handdator

Visa fullständig version : Upp i vikt under PF?


Roggan76
2012-02-01, 08:40
Drar denna i en separat tråd då:

Jag verkar deffa mig uppi vikt..
kör periodisk fasta nu. låg still i vikt innan "deffen".
började för 3.5 veckor sedan, tappade vikt de två första veckorna (vätska?)
men nu är jag helt plötsligt tillbaks på startvikt igen, eller faktiskt över, typ 1.5kg över start.
Jag äter mycket mindre nu, men fullt möjligt att det är förmycket ändå.

men kan någon förklara varför jag tappade först och sedan drog på mig allt och lite till igen?
(o jag har inte slarvat med tiderna eller frossat i osunda saker)

Kan kroppen vänja sig på något sätt o kompensera ?
har för övrigt satt PB i både bänk o bicepscurl under denna tiden, så något är märkligt iaf..

* Började på 86kg, och då var det inte ett dåligt mätvärde, vägt mig massa massa ggr det där är min absoluta maxvikt innan dieten.

* Rasade ner till 82-83 de första två veckorna.

* Nu en bit in i vecka 3 så visar vågen plötsligt 87.4 kg!!

Kan någon förklara hur det kan bli så?
Har inte dragit något kreatin, så det är det inte iaf.

Idéer?

Camgbg
2012-02-01, 10:41
Kan kroppen vänja sig på något sätt o kompensera ?


En gissning: Om du äter mindre så kanske du orkar mindre och omedvetet har minskat på din spontana fysiska aktivitet. (Du tex tar bilen till affären nu istället för att cykla osv)

Har du laggt om kosten i övrigt nu när du kör PF?
Tränar du mer/mindre?

Fishtank
2012-02-01, 11:26
Du äter för mycket om du inte går ner helt enkelt.
PF är inte magiskt, Du måste fortfarande ligga på underskott

Roggan76
2012-02-01, 11:31
Du äter för mycket om du inte går ner helt enkelt.
PF är inte magiskt, Du måste fortfarande ligga på underskott

Jo självklart.
Men varför den plötsliga viktexplosionen ?
Gick ner de första två veckorna, är inne i vecka 3 nu.

Tänker inte tro för en sekund att jag lagt på mig fett från 82-83kg till 87+ på en vecka..

Fishtank
2012-02-01, 11:56
Vatten.
Jag vägde 78 i förrgår och igår 73 efter en helg i Budapest.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

jasonmago
2012-02-01, 11:58
Kolla inte så mycket på vågen. Mät och studera "linjer" i spegeln istället. Vikten är rätt så ointressant faktiskt.

Kischen
2012-02-01, 12:05
Mer tarminnehåll vid vägningen?

nifo6
2012-02-01, 12:16
Det verkar lite mystiskt faktiskt, fungerar vågen som den ska verkligen?

Roggan76
2012-02-01, 12:34
Det verkar lite mystiskt faktiskt, fungerar vågen som den ska verkligen?

Jag har två :P en digital o en snurrvåg, båda visar samma..
Känner mig helt uppsvälld.
Bröst/ryggmåttet mäter 3 cm mer nu än för en vecka sedan..

Jag kan absolut köpa att jag ligger för högt på kcal, men tycker den initiala dippen var märklig.. blev ju tightare och gick ner, sen tjiff tjoff stinn som en gris.

charmed
2012-02-01, 12:55
Äh jag gick upp 3-3½kg från en måndag morgon till en torsdag morgon, äter pf och är betydligt mindre än dig. Sådant händer, är säkert en kombination att du bundit vätska, fulla tarmar och något i ditt samvete som tynger dig.

RobinSilver
2012-02-01, 13:34
Om du inte redan räknar kalorier så kan det vara bra att göra det någon vecka för att se vad du verkligen får i dig under en vecka. Viss mat är mycket mer energität än vad man någonsin kan tro.

Reaper123
2012-02-01, 14:14
Hur ofta väger du dig?

Om du inte gör det, skulle jag föreslå att du väger dig varje morgon och då kan få en snittvikt över varje vecka. På så sätt kan du se trender och är lutning positiv i mer än en vecka är något defintivt galet!

Diffar själv galet mycket på vågen så om jag nu deffar och vill säkerställa att jag ligger på underskott gör jag just på detta sätt, utöver måttband+spegeln såklart! :)

Verkar dock konstigt just att du gick ned 2 veckor och sedan upp kraftigt (?), något stämmer inte. Du lär knappast lagt på dig all vikt i fett iaf, så vätska/tarminehåll står mest troligt för nästan all varians här!

vicarious
2012-02-01, 15:23
Hur ofta väger du dig?


+1. Väger man sig bara enstaka gånger kan det bli väldigt fel.

Roggan76
2012-02-01, 21:32
Nu så här dagen efter så är jag tillbaks på min vanliga vikt, så 83 nu..

Men vägde mig på två vågar som sagt.
det enda som var annorlunda igår, var att jag käkade tårta o drack cola på ett kalas..

kan kroppen få för sig att binda kolisar med obscena mängder vatten om man får i sig extra medans man dietar?
för det är verkligen det enda som var annorlunda igår.. ja och att jag vägde nästan 5kg mer än normalt..

Fordon
2012-02-01, 21:55
Nu så här dagen efter så är jag tillbaks på min vanliga vikt, så 83 nu..

Men vägde mig på två vågar som sagt.
det enda som var annorlunda igår, var att jag käkade tårta o drack cola på ett kalas..

kan kroppen få för sig att binda kolisar med obscena mängder vatten om man får i sig extra medans man dietar?
för det är verkligen det enda som var annorlunda igår.. ja och att jag vägde nästan 5kg mer än normalt..

Hur mycket krämade du mellan gångerna du vägde dig? *rolleyes*