handdator

Visa fullständig version : Träna Axlar


buckla
2012-01-31, 15:51
Hej ärade vänner. Kan någon eller några ha förbarmande med mej, behöver hjälp med 3 bra övningar för axlarna. Helst med hantlar eller stång, vill slippa drag övningar för tillfället. Tack på förhand :em:

mysglenn
2012-01-31, 15:54
varför 3?!

kör militärpress tills du stupar

Mitosis
2012-01-31, 15:55
Militärpress
Sidolyft med hantlar
Omvända hantelflyes

Silveta
2012-01-31, 15:56
Militärpress
Sidolyft med hantlar
Omvända hantelflyes

it doesnt get any better than this.

buckla
2012-01-31, 15:58
varför 3?!

kör militärpress tills du stupar

Jag har inbillat mej att detta behövs :em:

buckla
2012-01-31, 16:03
Militärpress
Sidolyft med hantlar
Omvända hantelflyes

Tackar då har jag att välja på.

strango
2012-01-31, 16:14
militärpress
sidolyft med hantlar
omvända hantelflyes

+ 1

daloatf
2012-01-31, 16:28
Sittande axelhantelpressar utan utlåsning
Sidolyft med hantlar
Omvänd hantelflyes eller facepulls

Knaz
2012-01-31, 16:48
militärpress
sidolyft med hantlar
omvända hantelflyes

+1

luderlasse
2012-01-31, 17:22
En övning jag kan tipsa om är stående enhands hantelpress, jag upplever den snäll för axel och himla trevlig för bålen!

buckla
2012-02-01, 08:32
En övning jag kan tipsa om är stående enhands hantelpress, jag upplever den snäll för axel och himla trevlig för bålen!

Tackar. låter bra den ska jag prova.

Sheogorath
2012-02-01, 08:37
Tackar då har jag att välja på.

De tränar olika delar av axelmuskeln, så du bör inkludera alla tre (eller varianter av dessa). Möjligen kan man skippa sidolyft om man verkligen vill vara minimalistisk. Dock är det en jättebra övning så har man inte särdeles bra anlag för axlar är den vettig att ha med i sitt program för att hjälpa till med volymen. Vet man inte om den "behövs" eller inte så är det lika bra att inkludera den.

mysglenn
2012-02-01, 08:38
de tränar olika delar av axelmuskeln, så du bör inkludera alla tre (eller varianter av dessa). Möjligen kan man skippa sidolyft om man verkligen vill vara minimalistisk. Dock är det jättebra övning överlag, så har man inte särdeles bra anlag för axlar är det en kanonövning att ha med i sitt program för att hjälpa till med volymen.

+1

Holabandola
2012-02-01, 08:46
Stående militärpress, då tränar du hela kroppen samtidigt. Ha ena fo´ten lite framför den andra, du får bättre balans och pressen blir en mindre forcerad rörelse.
Sitta ner och träna kan gamla och lytta göra ;-)

buckla
2012-02-01, 08:50
Stående militärpress, då tränar du hela kroppen samtidigt. Ha ena fo´ten lite framför den andra, du får bättre balans och pressen blir en mindre forcerad rörelse.
Sitta ner och träna kan gamla och lytta göra ;-)

HeHe ok, ska köra stående då.

buckla
2012-02-01, 08:53
De tränar olika delar av axelmuskeln, så du bör inkludera alla tre (eller varianter av dessa). Möjligen kan man skippa sidolyft om man verkligen vill vara minimalistisk. Dock är det en jättebra övning så har man inte särdeles bra anlag för axlar är den vettig att ha med i sitt program för att hjälpa till med volymen. Vet man inte om den "behövs" eller inte så är det lika bra att inkludera den.

Topp :thumbup:

buckla
2012-02-01, 10:12
Hemma igen,då har jag provat stående militärpress & lyft åt sidan. Blev inte mer då axeln tog slut. Känns fint nu efteråt,får jobba vidare med dessa & tack för tipsen.

Silveta
2012-02-01, 10:14
Hemma igen,då har jag provat stående militärpress & lyft åt sidan. Blev inte mer då axeln tog slut. Känns fint nu efteråt,får jobba vidare med dessa & tack för tipsen.

sidolyft kan jag påpeka att det är viktigt att börja lågt, dvs fokusera på tekniken i början och var inte rädd för silverhantlarna ;)

buckla
2012-02-01, 10:25
sidolyft kan jag påpeka att det är viktigt att börja lågt, dvs fokusera på tekniken i början och var inte rädd för silverhantlarna ;)

3 set x 8-10 & endast 6 kg`s hantlar i början,sista set blev de 4 kg.

Fredrik_S
2012-02-01, 12:15
Stående militärpress, då tränar du hela kroppen samtidigt. Ha ena fo´ten lite framför den andra, du får bättre balans och pressen blir en mindre forcerad rörelse.
Sitta ner och träna kan gamla och lytta göra ;-)

Varför skulle man vilja träna hela kroppen samtidigt om man vill ha större axelmuskel. Desutom är det ju sjukt mycket roligare och effektivare för volymen att isolera enstaka muskler och söka maximal kontakt och pump i dessa.

Maverick
2012-02-01, 12:29
Varför skulle man vilja träna hela kroppen samtidigt om man vill ha större axelmuskel. Desutom är det ju sjukt mycket roligare och effektivare för volymen att isolera enstaka muskler och söka maximal kontakt och pump i dessa.

Tror inte att isolera och söka maximal kontakt kommer ge dig större muskelmassa än att kunna köra lite tyngre och kanske inte super strikt. Går förövrigt köra militärpress med väldigt bra kontakt stående också, för mig är det bara en bonus att stadga sin kropp och inte förlita sig på ett ryggstöd tex.

Är mer en smaksak tror jag, vad man gillar för övningar.

mysglenn
2012-02-01, 12:35
Varför skulle man vilja träna hela kroppen samtidigt om man vill ha större axelmuskel. Desutom är det ju sjukt mycket roligare och effektivare för volymen att isolera enstaka muskler och söka maximal kontakt och pump i dessa.

vad som är roligt är subjektivt

knappast effektivare, musklerna är konstruerade att samarbeta, basövningar är alltid att föredra.

kontakt och pump = överskattat

sen vill man kanske bli stark "på riktigt" och inte bara springa runt med "luft-muskler"?

buckla
2012-02-01, 12:44
vad som är roligt är subjektivt

knappast effektivare, musklerna är konstruerade att samarbeta, basövningar är alltid att föredra.

kontakt och pump = överskattat

sen vill man kanske bli stark "på riktigt" och inte bara springa runt med "luft-muskler"?

Kan inte stående övningar gynna fler skelett muskler & även vara gynnsamt för våra balans organ?

mysglenn
2012-02-01, 12:45
Kan inte stående övningar gynna fler skelett muskler & även vara gynnsamt för våra balans organ?

absolut, har du svårt i början med balansen så testa holabandolas tips om att stå med en foten framför den andra.

buckla
2012-02-01, 12:59
absolut, har du svårt i början med balansen så testa holabandolas tips om att stå med en foten framför den andra.

Jag känner detta inne i nedre delen av ryggen, den får absolut bli kvar i min axel träning.

Silveta
2012-02-01, 13:21
Jag känner detta inne i nedre delen av ryggen, den får absolut bli kvar i min axel träning.

tänk på att alltid spänna magen och hålla ett buktryck i stående pressar, jag märkte stor skillnad i ryggen efter att jag började med det, båda i avsaknad av ryggömhet samt styrka i pressen.

Mitosis
2012-02-01, 13:25
tänk på att alltid spänna magen och hålla ett buktryck i stående pressar, jag märkte stor skillnad i ryggen efter att jag började med det, båda i avsaknad av ryggömhet samt styrka i pressen.

Detta och spänn röven, ger mycket stabilitet!

buckla
2012-02-01, 13:25
tänk på att alltid spänna magen och hålla ett buktryck i stående pressar, jag märkte stor skillnad i ryggen efter att jag började med det, båda i avsaknad av ryggömhet samt styrka i pressen.

Detta ska jag lägga på minnet, många tack.

buckla
2012-02-01, 13:26
Detta och spänn röven, ger mycket stabilitet!

Ok tack ännu en gång.

buckla
2012-09-27, 09:18
Hej igen.
Tiden går, har kört era tipps ett tag & fungerar perfekt. Tack & bock.

Donkey Kong
2012-09-27, 13:16
Inget att illägga, utom att som uppvärmning kunde lite rotatorcuffövningar i fullt rörelseomfång kanske passa, i förebyggande syfte? :)
Tänkte mig då lätt vikt, 12-20 reps.

NNIF
2012-09-27, 13:38
Inget att illägga, utom att som uppvärmning kunde lite rotatorcuffövningar i fullt rörelseomfång kanske passa, i förebyggande syfte? :)
Tänkte mig då lätt vikt, 12-20 reps.

kör det även som avslutning :-)

buckla
2012-09-27, 13:41
Inget att illägga, utom att som uppvärmning kunde lite rotatorcuffövningar i fullt rörelseomfång kanske passa, i förebyggande syfte? :)
Tänkte mig då lätt vikt, 12-20 reps.

Ja skadar nog inte, finns möjligtvis tipps på dylik övning?

Shajjn
2012-09-27, 17:43
Någon annan som upplever att man inte får så mycket kontakt i just axlar av militärpressar? Mer i trapz? Svagaste länken ev.

NNIF
2012-09-27, 17:47
Någon annan som upplever att man inte får så mycket kontakt i just axlar av militärpressar? Mer i trapz? Svagaste länken ev.

rent anatomiskt har jag det svårt att gå ihop att man kan få "kontakt" med trapz vid en militärpress.. som att få kontakt med biceps när man kör bänkpres...

frong
2012-09-27, 17:50
rent anatomiskt har jag det svårt att gå ihop att man kan få "kontakt" med trapz vid en militärpress.. som att få kontakt med biceps när man kör bänkpres...

Trapsen tränas ju vid pressar uppåt?

Supermicke
2012-09-27, 18:12
vi snackade ju förut i någon tråd om att träna mellersta delta och då skulle man antingen luta sig lite frammåt eller inåtrotera axlarna för att de skulle få bra träff eller vad fasn man ska säga eftersom mellersta satt lite mer bakåt eller nåt. Men vid militärpress blir det ju tvärtom. Därför kanske den är mindre bäst för just mellersta även om den är bra för främre.. =)

aldoschadewitz
2012-09-27, 21:19
vad som är roligt är subjektivt

knappast effektivare, musklerna är konstruerade att samarbeta, basövningar är alltid att föredra.

kontakt och pump = överskattat

sen vill man kanske bli stark "på riktigt" och inte bara springa runt med "luft-muskler"?

kontakt = överskattat??? whaaaat kontakt är a&o enligt mig

nopea
2012-09-27, 22:32
vad som är roligt är subjektivt

knappast effektivare, musklerna är konstruerade att samarbeta, basövningar är alltid att föredra.

kontakt och pump = överskattat

sen vill man kanske bli stark "på riktigt" och inte bara springa runt med "luft-muskler"?

Luftmuskler?

gratefuldead
2012-09-27, 22:34
kontakt = överskattat??? whaaaat kontakt är a&o enligt mig

Konstigt att jag i stort sett aldrig får kontakt men lyckas ändå öka rätt skapligt...

gratefuldead
2012-09-27, 22:35
Luftmuskler?

Ja du vet, typ en sån här.. Alla vet att den där har ju bara pumpat in massa luft i musklerna. Curlar säkert 25kg i böjracket.

http://www.fitnessforhumans.com/wp-content/uploads/2012/08/arnold_schwarzenegger.jpg