handdator

Visa fullständig version : PWO/Kosttillskott + Diabetes


whaddup
2012-01-30, 21:50
Googlat lite/sökt lite på erat forum men tyvärr inte hittat något kring detta som inte är minst något år gammalt.

Man blir ju mer eller mindre livrädd att något av grejerna som finns i olika PWO:n ska ha ihjäl levern på en som diabetiker.

Finns det några speciella ämnen man ska undvika?

Jag har redan beställt ett PWO (Mutant Mayhem) innan jag tänkte efter (duktigt!) och om någon vet något om att innehållet i det ska vara skadligt för en diabetiker så skriv gärna och varna mig!


Mvh W

Sverker
2012-01-31, 07:14
Jag skulle var mer försiktig med ämnen som finns med för att ge en kick i träningen. Visst är det bra med ämnen som ger ett adrenalinpåslag TILL träningen. Att ha sådana ämnen cirkulerande i blodet många timmar efteråt är mindre bra. Dumt att ha onödigt höga blodsockervärden genom sänkt insulinkänslighet.

whaddup
2012-01-31, 17:36
Jag skulle var mer försiktig med ämnen som finns med för att ge en kick i träningen. Visst är det bra med ämnen som ger ett adrenalinpåslag TILL träningen. Att ha sådana ämnen cirkulerande i blodet många timmar efteråt är mindre bra. Dumt att ha onödigt höga blodsockervärden genom sänkt insulinkänslighet.

Okey! Tack så mycket, får helt enkelt sälja vidare det. Vet du något förutom sömn som är bättre att använda om jag vill bli lite piggare på gymmet?


Mvh W

Sverker
2012-02-01, 07:16
Är det bara pigg du vill vara så träna när du är pigg och motiverad.
Inte speciellt givande ifall du släpar dig till gymmet, omotiverad och känner stora krav att prestera. Finns inget kosttillskott som kan motivera dig att träna och prestera.

Nu är vi inne på mental träning. Att vara närvarande, fokusera, visualisera, tävla mot sig själv, belöna sig själv efteråt osv, osv. Finns massor med böcker om träning och prestation.

Rahf
2012-02-01, 07:27
Sverker, hur är det för er diabetiker och koffein?

whaddup
2012-02-01, 08:26
Motivationen är inget problem. Men efter en heldag med föreläsningar och plugg är man fruktansvärt trött! Och gymmet har tyvärr inte öppet så jag kan träna på morgonen.


Så du avråder mig helt från att använda mutant mayhem?


Mvh W

TheIsh
2012-02-01, 14:20
Sverker, hur är det för er diabetiker och koffein?

Jag vet inte när Sverker fick det, men jag har haft det i lite mer än 4 år och jag har inte direkt märkt någon skillnad.. Vad hade du trott att skillnaden skulle bli?

Till ts: Ett par örfilar och en kalldusch lär få fart på både sinne och adrenalin.

Sverker
2012-02-01, 18:41
Ingen aning om koffein. Jag dricker kaffe. Rent koffein intresserar mig inte. Kaffe har noll effekt på blodsockret för mig.


Skulle själv aldrig använda Mutant Mayhem eftersom den innehåller dopningsklassat DMAA. Antar att DMAA också driver upp blodsockret.

Bjern
2012-02-01, 22:45
Är det några ämnen som man bör vara speciellt försiktiga med som finns i PWO om man är diabetiker? Har nämligen en kompis som vill köpa kreatin, han funderar även på en PWO.

Sverker
2012-02-02, 07:13
Finns en kort tråd här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178771

whaddup
2012-02-02, 12:12
Skippar mutant mayhem då, nöjer mig med proteinpulver helt enkelt!

Tack så mycket för hjälpen!


Mvh W

TheIsh
2012-02-02, 17:25
Är det några ämnen som man bör vara speciellt försiktiga med som finns i PWO om man är diabetiker? Har nämligen en kompis som vill köpa kreatin, han funderar även på en PWO.

Kort svar:
Driver det inte upp blodsockret på en frisk person så drivs det inte upp hos en diabetiker heller.

Längre svar:
Jag utgår ifrån att det ovan inte är undersförstått.
Men med det sagt så finns det *nog* en del. Bortsett från de uppenbara tillskotten som innehåller protein och/eller kolhydrater som givetvis ökar blodsockernivån i förhållande till mängd och gi.

Jag antar att du redan fattat det, men kände att jag lika gärna kan klargöra.
Utöver det så finns det ju vissa sötningsmedel som ökar. Jag vet inte vilka, eller med hur mycket, men finns gör det. Sen om de används i kosttillskott vet då fan. Jag håller mig till basic tillskotten, så jag har inte direkt gett någon tanke till det.

Sverker
2012-02-02, 19:23
Varför skulle ett tillskott som liknar adrenalin inte höja blodsockret:confused:

whaddup
2012-02-05, 05:46
När vi ändå är inne på ämnet.. Sverker vad är din åsikt om Xtend? (Aminosyror-tillskott) Är det bortkastade pengar eller är det bra? Någon risk med detta speciellt för oss diabetiker? (Jag förstår så klart att dessa frågor kan ha olika svar beroende på många olika faktorer, men jag skulle gärna vilja ha din åsikt ändå!)


Mvh W

Sverker
2012-02-05, 07:42
Xtend är BCAA, glutamin och citrulin för att ge pump. En portion ger dig kring 65 kcal ifall jag räknar rätt. Lär inte påverka dig upp eller ned på något sätt.



Min egna uppfattning är att EAA är bättre än BCAA och någon pump får jag själv aldrig av något NO-tillskott. Men det är jag.

whaddup
2012-02-06, 09:15
Tack så mycket!


Mvh W

Protein
2012-02-06, 16:34
Det enda som påverkar min diabetes i kosttillskottsväg är PWO's som innehåller kolhydrater, dock brukar det inte röra sig om många gram, och vill oftast ha upp blodsockret lite innan passet för att förhindra känningar.

Annars har jag aldrig haft några problem vad gäller vassle, kassein, koffein, kreatin, eaa, zma osv.. Kan vara smart att hålla sig borta från gainers, då det oftast är en bomb av snabba kolhydrater som kan vara svårt att matcha med insulin :)