handdator

Visa fullständig version : Sväller


madz
2012-01-31, 20:38
Hellu!!

Har det lilla problemet att min mage sväller, oftast är det efter jag tränat men även andra gånger. Jag anar att det är pga vatten. Då undrar jag vad jag kan göra, och kanske äta ( ? ) som vattnet kan binda till och förhindra den här uppsvällningen?

OneManArmy
2012-01-31, 20:58
Mindre kollisar, Mindre gluten, Mindre mjölsocker (laktos) kan vara en bra start.
Vad brukar du stoppa i dig efter träning osv?

madz
2012-01-31, 21:57
äter i stort sätt bara kolhydrater på morgonen ( fiberrik havregrynsgröt ) . Har precis börjat äta mer kolhydrater i form av bröd ( danskt rågbröd på surdeg ). Dricker inte mjölk så får inte direkt i mig någon laktos. Gluten vet jag faktiskt inte om jag får i mig?

Kör jag någon form av styrka ( helt enkelt alla gånger då jag inte dansar eller cyklar ) så tar jag whey protein, vilket jag gjort i ca 2 veckor, och svullnar inte alls på samma sätt dom gångerna på annat sätt än att jag blir mätt ) Sedan blir det mycket wok med kött eller kyckling, nu bröd med lågt GI då jag för två veckor sedan började äta bröd igen. Soppor, FRUKT!

Sniggel
2014-01-18, 17:10
Bump!

Bryts gluten ner av surdegsprocessen?

edit: Är väl iofs en kostfråga men det var den enda tråden jag hittade som var närliggande.

Sniggel
2014-01-19, 16:46
Extrabump!

Så här säger slv
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Allergi/Kan-surdegsjasning-gora-att-ett-brod-blir-glutenfritt/