handdator

Visa fullständig version : Träning+kost - kommer min rutin att funka livet ut?


abok lao
2012-01-31, 16:59
Hej,

Jag är en kille på 25 år som har försummat kost och träning på grund av stressigt jobb och högre prioriterade projekt. Det blir ofta sena kvällar på jobbet med en flottig burgare från gatuköket på hörnet, vilket som ni kanske förstår har bidragit till en inte allt för trimmad kropp.

För att komma runt detta utan att behöva göra några större förändringar i mitt schema så tänkte jag allokera tid i min kalender för tränings- och kostrutiner. Syftet är att få en högre muskelmassa (har tappat allt), en vältonad kropp (har bilringar från snabbmaten) och en bra hälsa som kommer att hålla till ålderdomen (har superdålig kost idag).

Vad jag hoppas på är att helt enkelt kunna köra två-tre maträtter som innehåller allt jag behöver få i mig, och hitta ett träningsschema med tillräckligt varierad form för att jag skall kunna köra samma pass varje vecka. Allt detta för att processen skall automatiseras.

Jag är för övrigt vegetarian, så kött utesluter jag ur min kost.

För att få igång diskussionen så hade jag t.ex. tänk mig följande i matväg:

Varje morgon: Havrefras+proteinpulver+havremjölk. (Lätt att köpa upp och ha ståendes på arbetsplatsen. Proteinpulvret är till för att väga upp proteinintaget)
Varje mellanmål: Frukt+vitamin B12 tablett.
Varje lunch: Sallad med sojakött. (Köps ute)
Varje middag: Någon form tillskottsbomb som man kan storkoka upp och som innehåller allt man behöver, t.ex. proteinpulver+grönsaker+frukter+fiber.


Och träningsmässigt:

Måndag: Motionsboxning. (1h)
Onsdag: Motionsboxning. (1h)
Lördag: Dans. (1h)
Söndag: Gym, bröst+armar eller axlar+rygg (1h) följt av motionsboxning. (1h)


Vad tror ni om detta? Är det möjligt att leva i en rutin utan att behöva engagera sig? Hur pass nära en automatisering kan jag komma? Har ni några tips eller förslag på modifikationer som behöver göras?

Tack på förhand.

Akerhage
2012-01-31, 17:07
Hade kört mer styrketräning om målet är att bygga muskler. 1 pass i veckan är ganska lite enligt mig. Byt hellre bort ett motionsboxningspass och kör styrka där istället. 2st helkroppspass i veckan blir nog bra det!

nisse1976
2012-01-31, 17:16
Håller med om mer styrketräning. Angående kosten säger jag bara en sak - ÄGG

En näringsbomb som innehåller det mesta och som är väldigt lättlagat och går finfint att variera

abok lao
2012-01-31, 17:19
Jag käkar inte rena eller tillagade ägg heller - typ bara om det är i bröd etc. Får inte i mig äggen även om jag skulle vilja, tyvärr.

nisse1976
2012-01-31, 17:33
Jag käkar inte rena eller tillagade ägg heller - typ bara om det är i bröd etc. Får inte i mig äggen även om jag skulle vilja, tyvärr.

För att du inte tycker om det?

BiffKriminell
2012-01-31, 17:38
Vegetarian som käkar flottiga burger. Troll!

abok lao
2012-01-31, 17:44
För att du inte tycker om det?
Det är mest en mental grej från att ha varit vegetarian under en lång tid.

abok lao
2012-01-31, 17:46
Vegetarian som käkar flottiga burger. Troll!
Friterade grönsaksburgare som i princip alla gatukök har?

Akerhage
2012-01-31, 17:48
Hur känner du själv då till att lägga upp det med mindre box och mer gym? eller är just boxningen viktig för dig? Hade den inte varit det hade du lika gärna kunnat skrota den helt och styrketränat istället, sen lite dans på det!

abok lao
2012-01-31, 17:53
Hur känner du själv då till att lägga upp det med mindre box och mer gym? eller är just boxningen viktig för dig? Hade den inte varit det hade du lika gärna kunnat skrota den helt och styrketränat istället, sen lite dans på det!
Boxning är en ganska stor passion, men självklart kan jag dra ner på det om det behövs. Dock känns det som att det är en extremt bra all-around träning för exempelvis ben, kondition och muskelgrupper som man sällan aktiverar.

Eftersom jag skall köra samma träning vecka ut och vecka in så kanske det är bra att köra något sådant, eller vad tror du?

Akerhage
2012-01-31, 17:56
Det är en bra träning för att bli bättre på att boxas och få bättre kondition. Sen tycker jag absolut du skall styrketräna benen. De kommer ju inte växa särskilt mycket av endast boxningsträning. Men klart man skall syssla med det man gillar! Och gillar du att boxas framför att gymma så kör på det. Men iaf 2 styrkepass i veckan tycker jag fortfarande. Och att då även få in benträning i de passen.

Alternativt då att du varierar lite, varannan vecka mer boxning, varannan vecka mer styrketräning, får du ju lite omväxling med och kanske kan hålla motivationen uppe?

abok lao
2012-01-31, 18:01
Skulle det vara overkill att annars köra in ett ytterligare gympass i veckan? Kanske ett benpass då.

Akerhage
2012-01-31, 18:03
Absolut inte! Om du tror du kan motivera dig själv att köra det passet bara? Så du inte tröttnar för det känns för mycket för dig själv? Men annars är det inte för mycket. Försök hålla styrketräningspassen på olika dagar som boxningspassen helst.

abok lao
2012-01-31, 18:10
Jag kör hellre flera pass i veckan än att alternera. Det slutgiltiga målet är att slippa tänka på det, utan att bara kunna leva efter schemat.

Skulle det mot förmodan inte fungera så får jag väl komma tillbaka med svansen mellan benen. ;-)

Tack för hjälpen i övrigt. Någon input på kostbiten?

Akerhage
2012-01-31, 18:15
Låter gött det! Lycka till med det, du kan ju starta en journal här så får du pepp och kan hålla bra koll på din progression! Samt ideér och tips!

Jag är inte så haj på vegetarisk kost, då jag lever på kött/ägg etc.
Men jag hade väl kunnat rekommendera kvarg, keso om du kan äta det? Försöka få i dig lite mer protein där!

Librish
2012-01-31, 18:20
Jag kör hellre flera pass i veckan än att alternera. Det slutgiltiga målet är att slippa tänka på det, utan att bara kunna leva efter schemat.

Skulle det mot förmodan inte fungera så får jag väl komma tillbaka med svansen mellan benen. ;-)

Tack för hjälpen i övrigt. Någon input på kostbiten?

Det funkar bra att köra på standardlådor bara du menar att detta är för vanliga dagar och du fortfarande äter som vanligt då du blir bortbjuden

Morty
2012-01-31, 18:25
Vad är en tillskottsbomb?

Jag gör storkok nu under deffen. Igår gjorde jag 10 lådor av 500g quinoa, 500g gröna linser och 1kg tempeh. cirka 40g protein per låda, runt 500kcal.

abok lao
2012-01-31, 21:25
Låter gött det! Lycka till med det, du kan ju starta en journal här så får du pepp och kan hålla bra koll på din progression! Samt ideér och tips!

Jag är inte så haj på vegetarisk kost, då jag lever på kött/ägg etc.
Men jag hade väl kunnat rekommendera kvarg, keso om du kan äta det? Försöka få i dig lite mer protein där!
Jo, det kanske blir en dagbok. :-)

Visst kan jag lägga till mer protein. Brukar faktiskt inte käka kvarg, keso etc. Jag kanske kan köra mer vasslepulver, typ två shakes om dagen istället för bara en (i flingorna)?

Det funkar bra att köra på standardlådor bara du menar att detta är för vanliga dagar och du fortfarande äter som vanligt då du blir bortbjuden
Jag brukar inte käka middag ute- eller hos andra särskilt ofta med tanke på mitt pressade schema, men visst är det så att jag kommer att äta normalt under de dagar då jag inte har tillgång till min ordinarie mat.

Är det något specifikt du tänker på som jag bör få med i min kost?

Vad är en tillskottsbomb?

Jag gör storkok nu under deffen. Igår gjorde jag 10 lådor av 500g quinoa, 500g gröna linser och 1kg tempeh. cirka 40g protein per låda, runt 500kcal.
Låter klockrent och något sådant kommer definitivt att få agera bas för mina lådor. :-)

Med "tillskottsbomb" så menar jag att jag tänkte köra i en hel del annat för näringens skull, även om det kommer att bli en ganska taskig kontrast i maten. Skulle gärna vilja ha "allt" i en enda maträtt, t.ex. quinoa, linser, bönor, kanel, bär, grönsaker, frukt, vasslepulver, nötter etc.

Finns det någon anledning till att man inte bör köra så, eller låter det som en bra idé?

KalleTeodor
2012-01-31, 21:34
Jag är för övrigt vegetarian, så kött utesluter jag ur min kost.

där slutade jag läsa, fint med burgare också.....

abok lao
2012-01-31, 21:46
Jag är för övrigt vegetarian, så kött utesluter jag ur min kost.

där slutade jag läsa, fint med burgare också.....
Jag förstår inte problemet. :-/

Röda Björnen
2012-01-31, 23:40
Dina problem är din träning, din kost som inte alls överensstämmer med dina mål. SÅ igentligen allt

Du behöver mer protein, du skulle må mycket bättre av fler styrketräningspass i veckan, gärna 3 st. Tre-split för att få mer vardaglig motion samt mer styrketräningspass för att vinna lite mer muskelmassa. Boxning är en bra variant av konditionsträning
Mån: Bröst, Axlar, Triceps.
Ons: Rygg + Biceps + [Alt. Baksida axlar]
Fredag: Ben

Så alternativt skulle en vecka se ut såhär:
Måndag: Gym
Tisdag: Boxning
Onsdag: Gym
Torsdag: Boxning
Fredag: Gym
Lördag: Dans
Söndag: Vila

Om jag skulle lagt upp ett schema åt dig. Tror inte du får några problem då motionboxning av erfarenhet är rätt mesigt, vet inte exakt hur dina boxningspass ser ut och dans är svårt att räkna som riktigt Cardio pass, mer något roligt att göra. Jag dansar t.ex. också men räknar mer in det som hobby än träning.

Din kost är frukstansvärd.

Bönor, Linser, Kvarg, Keso, Kesella, Ost, Mjölk, Sojabönor, speciellt sojabönor in i din kost för protein m.m. [Sojabönor är en riktig näringsbomb]

Kolhydrater har du med lite där, men pasta, ris, potatis, Havregryn är bra grejer.
Börja räkna kalorier är ett hett tips.
Riktlinjer att följa kan vara:
1,5-2 G Protein per kg KV
0,5-1,5 G Fett per kg KV.
4-8 G Kolhydrater per kg KV. [KV = Kroppsvikt]

Ska du öka i vikt [muskelmassa] är ett överskott bra.

Lycka till // MVH

abok lao
2012-02-05, 02:31
Tack för svaret!

Jag skall följa råden jag har fått, men är det någon som vet om det går att käka i princip samma måltid varje dag och varje vecka, förutsatt att den innehåller allt man behöver för sitt dagliga intag?

Förslag på sådana (vegetariska) måltider skulle isåfall uppskattas.