handdator

Visa fullständig version : Byta benpress till benböj?


nHz
2012-01-30, 11:24
Idag fick jag en kommentar av PT:n igen (han snackar hela tiden).

Normalt så kör jag (bendagen): Marklyft, benpress, situps.

När jag var klar med marklyften och skulle gå till benpressen, kommenterade han att benpress-maskinen inte var så bra för korsryggen och han gav mig rådet att köra benböj istället. Tydligen var det någon vinkel som var felaktig e benpressen och den skapade en onötig belastning på korsryggen.
- Är detta ett bra alternativ med tanke på att jag precis har kört mark innan?

Bytte nu till: Marklyft, benböj, situps. och det kändes ok, men det är jobbigt för kroppen. *flex*

Jag misstänker att det är ungefär samma typ att rörelse (benpress vs benböj) med undantag för att ryggen kopplas in mer i böjen, stabilare? Även om jag kör väldigt strikt och fuska inte nämnvärt så är jag ganska trött efter marken, är det ok att byta med tanke på "skaderisken"?

Morty
2012-01-30, 11:35
Jag splittar helst på marklyft och knäböj. Ena passet knäböj och pressrörelser och andra marklyft och dragrörelser.

Poängen är att styrketräna benen minst två gånger per vecka. Det kan de ta.

zeusden1
2012-01-30, 11:37
Efter marken kommer ryggen vara rätt mör, vilket förmodligen ställer till med besvär i knäböjen. Kör omvänd, börja med knäböjen.

tntballe
2012-01-30, 11:42
Du kan marka och böja varje dag om du vill(inget du bör göra utan att rådfråga dom som vet bäst här på forumet först) , det som är av betydelse är hur mycket den totala belastningen blir varje pass. Så kan du hålla tekniken så är det ingen fara.
Postat via en mobil enhet

stemag
2012-01-30, 11:55
En benpress kan vara skadlig om den används felaktigt.

Ett av dom vanligaste felen är att man drar upp benen för långt, så att man tappar korsryggen och man ser ut som en ostbåge.
Då blir det en snedbelastning på dom nedre diskarna.
Dra inte upp benen längre än att du känner att höften fortfarande ligger kvar mot sätet.

Benpress och knäböj är två fina övningar som kompletterar varandra utmärkt.


Ännu en kanonbra PT som avråder från att använda en maskin istf att visa rätt utförande?

nHz
2012-01-30, 12:58
En benpress kan vara skadlig om den används felaktigt.

1.
Ett av dom vanligaste felen är att man drar upp benen för långt, så att man tappar korsryggen och man ser ut som en ostbåge.
Då blir det en snedbelastning på dom nedre diskarna.
Dra inte upp benen längre än att du känner att höften fortfarande ligger kvar mot sätet.

Benpress och knäböj är två fina övningar som kompletterar varandra utmärkt.


2.
Ännu en kanonbra PT som avråder från att använda en maskin istf att visa rätt utförande?

1.
Jag har faktiskt fått känningar i skinkmuskelns övre del och upp lite på korsryggen på häger sida. Jag vet inte om det är benpressen eller något annat som har ställt till det för mig. Jag känner det när jag sträcker baksida ben (stående) med händerna ner mot vänster fot. Det är möjligt att jag har lyft lite på röven när jag har varit i det djupaste läget. Känner jag det minsta att jag "lättar" så stannar jag och pressar upp igen. Jag försöker verkligen att vara noggrann med den (och alla andra övningar).

2.
Ja, så är det nog. Han berättade att det var fel dyna för korsryggen och maskinen är ok att köra om man inte lägger på så mycket vikt. Då sa jag till honom att skrota maskinen, om den nu är "farlig" att använda. Då sa han, jag är ensam i vårt grupp om att tycka det. :smash:

Jag frågade faktiskt PT:n om det var bra att köra böj efter mark. Han tyckte det bra alldeles utmärkt.

Jag kanske ska lägga om så att jag kör böj och raka marklyft på bendagarna och marklyft endast på ryggdagarna (schemat hittar ni i här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5554202&postcount=2))?

stemag
2012-01-30, 15:55
1.
Jag kanske ska lägga om så att jag kör böj och raka marklyft på bendagarna och marklyft endast på ryggdagarna (schemat hittar ni i här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5554202&postcount=2))?

Det tycker jag låter som en bra idé, för mej är marklyft i första hand en ryggövning.

Forqie
2012-01-30, 16:29
Du kan marka och böja varje dag om du vill(inget du bör göra utan att rådfråga dom som vet bäst här på forumet först) , det som är av betydelse är hur mycket den totala belastningen blir varje pass. Så kan du hålla tekniken så är det ingen fara.
Postat via en mobil enhet

Menar du då att man då ska hålla sig till samma totala vecko-belastning som man gjorde innan man började böja ofta?