handdator

Visa fullständig version : Naprapat/kiropraktor bra eller dåligt?


exevision
2012-01-31, 16:15
Får höra från en del, inklusive en del läkare och vårdpersonal att man ska undvika naprapater/kiropratiker. Kan det stämma att de tänjer ut så att det blir bra, men risken för att problemet ska återkomma ökar?

willtjam
2012-01-31, 16:19
Som inom alla yrkeskårer så finns det bättre och sämre, men jag har bara goda minnen till naprapaten jag var hos.

luderlasse
2012-01-31, 17:21
Naprapat och kiropraktor skulle jag inte besöka såvida inte besvären går över av sig själv (vilket de gör i normalfall), tror dock inte det är livsfarligt, bara dyrt och onödigt i min mening. Kan dock vara förbaskat skönt med lite knäckning i ryggen^^

Holabandola
2012-02-01, 08:52
Har du et tåterkommande problem så kan en naprapat vara guld värd.
De har en hel hög med tester de kan utföra för att avgöra om en muskel arbetar som den ska. Alla muskelgrupper sitter ihop. Den ena drar i den andra som drar i den tredje.
Felar något i kedjan så kan de ofta hitta felet.

Jag har varit hos naprapat flera gånger, och de har alltid satt fingret just på mitt problem och löst det.

mysglenn
2012-02-01, 09:23
Har du et tåterkommande problem så kan en naprapat vara guld värd.
De har en hel hög med tester de kan utföra för att avgöra om en muskel arbetar som den ska. Alla muskelgrupper sitter ihop. Den ena drar i den andra som drar i den tredje.
Felar något i kedjan så kan de ofta hitta felet.

Jag har varit hos naprapat flera gånger, och de har alltid satt fingret just på mitt problem och löst det.

det har väl sjukgymnaster med?!

mysglenn
2012-02-01, 09:27
Det finns "goda" och "onda" överallt.

Finns säkert de naprapater som vill få tillbaka folk om och om igen (privat företag, vill tjäna pengar) - tex en träningspolare gick dit 10ggr cirkus innan naprapaten "kom på" att hans ryggproblem orsakades av att hans ena ben var ca 2cm kortare.. är inte detta typ det första man kollar upp?!