper som går med mig till gymmet.

Men i stora drag så körde jag mycket kroppsövningar med mycket variation idag. Bara för att få upp flåset samt börja relativt lugnt.

Jag ska även skriva ner hur mycket kg jag tar och hur många reps.

Sammanfattningen av det hela är att det var ett gött pass med mycket flexibilitet och sköna rörelser.

Här är några bilder hur jag ser ut nu, så får vi se hur jag kommer se ut..
Det vart svårt att lägga in bilder men jag ska ordna det alldeles strax.. :)

straxjenny
2012-02-06, 14:22
http://www.kolozzeum.com/forum/album.php?albumid=610&pictureid=2592

Jag fattar inte riktigt det här med bilder, kan någon förklara hur man lägger in så bilderna syns? Det jag la in nu är väl antagligen bara en länk :)

straxjenny
2012-02-07, 20:07
Löpträning idag.

8,3 km

Gick ganska dåligt idag då jag hade brutalt håll den 3 sista kilometrarna. Jag stannade en gång för att hämta andan men gjorde då istället armhävningar.

Men sen så sprang jag resten också. Jag kan faktiskt erkänna att jag är mycket nöjd med 8,3 inklusive intervallträning.

Har ni några tips så bra intervallträning? Idioten? Ska man kanske köra idioten i en halvtimme/timme eller något sådant? Riktigt köra slut på sig?

Jag kan ju säga att det är ganska svårt att springa nu med på grund av alla isfläckar och ispartier på gångvägarna. Sen så är det svårt alla tanter, mammor, sketungar som går i bredd, människor som röker osv.. :P

Men isfläckarna iallafall, jag har köpt ett par riktigt bra dubbar men vill ej använde dom på asfalt så jag trippar hellre fram och försöker undvika isfläckarna och ett duns i backen ;)

944RS
2012-02-07, 22:41
Det fina med intervaller är att man kan variera och anpassa dem i det oändliga.
Tycker du ska söka efter några "färdiga" varianter och förslag på olika löpsidor. Man använder sig ju av olika sorters träning beroende på målet med träningen och i vilken fas man befinner sig i. Så det känns svårt för en annan att veta ditt utgångsläge och behov.

Eftersom underlaget varierar kraftigt i kvalité just den här årstiden så brukar jag ibland göra en form av fartlek. Springer långsamt där det är mycket snö/is och ökar upp tempot där det passar.
Har man hittat en kort men lämplig sträcka så kan man köra många intensiva intervaller med fart åt ena hållet och jogg tillbaka.

På sommaren är "tusingar" ett bra sätt att få upp pulsen och tempot i kroppen. Man springer 1000m i ett tempo som är högre än vad man gör i ett 10kilometerslopp. Vilar en stund och gör om det igen. Ju fler du gör ju jobbigare blir det:D

Can0n
2012-02-08, 15:34
Jag anmälde mig för typ en månad sen och har samma utgång som dig. Gymmar helst så antar att jag måste börja löpträna mer.
Går på klasser då och då för både styrka och kondition, kanske är bra att lägga till fler klasser och dra ner på gymmet.

Ska bli intressant att läsa hur din väg till Tjurruset blir =)

straxjenny
2012-02-11, 15:10
Jo det är väl sant, det är ju bara det där att man ska börja nånstans :P Men jag gjorde lite intervaller mellan lyktstolat när jag var ute och sprang herromdagen så det var en god start.

Vad har du för skor när du springer? För jag har ju precis börjat med mina nya vibram och jag insåg att jag sprang helt fel och har fått lägga om det nu. Helt plötsligt orkar man definitivt inte 8 km :P

Ja men det är ju faktiskt bra! Frågan är om det är bra eller dåligt då snön och isen börjar smälta. haha.. :)

Nä men jag funderar att ta mig upp till skatås och hitta en gräsplätt och köra intervaller på, fast iof så får ju snön kanske försvinna då.

Hur känner ni inför att springa på löpband på gymmet? Jag står inte ut med det, tycket det är skittråkigt och man kommer ju ingenstans. Man kan inte ha punkter man kan referera till så därför motiverar det inte mig ett dugg.

straxjenny
2012-02-11, 15:12
Ja är man en gymtorsk så är det rätt jobbigt att ställa om sig :P

Men jag tror att du behöver springa mer ute än bara klasser för det är en helt annan grej. Man måste anpassa sig till underlaget på ett helt annat sätt, det är inte bara platt :)

Som jag skrev innan så uppskattar jag löpning ute mer för då kan man ha referenspunkter. Precis som när man spelar tv-spel. Man har sina checkpoints! :P

straxjenny
2012-02-11, 15:15
Idag så blev det en effektiv timme på gymmet med armstyrka. Men jag har någon slags känning i ryggen som gör att jag blir väldigt klen i vissa rörelser. Men jag tror det är det att jag blir klen i huvudet för jag litar inte på att min kropp ska hålla.

Givetvis så glömde jag skriva ner idag igen vad jag gjorde men jag ska bli bättre på det.

Men jag körde iallafall 1 timmes effektivt gym :)

Kanske tar en löprunda sen eller så gör jag det i morgon men det återstår att se :)

:)

shadowfire
2012-02-11, 15:28
Kul med fler som funderar på ruset! Vi kanske blir ett par koloiter som kör där i vår, även om jag sneglar på liknande aktiviteter på närmare håll (mot västkusten eller sydsverige till). Ska finnas något i Trollhättan och något liknande lopp även i Skåne, i Kristianstad tror jag. Får följa din resa mot ruset, själv börjar jag konditionsträningen om 6v ca. ;)

straxjenny
2012-02-17, 18:03
Ska bli intressant och läsa hur det går för er med!

Den senaste veckan har varit en jävla skitvecka så jag har knappt orkat någonting. Men nu verkar det ha styrt upp sig igen.

Massa läkarbesök å shit!

Men jag är frisk som en nötkärna! Vilket jag egentligen visste men tacka google så är man fan dödsssjuk!

straxjenny
2012-02-17, 18:12
Träningen idag bestod av ett träningsprogram som jag satte ihop igår på kvällen. Det var helt ok med vissa justeringar. :)

Jag började med att gå på löpbandet i 10 minuter sen så sprang jag i tio minuter på det nya sättet som man måste springa i mina skor.

Sen gick jag över till dessa övningar:

Jag har döpt dom såhär efter en bok men ni kanske kallar dom andra saker. Så om ni undrar hur jag har gjort övningen så är det bara att fråga!

För ryggen:

Latsdrag: 10 x 25kg, 10 x 40kg, 10 x 40kg, 3 x 50kg
Enarmsrodd med hantel: 10 x 15kg X 3 på varje arm
Pullover med skivstång: 10 X 7kg, 10 X 7kg, 10 X 7kg
Framåtlutande hantelrodd: 10 x 8kg, 10 x 8kg, 10 x 9kg, 10 x 10kg

Axlarna:

Ryggresning 3x10
Axellyft med hantlar: 50/2x10kg, 50/2x10kg, 50/2x10kg
Hantellyft rätt upp: 8x10kg, 8x10kg, 8x10kg

Sen så gjorde jag crunch, situps och hoppade mig svettig med hopprepet.

Så detta var faktiskt ett riktigt bra träningspass tycker jag allt!

straxjenny
2012-02-19, 16:29
Träningen igår:

Som sagt så håller jag på att lägga upp nya träningsscheman. Igår var det ett schema för benen. Men med min brutala träningsvärk så blev det ett lite lättare pass.. :)

Löpning: 10 min

Bröstknäböj: 10*7kg, 10*27kg, 10*27kg
Hacksquat med skivstång: 10*12kg, 10*12kg, 10*12kg
Utfallssteg med skivstång och raka armar: 20/2*12kg, 20/2*12kg, 20/2*12kg
Utfallssteg åt sidan: 10*22kg, 10*22kg, 10*22kg

Sen efter detta så fick jag sjuk mjölksyra blandat med gammal härlig träningsvärk från min löpning så jag rundade av där. Sen så kom det en jävla massa folk så jag gjorde några situps, powerwalkade hem och stretchade här hemma.

Jag Hatar när det är mycket folk och man trängs med människorna. Jag ska försöka lägga mina löppass på helgerna istället.. :)

straxjenny
2012-02-19, 16:33
Träningen idag:

Focus låg på bröst och armar men jag hade gjort ett schema med på tok för många övningar. Men det resulterade i att jag gjorde.

Bänkpress med skivstång: 10*15kg, 10*15kg, 10*15kg + Stång
Stående bröst nånting jag ej vet vid namn :P : 10*7kg, 10*10kg, 10*10kg
Lutande hantelflyes: 10*5kg, 10*5kg, 10*5kg
Kabeldrag bröst: 7*27kg, 7*27kg, 7*27kg
Tricepspress: 10*10kg, 10*10kg, 10*10kg

Ryggresning: 4*10reps

Sen blev det situps med pinne och vanliga situps. Men samma här. Det kom massa folk så jag drog hem.

944RS
2012-02-19, 16:34
Löpband är väl sällan roliga men kan vara jäkligt nyttiga den här årstiden.
De är ju utmärkta för fartlekar och intervaller eftersom man har full koll på distans och hastighet.

juulia_
2012-02-19, 17:22
Kul journal! Själv gör jag precis tvärtom, omskolar mig från löpare till gymråtta. Men gör du 6 km på 25 min gör du ju det riktigt bra! Kör hårt och lycka till med träningen! :)