handdator

Visa fullständig version : Ont i handleder ?


buck3tt
2012-01-31, 18:49
(Förlåt om de ligger i fel sektion)

När jag kör övningar med rak stång (märkte igår) får jag väldigt ont i handleder efter jag släpper stången. Gör mest ont i utsidan av handleden. Vet någon vad detta kan bero på ?

mattilainen
2012-01-31, 19:03
många som har detta problemet i början. Spänner du dig väldigt mycket i händerna när du kör? Kan även vara att du är ovig i just utroteringen av handen/armen.

andradeff
2012-01-31, 19:43
jag kmr ihåg att jag hade liknande problem och jag fick då tipset att käka omega 3 för att "mjuka" upp lederna samt ha på mig en tjock tröja så att jag håller värmen, hjälpte mycket!!

buck3tt
2012-01-31, 20:32
många som har detta problemet i början. Spänner du dig väldigt mycket i händerna när du kör? Kan även vara att du är ovig i just utroteringen av handen/armen.

Ja de kan de nog vara, spänner mig e väl självklart :)

buck3tt
2012-01-31, 20:33
jag kmr ihåg att jag hade liknande problem och jag fick då tipset att käka omega 3 för att "mjuka" upp lederna samt ha på mig en tjock tröja så att jag håller värmen, hjälpte mycket!!

Omega3 tar jag dagligen, men tjocktröjja blir så jobbigt, man blir ( jag blir ) väldigt svettig om jag kör med den hela tiden

mattilainen
2012-01-31, 21:26
jag tänkte om du höll väldigt hårt i stången när du t.ex. kör skivstångscurl? Många tenderar att trycka otroligt hårt med handen på stången när dom lyfter.

Silencer
2012-01-31, 21:30
Lindor hjälper. Har du inte tränat länge är det antagligen inte rätt lösning dock,

eequal
2012-01-31, 21:36
Bump! Har exakt samma problem, har kommit till och från de senaste året. Började i somras efter en period med tunga chins och marklyft. Kunde knappt hålla någonting, handen skakade när jag hällde upp mjölk efter ett pass. Så jag prata med en kompis mamma som är sjukgymnast. Hon rekommenderade att sätta nålar i armen och se om det skulle hjälpa. Men jag gjorde aldrig detta utan jag tog ett tags vila ist. Vilan fungerade ungefär 2 veckor, sen var problemet tillbaks igen. Det kommer oftast vid just bicepscurl med skivstång, men kan komma vid hantelcurls och EZ curls. Det är otroligt jävla störande! Vid hantelcurls har jag märkt att dragremmar har hjälpt mig att slappna av i greppet. Men har inte hittat nått som skall hjälpa mig vid skivstångscurls.

buck3tt
2012-01-31, 22:38
Lindor hjälper. Har du inte tränat länge är det antagligen inte rätt lösning dock,

Några speciella lindor ?

zipper90
2012-02-01, 08:09
Jag hade samma problem under mitt första träningsår. Har för mig att jag ignorerade smärtan och körde med lite lättare vikter tills det kändes bättre.

RobinSilver
2012-02-01, 09:10
Jag köpte handledsskydd i vanlig sportaffär. Spänner inte dem så våldsamt hårt men värmen samt känslan av att de sitter där hjälper till väldigt bra.

z_bumbi
2012-02-01, 09:26
Styrka
Om man vilar så är det inte bara att sätta igång och träna som vanligt utan det tar ett bra tag att bygga upp kroppen så att den tål belastningen. Öka vikterna långsamt och se till att köra rörelser i sin fulla rörelsebana. Jag kan gissa att det är en fördel att köra både hantel och stång då alternerande hantelcurl ger en vridning och stångcurlen ger en tvingande bana.

Rörlighet
Håll överarmen mot överkroppen, stick ut underarmen rakt fram (parallellt med golvet) med tummen mot taket. Vrid tummen utåt utan att ändra läge på överarm eller underarm och då ska man komma minst så att tummen är parallell mot golvet utan att det stramar. Funkar det inte så stretcha.

Jag har träffat ett fåtal som inte har nersatt rörlighet som har den här typen av problem och då handlar det antagligen om avkortad rörelse och/eller snabbt ökad volym men det är en gissning.