handdator

Visa fullständig version : Extrem underskott efter ätardag


NadjaK
2012-01-30, 22:22
Ja alltså jag behöver lite tips om min kostplan, tack !!
Längd:166 cm
Vikt: 66 kg
Målvikt1:62 (slutet av feb)
Målvikt2:56 (slutet av Apr)
Kcal balans: 2200

Söndag:3000 kcal (ätardag)
Mån:600 kcal (120 g protein)
Tis:600 kcal (120 g protein)
Ons:600 kcal(120 g protein)
Tors:1200 kcal (150 g pro)
Fre:1200 kcal(150 g pro)
Lör:1200(150 g pro)

= 8400 kcal / vecka (vilket då betyder att jag bränner ung. 7000 kcal/veckan)

Anledningen till att jag vill "leka runt" med kcalen e för att jag mår helt enkelt bättre/lättare för mig att hålla deffen med en extrem ätardag. Men hur mkt sabbar det för musklerna att äta så lite dagarna efter, alltså må/ti/ons?
Några tankar?

vicarious
2012-01-30, 22:26
Problemet är att du riskerar förlora muskelmassa om du går för lågt i energi. Du kanske kan komma undan med det om du är kraftigt överviktig men så verkar inte fallet vara här. Inte det bästa upplägget kanske men om det får dig att klara av dieten så kan det ju vara värt det.

NadjaK
2012-01-30, 22:32
Jag förstod nästan det, men eftersom jag fyller på glykogen lagren under söndagen förminskar det inte då muskelnedbrytningen? Då de e glykogen lagren som töms först ? eller e jag helt ute och cyklar :D

Misthoe
2012-01-30, 23:59
600kcal låter lite väl lågt även om det bara är 3 dagar i veckan. Varför inte köra ett stadigt underskott där du drar av 500-1000kcal från balans, det är vad som sägs vara ett rimligt underskott som man med rätt träning inte bör förlora allt för mycket muskelmassa på.

Tror det blir betydligt lättare att hålla upp det än ett jojo-kostschema. Där du hoppar från extremt lite till extremt mkt. Vet dock inget om hur dina träningsrutiner ser ut. Men hade jag vart du skulle jag nog ökat på kcal o kört tung styrketräning och istället för att ha en ätardag, släng in något litet när du känner för det brukar vara lättare så än och vänta på en ätardag där det lätt blir att man typ börjar frossa i sig allt gott man har närheten (så brukar det vara för mig iallafall).
Men om det där fungerar för dig so by all means keep it up!

Misthoe out.

AndreasBastard
2012-01-31, 00:53
Jag tror inte det är bra. Jag har inga hänvisningar till studier som bekräftar det men rent spontant känns det fel att vråläta en dag för att sedan kompensera med svält i tre dagar för att komma ned i önskat underskott. Ätardag öht där man överskrider Kcal-balans har jag lite svårt att se poängen med. Det är lite som att vända tillbaka 7km i vasaloppet för att blåbärssoppan var så god i Evertsberg.

Men, om det fungerar för dig och du orkar prestera på gymmet så är det väl inget som säger att det är fel.

vicarious
2012-01-31, 07:51
Jag förstod nästan det, men eftersom jag fyller på glykogen lagren under söndagen förminskar det inte då muskelnedbrytningen? Då de e glykogen lagren som töms först ? eller e jag helt ute och cyklar :D

Det är skillnad på muskel och leverglykogen. Muskelglykogenet används främst när musklerna arbetar, leverglykogenet är det som används för att hjälpa till att upprätthålla blodglukosnivåerna vardagligt. Levern lagrar betydligt mindre glykogen än musklerna dessutom. Kanske att det fungerar att köra en lågkaloridag efter ätardagen men mer än så tror jag är en dålig idé.

Ett bättre upplägg är nog att unna dig såsmaker lite oftare istället. Man kan ju äta "onyttiga" saker ändå så länge det får plats i kaloribudgeten. Bara göra plats åt det genom att skära ner på andra saker den dagen t ex.