handdator

Visa fullständig version : Benen är starkare än rygg och axlar, hur göra?


Mjölkprotein
2012-01-30, 21:20
Hej!

Skrev tidigare om mitt low-bar problem, och jag gissade på inflammation och allt sådant men nu så kom min far med en enastående teori, att benen är starkare och längre fram i "styrke-utvecklingen" än ryggen och axlarna.

Och det stämmer ju helt!

Har ju ökat en jävla massa i knäböj över ett halvår ungefär, men i militärpress och marklyft har jag i princip inte ökat ett skit, bänken står ganska mycket still den med.

Har ni något bra, snabbt tips på hur jag kan få upp styrkan i axlarna och ryggen?

Är ju tävling någon gång i maj, rätt lång tid kvar, och då vill jag helst att det ska ha jämnat ut sig en hel del.

Min idé nu är att byta plats på böjen och militärpressen (kör med SL 5x5 upplägg, fast med Wendler 5/3/1 vikter,reps,set), då skulle det se ut såhär:

A:
Militärpress
Bänkpress (byta mot marklyft?)
Skivstångsrodd

B:
Militärpress
Knäböj
Marklyft
(+ bänk?)

UNGEFÄR hur länge skulle det behövas för att jag skulle få upp styrkan i likvärdig nivå som benen, dvs att jag inte får en jävla massa smärta i axlarna för att jag kör för tunga böjar (axlarna är för svaga för att klara tyngden på stången alltså)?

Några andra tips?

Jag ska till vårdcentralen på torsdag och titta för säkerhets skull på "skadan", någon sjukgymnast blir det dessvärre inte. Dom hade en väntetid på 7-8veckor innan man fick boka tid.

Mjölkprotein
2012-01-31, 11:47
Bump...

Sent from my Blade using Tapatalk

Påskharen
2012-01-31, 17:15
Tycker du ska köra som du gjort men trappa ner på tunga knäböj. Prova att köra frontböjar ett tag eller benpress mm.

Hur känns det med en högre stångplacering?

willtjam
2012-01-31, 17:24
Jag tycker det låter väldigt konstigt. Stången ska ju vila på axlarna, inte hållas upp med axlarna.
Är du säker på din teknik marklyft? Eftersom ländrygg och ben tränas väldigt mycket i både marklyft och knäböj så borde inte marklyft vara svårt att öka i.

Mjölkprotein
2012-01-31, 17:29
Tycker du ska köra som du gjort men trappa ner på tunga knäböj. Prova att köra frontböjar ett tag eller benpress mm.

Hur känns det med en högre stångplacering?

Kör jag med hög så får jag istället ont i ländryggen.

Jag tycker det låter väldigt konstigt. Stången ska ju vila på axlarna, inte hållas upp med axlarna.
Är du säker på din teknik marklyft? Eftersom ländrygg och ben tränas väldigt mycket i både marklyft och knäböj så borde inte marklyft vara svårt att öka i.

Och vad hålls stången upp av i så fall? Luften?
Jag är väldigt säker på min teknik i marklyft, lyfte exakt samma vikt för ett halvår sedan men med lite sämre teknik, tror jag.

willtjam
2012-01-31, 17:31
Och vad hålls stången upp av i så fall? Luften?
Jag är väldigt säker på min teknik i marklyft, lyfte exakt samma vikt för ett halvår sedan men med lite sämre teknik, tror jag.

Jag menar att den ska ju ligga på axlarna och inte hållas uppe av axlarnas kraft. Därför torde inte styrkan hos axlarna spela någon roll. Men jag spekulerar bara.

Fishtank
2012-01-31, 17:42
Du ska inte behöva ta i för att hålla stången, den ska bara ligga på axlarna.
Låter också konstigt att du ökat jättemycket i böj men inget i mark.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Påskharen
2012-01-31, 19:15
Kör jag med hög så får jag istället ont i ländryggen.

Kan det bero på att ländryggen inte är tillräckligt stark då? Prova att köra lättare och låta stången vila på axlarna.

entropy
2012-01-31, 19:50
Kan det bero på att ländryggen inte är tillräckligt stark då? Prova att köra lättare och låta stången vila på axlarna.

Hans mål är ju att tävla i SL, så mindre vikt är kanske inte önskvärt.

Kan du beskriva vad problemet är lite närmare?

Mjölkprotein
2012-01-31, 20:28
Hans mål är ju att tävla i SL, så mindre vikt är kanske inte önskvärt.

Kan du beskriva vad problemet är lite närmare?

Precis.

Jag kände en lite svag smärta under knäböj, ignorerade, och nu kulminerade smärtan. Nu har jag ont även när jag inte böjer, det började göra ont förra torsdagen (sist jag tränade). Det gör ont i hela axeln, när jag böjde gjorde det endast ont precis där stången legat.

Ska börja stretcha varje dag, smörja in med Tiger Balsam (tills det tar slut på balsamet) på axlarna har jag bestämt mig för nu.

Men jag ska ju fortfarande till vårdcentralen på torsdag, och jag är fortfarande intresserad av vad det kan vara för något (stretch + balsam är mer som nödlösning)

willtjam
2012-01-31, 20:34
Nu vet jag inte om du har fått det rekommenderat i någon annan tråd, men en naprapat är nog att föredra. Vårdcentralen kommer troligtvis inte göra ett piss.

Mjölkprotein
2012-01-31, 20:40
Nu vet jag inte om du har fått det rekommenderat i någon annan tråd, men en naprapat är nog att föredra. Vårdcentralen kommer troligtvis inte göra ett piss.

Det har jag inte, men det kostar ju så satans mycket pengar att gå till en naprapat...

mysglenn
2012-01-31, 22:05
Det har jag inte, men det kostar ju så satans mycket pengar att gå till en naprapat...

sjukgymnast då vid landstinget?

Mjölkprotein
2012-01-31, 22:39
sjukgymnast då vid landstinget?

Ringde dit först, men det visade sig att det tog 7-8 veckor (väntetid) innan man fick boka tid, när den tiden har gått har kroppen säkerligen tagit hand om problemet och då är det försent för att ta reda på vad det kunnat vara.

mysglenn
2012-01-31, 23:07
Ringde dit först, men det visade sig att det tog 7-8 veckor (väntetid) innan man fick boka tid, när den tiden har gått har kroppen säkerligen tagit hand om problemet och då är det försent för att ta reda på vad det kunnat vara.

oj shit här i Uppsala får man tid på en vecka :)

willtjam
2012-02-01, 01:31
Det har jag inte, men det kostar ju så satans mycket pengar att gå till en naprapat...

Du kan inte ta det genom jobbet då? Om du har nåt det vill säga. Annars kanske det är värt 500 kr?

andeem
2012-02-01, 07:41
Killen är 14-15 år ...

frogmachine
2012-02-01, 09:08
öööh, prova träna mer rygg och axlar

Mjölkprotein
2012-02-01, 09:11
öööh, prova träna mer rygg och axlar

Var ju det jag tänkte ;)

Sent from my Blade using Tapatalk

Ado2000
2012-02-01, 09:23
Du ska inte behöva ta i för att hålla stången, den ska bara ligga på axlarna.
Låter också konstigt att du ökat jättemycket i böj men inget i mark.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

För min egen del kan jag tycka det kan vara jobbigt å hålla den på axlarna eftersom man måste ändå balansera den på axlarna och kan inte hålla den hursomhelst, vilket gör att man isf ändå aktiverar visa av dom mindre musklerna runt axel området dom så kallade balans musklerna.


Tycker din fars resonemang är inte konstigt nånstans för både bakre och främre lår muskel är rätt stora muskler så att du kan marka mkt är inte konstigt. Axlarna å andra sidan är mindre muskler och dessutom uppdelade med främre bakre och övre del och jag känner inte till nån övning överhuvudtaget som finns där du tränar alla dom samtidigt. Så på det sättet är det rätt jobbigt med axlar.

Ryggen vet jag inte hur jag ska förhålla mig till när det gäller benen eftersom ryggmusklerna är också dom stora så det överlåter jag åt nån annan, som sagt jag vet inte nån övning som tränar alla dom 3 axel delarna samtidigt om det är nån som känner till nån hade jag gärna också velat veta

z_bumbi
2012-02-01, 09:34
Stången ska inte ligga på axlarna utan den ska ligga på ryggen och det krävs oftast att man är ganska aktiv för att den ska ligga kvar.

Efter att ha fått okey för att fortsätta träna så kolla hur din teknik ser ut i övningarna du kör. Det är ju inte bara böj och mark som ge ont i ryggen.
Generellt så minska vikterna, kör mer bålträning och rygg i kombination med tekniknötande.
Översatt till träning så plankan, sidoplankan, situps, ryggresningar, lyft med full kontroll på lättare vikter.

Att du ska tävla i maj betyder att du tränar med en klubb så vad säger de där?

Mjölkprotein
2012-02-01, 10:15
Stången ska inte ligga på axlarna utan den ska ligga på ryggen och det krävs oftast att man är ganska aktiv för att den ska ligga kvar.

Efter att ha fått okey för att fortsätta träna så kolla hur din teknik ser ut i övningarna du kör. Det är ju inte bara böj och mark som ge ont i ryggen.
Generellt så minska vikterna, kör mer bålträning och rygg i kombination med tekniknötande.
Översatt till träning så plankan, sidoplankan, situps, ryggresningar, lyft med full kontroll på lättare vikter.

Att du ska tävla i maj betyder att du tränar med en klubb så vad säger de där?

Jag har rätt teknik, jag har rättat den flera gånger om för att få så bra teknik som möjligt. Gissar nu på stelhet, som sagt, men flera faktorer kan ju visserligen bidra.

Sent from my Blade using Tapatalk

mysglenn
2012-02-01, 10:17
...
Generellt så minska vikterna, kör mer bålträning och rygg i kombination med tekniknötande.
Översatt till träning så plankan, sidoplankan, situps, ryggresningar, lyft med full kontroll på lättare vikter.
...

i en annan tråd hävdade han prompt att bålträning inte behövs, mark och böj is all you need hojtade han :-) hihi

mysglenn
2012-02-01, 10:19
Jag har rätt teknik, jag har rättat den flera gånger om för att få så bra teknik som möjligt. Gissar nu på stelhet, som sagt, men flera faktorer kan ju visserligen bidra.

Sent from my Blade using Tapatalk

Du, kör mera övningar för att stärka bröstryggen annars? Breda rodd, och sidan 76 i denna:

www.ortopedservice.se/web2/svensk_skadeha.pdf

(övningar nummer 8 och 9)

willtjam
2012-02-01, 13:02
Killen är 14-15 år ...

Det borde jag ha sett. Ignore my post!

Mjölkprotein
2012-02-01, 20:05
Översatt till träning så plankan, sidoplankan, situps, ryggresningar, lyft med full kontroll på lättare vikter.

Att du ska tävla i maj betyder att du tränar med en klubb så vad säger de där?

Jag förstår inte hur det här skulle kunna ha någonting med bålstyrka att göra... Har inte pratat med dom på klubben, ser ingen anledning till det.

Du, kör mera övningar för att stärka bröstryggen annars? Breda rodd, och sidan 76 i denna:

www.ortopedservice.se/web2/svensk_skadeha.pdf

(övningar nummer 8 och 9)

Det kanske skulle kunna vara någonting!

i en annan tråd hävdade han prompt att bålträning inte behövs, mark och böj is all you need hojtade han :-) hihi

Som sagt, förstår jag inte hur det här skulle kunna ha med bålstyrka att göra.

Crocker
2012-02-01, 20:10
Dina böjar är inte skadliga, det har jag ju sett här på kollo.
Vill du lägga upp film på marklyften kanske? :)

Och, svagare bål så är den ju lättare att skadas.

Mjölkprotein
2012-02-01, 20:24
Dina böjar är inte skadliga, det har jag ju sett här på kollo.
Vill du lägga upp film på marklyften kanske? :)

Och, svagare bål så är den ju lättare att skadas.

Det finns faktiskt, väldigt populära på min skola (till min "förtjusning", blir kallad tynglyftarn och att jag lyfter bara halvt, idioter...)

Dom är visserligen väldigt gamla, innehåller massa konstiga rörelser från mig, men dom kan nog ge något hum om hur det ser ut.

Här finns dem alla> http://bit.ly/xInYug

Mjölkprotein
2012-02-01, 20:43
c5snjPNf2Sg

willtjam
2012-02-01, 20:50
Jag tycker du har röven alldeles för långt ner.

Fishtank
2012-02-01, 20:51
Kan väl iaf ta en vikt som ger lite motstånd, Det där är alldeles för lätt för dig ser man.

Och kör lite långsammare om du vill att folk ska kolla teknik :)

Röven lite längre upp och följ med stången ner också är det jag kan anmärka på, Särskilt om du tänkte tävla i SL då du inte får släppa stången sådär sist jag tittade.

Mjölkprotein
2012-02-01, 20:56
Jag tycker du har röven alldeles för långt ner.

Desto länge upp man har den desto mer använder man ryggen, om jag inte förstått allt fel.

Fishtank
2012-02-01, 21:04
Och desto mer styrka kan du ta ut ur benen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

willtjam
2012-02-01, 21:09
Desto länge upp man har den desto mer använder man ryggen, om jag inte förstått allt fel.

Ja, och det är ju trots allt en ryggövning. Annars blir det ju som en knäböj fast med en stång hängandes framför kroppen.

Mjölkprotein
2012-02-01, 21:19
Ja, och det är ju trots allt en ryggövning. Annars blir det ju som en knäböj fast med en stång hängandes framför kroppen.

Kanske därför jag lyfter i princip samma vikt som i knäböj i mark då.

Även fast det kanske inte hjälper i mitt axelproblem då men, hehe.

willtjam
2012-02-01, 21:24
Nej, men det är ett problem mindre. ;)

Mjölkprotein
2012-02-01, 21:36
Nej, men det är ett problem mindre. ;)

Sant *popcorn*

z_bumbi
2012-02-01, 22:13
Jag förstår inte hur det här skulle kunna ha någonting med bålstyrka att göra... Har inte pratat med dom på klubben, ser ingen anledning till det.

Okey. Lycka till på tävlingen.

Mjölkprotein
2012-02-01, 22:15
Okey. Lycka till på tävlingen.

Hm, är du sarkastisk till att jag inte kan se någon möjlighet till det?

Har du någon logisk förklaring till varför det skulle gynna mina axlar att köra bålträning så släng fram det.

hertzman
2012-02-01, 22:38
En tråd till från dig? Du tränar på en av Sveriges bästa styrkelyftsklubbar. Du behöver inte mer än fråga. Känner du dig nervös inför att prata med folk så kan du PM:a mig så kan vi träffas någon dag på klubben och snacka lite kring det.

Vill du ha den brutala sanningen? Du är för smal, ökar för lite i kroppsvikt och överanalyserar allt. Du behöver ett enkelt program, mer mat och mindre optinojja.

hertzman
2012-02-01, 22:46
Vem har du snackat med angående tävlandet? Är det norrländska du ska med på?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

mysglenn
2012-02-01, 22:51
En tråd till från dig? Du tränar på en av Sveriges bästa styrkelyftsklubbar. Du behöver inte mer än fråga. Känner du dig nervös inför att prata med folk så kan du PM:a mig så kan vi träffas någon dag på klubben och snacka lite kring det.

Vill du ha den brutala sanningen? Du är för smal, ökar för lite i kroppsvikt och överanalyserar allt. Du behöver ett enkelt program, mer mat och mindre optinojja.

fy fan vilken bra post :)

Mjölkprotein
2012-02-01, 22:55
En tråd till från dig? Du tränar på en av Sveriges bästa styrkelyftsklubbar. Du behöver inte mer än fråga. Känner du dig nervös inför att prata med folk så kan du PM:a mig så kan vi träffas någon dag på klubben och snacka lite kring det.

Vill du ha den brutala sanningen? Du är för smal, ökar för lite i kroppsvikt och överanalyserar allt. Du behöver ett enkelt program, mer mat och mindre optinojja.

Ojoj, visst. Men det är ju det att man inte vet riktigt vem man ska fråga, och man inte vill störa folk i träningen osv (bortförklaring till att jag tycker det är löjligt att fråga om sådant :D). Men visst, jag pm:ar väl dig nästa gång då :smash:

Vem har du snackat med angående tävlandet? Är det norrländska du ska med på?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Nej, serie 2.
Har pratat med både Wulfen och Svensson.

mysglenn
2012-02-01, 23:00
Jag tycker du har röven alldeles för långt ner.

beror väl på var man är som starkast/svagast

jag hade en period där jag nästan drog helt raka mark 220kg, men nu har jag röven betydligt längre ner.

hertzman
2012-02-01, 23:03
Kul att du ska tävla!

Ska du ha hjälp med marken så finns det flera kompetenta personer att fråga. Jag är allt annat än bra i mark men jag har fått bra hjälp från flera olika personer. Problemet ligger i att du får tusen olika svar i dessa trådar som snarare krånglar till än reder ut. Böjen kan jag hjälpa dig med, marken är nog Wulfen en bra person att fråga om. Men som sagt, du är en lång kille och du behöver mer kött och potatis för att öka i styrka. En större ram, om man så vill. Du har långa ben och vad jag förstått rätt långa armar. Sumo kan vara en bättre stil för dig när du ska tävla. Ska du köra smalt behöver du starta med röven högre upp. Så är det.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Mjölkprotein
2012-02-01, 23:08
Kul att du ska tävla!

Ska du ha hjälp med marken så finns det flera kompetenta personer att fråga. Jag är allt annat än bra i mark men jag har fått bra hjälp från flera olika personer. Problemet ligger i att du får tusen olika svar i dessa trådar som snarare krånglar till än reder ut. Böjen kan jag hjälpa dig med, marken är nog Wulfen en bra person att fråga om. Men som sagt, du är en lång kille och du behöver mer kött och potatis för att öka i styrka. En större ram, om man så vill. Du har långa ben och vad jag förstått rätt långa armar. Sumo kan vara en bättre stil för dig när du ska tävla. Ska du köra smalt behöver du starta med röven högre upp. Så är det.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Jag förstår, får väl tästa sumo när jag börjar igen då.
Jag äter mycket som bara fan, men jag har svårt att öka i vikt.
Du får se till att vara där när jag är där då! :hbang:

Fishtank
2012-02-01, 23:44
Äter du mycket som fan och ökar ej i vikt behöver du äta mer, eller räkna kcal.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk