handdator

Visa fullständig version : Med dessa träningstider - vad för kostupplägg?


ramzz
2012-01-31, 12:41
Hej!

Kommer under våren att träna styrketräning på gym 2-4 gånger i veckan, sedan också 1-2 konditionspass. Vidare fotbollsträning 18-19 måndag och onsdag, samt kickboxning 20-21:30 söndag och onsdag.

Förhoppningsvis även något sorts flexibilitet/balanspass på gymmet. Med följande upplägg, hur ska jag lägga mina gainers/måltider? Och verkar detta upplägg vettigt?

Träningsschema:

Måndag
Fotboll 18-19
Gym (rygg, biceps)

Tisdag
Vila

Onsdag
Fotboll 18-19:30
Kickboxning 20-21:30

Torsdag
Gym (triceps, axlar, bröst)
Löpning

Fredag
Balans/flexibilitet och magträning eller styrka

Lördag
Styrketräning
Löpning

Söndag
Balans/flex om jag körde styrka fredag annars inget.
Kickboxning 20-21:30


Tiderna som är utsatta går inte att ändra på. Gympasset och löppassen kan läggas lite hur som helst. Framförallt undrar jag vad och när jag ska äta för att maximera effekten av denna träning? Onsdagen blir till exempel tuff att lägga middagen.

Behöver veta vad nästa beställning på grossisten ska gå på!

Reaper123
2012-01-31, 14:31
Skitsvårt att säga hur din kropp funkar. Men med så pass tuffa konditonspass bör du väl försöka få dig en del mat innan (~2h?), EAA/vassle före/efter, sedan lägga största målet inom ~60 min efter avslutat pass.

Jag personligen tränar helt på tom mage, med endast EAA före/efter passet.

Men finns ju 100-tals olika varianter på upplägg för kosten, prova dig fram tills du hittar det du presterar bäst på! :)

Tycker för övrigt det är lite väl mycket träningspass för att inte ha koll på kosten, risk det blir kontraproduktivt! Kroppen måste ju hinna återhämta sig. Ska du både styrketräna och konditionsträna samma dag föreslår jag att du försöker hålla isär dessa pass så mycket du bara kan (tex morgon/kväll), då risken är stor att du förlorar en del resultat från antingen det ena eller det andra!

ramzz
2012-01-31, 20:52
Skitsvårt att säga hur din kropp funkar. Men med så pass tuffa konditonspass bör du väl försöka få dig en del mat innan (~2h?), EAA/vassle före/efter, sedan lägga största målet inom ~60 min efter avslutat pass.

Jag personligen tränar helt på tom mage, med endast EAA före/efter passet.

Men finns ju 100-tals olika varianter på upplägg för kosten, prova dig fram tills du hittar det du presterar bäst på! :)

Tycker för övrigt det är lite väl mycket träningspass för att inte ha koll på kosten, risk det blir kontraproduktivt! Kroppen måste ju hinna återhämta sig. Ska du både styrketräna och konditionsträna samma dag föreslår jag att du försöker hålla isär dessa pass så mycket du bara kan (tex morgon/kväll), då risken är stor att du förlorar en del resultat från antingen det ena eller det andra!

Jo, men det är ett liknande upplägg jag hade i huvudet. Kanske skulle tillägga att jag funderar mest kring de dagar som jag har en fotbollsträning innan gympass/kickboxning. Är det vettigt att ta EAA efter fotbollen då? Kanske bättre med någon gainer? Och kommer det att påverka muskelbyggnad negativt om jag tar en gainer innan ett styrkepass?

Annat alternativ kanske är att pumpa i sig lite snabba kolhydrater i form av russin eller någon energybar och sen köra EAA före och efter styrkepasset?

Sedan blir det också lite tufft att äta middag efter träningen på både måndag och onsdag. För maximalt resultat, är det vettigt att kanske dricka lite kasein el. dylikt efter sin "efter-tränings-shake"?