handdator

Visa fullständig version : nattjobb och kosten


Dala
2012-01-30, 23:27
Hej Kolo.

Jag har i ett jobb där jag jobbar väldigt oregelbundna tider och undrar om det är någon speciellt att tänka på när man jobbar natt mot dag vad de gäller kosten.

Har hört uttryck som "magen har ingen klocka" och liknande men det känns lite vagt.

//Dala

drakfelt
2012-01-31, 06:06
Mitt bästa tips är tyvärr att försöka ta dig ifrån det jobbet.

Egen erfarenhet säger att kroppen faktiskt inte mår bra av nattjobb, oavsett om du får tillräckligt med sömn och håller god kost eller ej

bluelight
2012-01-31, 08:05
Kör nattskift 5 dagar i veckan jag. "Frukost" när jag vaknar, allt från 14-17 beroende på när jag kommit hem, middag vid 18-21 beroende på frukost, middag2 på jobbet i låda runt 02, "frukost" när jag kommer hem, 06-08. Funkar bra för mig, blir lite knepigt på helgen att få in bra måltider om man inte vill sitta uppe hela fredags och lördagsnätterna då.

Holabandola
2012-01-31, 08:36
Jobbade natt ett par år, var bara att lägga ner, det är inte bra för hälsan.

Som regel åt jag mycket när jag kom hem från jobbet 7:00, sov, vaknade 14:00 åt frukost, åt middag 17:00. Åt mellanmiddag 00:00. Macka 03:00.
Men jag blev så himla hungrig på natten, kändes som jag missade ett mål mat varje dag.

Jag har sagt till mig själv att jag aldrig mer kommer jobba natt, jag går då hellre arbetslös.

Mrholmiz
2012-01-31, 14:14
JObbar natt varannnan helg 18-06. Har haft sömn svårigheter och massa skit innan men sen man började att skippa stora middagar under natten, och försökt hålla det så nära tiderna jag äter när jag jobbar förmiddag så funkar min kropp rätt så bra.
Liten middag 17.30
Liten middag 20.30
Något lätt kl 00.00 burk kessel/frukt proteinshake
02-03 cirka frukt protein shake
05.30 stor frukost
1300-1500 beror på när jag vaknar Grött eller en burk tonfisk.

kampsporttjej
2012-01-31, 20:10
Tyvärr ställer magen och det hormonella systemet i kroppen inte om sig, tror det har något med melatoninet att göra... så det är helt enkelt inte bra att jobba natt. tyvärr.
men som svar på frågan: förmodligen ska du försöka äta väldigt nyttigt och inte så mycket under natten, och försöka äta de stora målen på dagtid...
men som någon annan sa, för hälsans skull om det går, låt inte nattjobbet bli en lång historia...