handdator

Visa fullständig version : Naprapat/kiropraktor bra eller dåligt?


exevision
2012-01-31, 16:15
Får höra från en del, inklusive en del läkare och vårdpersonal att man ska undvika naprapater/kiropratiker. Kan det stämma att de tänjer ut så att det blir bra, men risken för att problemet ska återkomma ökar?

willtjam
2012-01-31, 16:19
Som inom alla yrkeskårer så finns det bättre och sämre, men jag har bara goda minnen till naprapaten jag var hos.

luderlasse
2012-01-31, 17:21
Naprapat och kiropraktor skulle jag inte besöka såvida inte besvären går över av sig själv (vilket de gör i normalfall), tror dock inte det är livsfarligt, bara dyrt och onödigt i min mening. Kan dock vara förbaskat skönt med lite knäckning i ryggen^^

Holabandola
2012-02-01, 08:52
Har du et tåterkommande problem så kan en naprapat vara guld värd.
De har en hel hög med tester de kan utföra för att avgöra om en muskel arbetar som den ska. Alla muskelgrupper sitter ihop. Den ena drar i den andra som drar i den tredje.
Felar något i kedjan så kan de ofta hitta felet.

Jag har varit hos naprapat flera gånger, och de har alltid satt fingret just på mitt problem och löst det.

mysglenn
2012-02-01, 09:23
Har du et tåterkommande problem så kan en naprapat vara guld värd.
De har en hel hög med tester de kan utföra för att avgöra om en muskel arbetar som den ska. Alla muskelgrupper sitter ihop. Den ena drar i den andra som drar i den tredje.
Felar något i kedjan så kan de ofta hitta felet.

Jag har varit hos naprapat flera gånger, och de har alltid satt fingret just på mitt problem och löst det.

det har väl sjukgymnaster med?!

mysglenn
2012-02-01, 09:27
Det finns "goda" och "onda" överallt.

Finns säkert de naprapater som vill få tillbaka folk om och om igen (privat företag, vill tjäna pengar) - tex en träningspolare gick dit 10ggr cirkus innan naprapaten "kom på" att hans ryggproblem orsakades av att hans ena ben var ca 2cm kortare.. är inte detta typ det första man kollar upp?!

Å andra sidan måste de behålla ett gott rykte för att få kunder och därmed lön.

För sjukgymnaster så har ju de sin lön betald av landstinget och kan därför vara så pass dåliga/bra som de "vill".

Jag rekomenderar sjukgymnaster först och främst, känns pålitligare och framförallt billigare (frikort gäller med, max 900kr om året) men om man känner att man har råd, gå till naprapat ni...

christian9
2012-02-02, 01:04
Min erfarenhet iaf är att sjukgymnaster inte har tillnärmelsevis samma kompetens som en kiropraktor (eller naprapat säkert - jag har bara varit hos SG och kiro). En sjukgymnast är nog ett klokt val att börja hos, men om dom inte får bukt med problemen är det helt klart värt att gå vidare.

Sheogorath
2012-02-02, 07:06
Min erfarenhet iaf är att sjukgymnaster inte har tillnärmelsevis samma kompetens som en kiropraktor (eller naprapat säkert - jag har bara varit hos SG och kiro). En sjukgymnast är nog ett klokt val att börja hos, men om dom inte får bukt med problemen är det helt klart värt att gå vidare.

Det svåra är inte att berätta vad som är fel. Det svåra är att ha rätt. Många patienter (även hos läkare, kiropraktorer och sjukgymnaster) misstar ett "Ah! Det här vet jag precis vad det är!" med att vårdgivaren är otroligt kunnig och erfaren medan ödmjukhet tas för bristande kompetens. När det i själva verket sannolikt innebär säkrare vård och en vårdgivare med bredare kompetens än någon som bara ser spik för att allt han har att jobba med är en hammare.

Tolkia
2012-02-02, 07:38
Det handlar ju också lite om vad patienten vill ha av sin behandlare. I diskussionerna här på Kolozzeum tycker jag mig ganska ofta uppfatta att folk tenderar att hoppas lite väl mycket dels på att behandlaren med några komptetenta handgrepp skall kunna "knäcka till" eller "dra till" någon kritisk snedhet, dels på att behandlaren skall säga att det är helt OK och rätt att fortsätta träna som de gör nu (även när de kommer med överbelastningsskador). Jag tror att det finns en något större tendens att göra så bland naprapater och kiropraktorer, delvis därför att de arbetar i en behandlingstradition där olika typer av manipulation har en framskjuten plats. Nota bene att jag inte påstår att ALLA naprapater/kiropraktorer gör så, eller att ingen sjukgymnast gör så.

exevision
2012-02-02, 09:53
Frågan kvarstår. Ökar risken för att problemet ska återkomma med naprapaters metod?

Tolkia
2012-02-02, 16:26
Frågan kvarstår. Ökar risken för att problemet ska återkomma med naprapaters metod?
Lite svårt att svara på när du varken har beskrivit vad problemet är eller vilken behandling det får.

Ego
2012-02-02, 16:27
Om ni fixar den rikta kärnan till problemet, så minskar risken för "re-injury". Manuella behandlingar i kombination med precisa korrektiva övningar skapar goda förutsättningar för att bli av med smärta, men rörelsemönster som skapade problematiken måste ändå förbättras senare, oavsett "metoden".

Paperbasket
2012-02-02, 16:30
För min del har jag fått bättre hjälp hos en naprapat och kiropraktor jag gått till än när jag gått till läkare med samma problem. Onödigt dyrt vet jag inte om jag kan hålla med om. 500 kr / gång för mig och min hälsa blev bättre. Finns inget för högt pris på bra hälsa om ni frågar mig.

Wormzie
2012-02-02, 16:36
Läkare är den sista instansen jag skulle gå till. Var och kollade upp axelsmärtor på en vårdcentral, efter 2 minuters inspektion, endast i vila, så fick jag diklofenak och vila som tips.

exevision
2012-02-03, 11:38
Lite svårt att svara på när du varken har beskrivit vad problemet är eller vilken behandling det får.

Var hoss en naprapat för knappt ett år sedan. Hon sa att jag hade en lätt vridning i nacken. Har på senare tid kännt att den blivit lite sned igen. Har stretchat lite mer på höger sida i förhoppning att nacken skulle dra sig rakare, men tror det bara blev sämmre, eller så har jag stretchat för hårt och fått lite ont av det.

Har varit hos en sjukgymnast igår som kännde på nacken och hon bekräftade min tanke på att "taggarna" som kommer ut från de övre kotorna känns tydligare på höger sida än vänster sida. Hon tyckte dock att jag ska stretcha båda sidor lika mycket och till samma vinkel. Jag är även lite osymetrisk i muskelaturen på ryggen/skulderbladen. Sjukgymnasten tycker att jag ska träna upp den släpande vänster sida så att den kommer ikapp den högra sidan.

Min tanke är att höger sida (som är lite stramare vid nacken, fast mycket rörligare nu efter stretchande) drar lite mer i nacken än vänster sida (som har mindre muskler än så länge). Det är ju dock en mindre snedhet/vridning nacken, men den går att känna och jag kan inte vrida huvudet riktigt lika mycket åt höger som åt vänster (dock en rätt så liten skillnad). Men jag funderar om det är klokt att göra ett nytt besök hos naprapaten eller inte för att hjälpa att dra till nacken igen.

EDIT: Det naprapaten främst gjorde för nacken var att rotera nacken åt både höger och vänster i hög hastighet, vilket gjorde att det knakade rätt ordentligt åt ena hållet.

Nadreas
2012-02-03, 21:00
Det finns vad jag vet ingen forskning som kan svara på om det ökar risken för att problemen skall återkomma. Min egna erfarenhet som behandlare och behandlad är dock att patienter som blir "knäckta" kommer tillbaka med liknande problem. Oftast till följd av en för dålig rehabilitering efteråt.