handdator

Visa fullständig version : osötad kornella


aliquis
2004-01-13, 23:19
Fazers real, Schuldstad skovmand och ekologisk holländsk pumpernickel i all ära, men jag tycker inte alltid det är så gott så därför blir det många felsteg och mycket saftigt, mjukt polarkraft och ibland en rund&god.

Tidigare körde jag ofta på fazers må bättre samt god i kvadrat, men började undvika dom av någon dum anledning, tror den var socker, men så blev det ju polarkraft istället, inte bättre det. Nåja, över till saken:

Pågens osötad kornella

Sett den tidigare, men vetemjöl har ju stått först bland ingredienserna, kikade på den idag igen, hum, mörkt - ser bra ut.. osötad - ännu bättre, kikade innehållsförteckning - många olika mjölsorter, kanske inte är så mycket vetemjöl ändå.

Innehållsförteckningen säger:
Vatten, vetemjöl, siktat rågmjöl (ajfan, såg inte att det var siktat i butiken), klippta kornkärnor, klippt fullkornsråg, surdeg av vete och råg, vetegluten, vört, malt, förjäst vetemjöl, vegetabiliskt fett av raps (delvis härdat), rågflingor, salt, jäst, anis, amylas.

Näringsvärde per 100g:
220kcal
9g protein
41g kolhydrater
2g utav dessa är socker
2.5g fett
0.3g av dessa är mättat
5.5g kostfibrer

Har även undvikit det pga delvis härdat vegetabiliskt fett, men det var ju bara 0.3g mättat fett, och det härdade är väl mättat? eller? så det borde ju inte vara några större mängder.. mängden kostfibrer var ju lågt men jag antog att det var nyttigt ändå pga alla olika ingredienser, men tänkte inte på att det var siktat som sagt.. nåja. Vad tycker ni andra om det? Smaken var väl sådär, smakar väl inte helt olikt skovmand.

King Grub
2004-01-14, 07:25
Alldeles utmärkt bröd, och dina kommentarer om "felsteg" om man skulle råka stoppa i sig en brödskiva som inte är av karaktären "bark" är smålöjliga. ;) GI på bröd har ganska lite med onyttighet att göra, likaså ett eventuellt sockerinnehåll på ett par gram.

aliquis
2004-01-14, 09:51
Originally posted by King Grub
Alldeles utmärkt bröd, och dina kommentarer om "felsteg" om man skulle råka stoppa i sig en brödskiva som inte är av karaktären "bark" är smålöjliga. ;) GI på bröd har ganska lite med onyttighet att göra, likaså ett eventuellt sockerinnehåll på ett par gram.

Utmärkt låter bra, kan ju vara fint som variation. Klippta korn, råg och surdeg borde ju sänka gi även om det inte var så mycket kostfibrer, men det beror väl på att det var siktat rågmjöl och att korn kanske inte innehåller lika mycket kostfibrer som råg.

Men hur kan det få betyget "utmärkt" om det är vetemjöl och siktat rågmjöl? Borde ju minska näringsinnehållet en del.

Rund&god, som jag förövrigt inte är så förtjust i längre då det är rätt torrt, och polarkraft innehåller ju en 10-13 gram sockerarter / 100g, nu är kanske inte allt det sockerarter ifrån sirap men men, och speciellt inte i rund&god müsli samt polarkraft lingon. Men vad jag vill komma fram till är ju att om det tillsätts ca 10gram socker så blir det ju naturligtvis mindre andel nyttigt mjöl istället, och då blir det ju inte riktigt lika nyttigt. Nåja. En del vakuumförpackad pumpernickel smakar ju rent ut sagt illa, skovmand har ju en rätt neutral smak även om det finns lite beskhet, så det går ju faktiskt att äta. Nu skall jag uppdatera min journal.