handdator

Visa fullständig version : Kunna göra många chins?


alltidoavsett
2012-01-29, 21:47
Tjena,
Klarar ungefär 5 chins och efter det så är jag helt slut. Hur många klarar ni och hur många klarade ni när ni "började"?

Har ni något tips på hur jag ska orka kunna köra typ 4*8 rep?:cool:

Påskharen
2012-01-29, 22:01
Kunde inte göra nån när jag började. Nu kanske jag kan göra 10 en bra dag. Men vill du göra många chins får du göra många chins helt enkelt. Typ en mer varje pass. Men du lär väl kunna göra fler chins vid annan ryggträning som kanske är mer att föredra en enbart chins.

jaclea
2012-01-29, 22:02
Klarar kanske 14 på raken en bra dag. Har ökat allteftersom jag har tränat..I början gjorde jag väl typ 3 :P Det är bara att träna på, brukar alltid försöka avsluta med några chins. Går ju sjukt snabbt och försöker alltid pressa mig att klara mer..

cero
2012-01-29, 22:03
Latsdrag är en liknande rörelse, där det är lättare att anpassa vikt.

Påskharen
2012-01-29, 22:03
Det blev rörigt.. Om du tränar ryggen med andra övningar kommer det resultera att du kan utföra mer chins. Och det är bättre en att enbart köra chins.

Crocker
2012-01-29, 22:05
Det blev rörigt.. Om du tränar ryggen med andra övningar kommer det resultera att du kan utföra mer chins. Och det är bättre en att enbart köra chins.
Nej, helt helt fel.
Man blir bra på det man gör, speciellt gällande kroppsvikt övningar.
Man blir ju inte bra på att göra armhävningar för man. bänkar 120 kg.

cero
2012-01-29, 22:11
Nej, helt helt fel.
Man blir bra på det man gör, speciellt gällande kroppsvikt övningar.
Man blir ju inte bra på att göra armhävningar för man. bänkar 120 kg.

Det kan funka som ett komplement i början. Är målet att klara så många chins som möjligt ska man givetvis träna mycket chins, men om man bara klarar ett par stycken strikta kan man ju använda andra övningar med liknande rörelser som latsdrag.

Påskharen
2012-01-29, 22:16
Nej, helt helt fel.
Man blir bra på det man gör, speciellt gällande kroppsvikt övningar.
Man blir ju inte bra på att göra armhävningar för man. bänkar 120 kg.

Ok, förlåt förlåt mig.
Litar på din lära. Även fast jag tycker det låter logiskt att man bör kunna göra fler chins om man tränat ryggen bra, ex som latsdrag. Jag menar inte på att du kan göra 30 chins när du väger 100kg bara för att du tränat ryggen bra.
Men lite mer borde man kunna öka med schysst ryggträning.

Talar bara efter egna erfarenheter. Crocker kanske t.o.m har källa på det han skrev..?

Påskharen
2012-01-29, 22:17
Det kan funka som ett komplement i början. Är målet att klara så många chins som möjligt ska man givetvis träna mycket chins, men om man bara klarar ett par stycken strikta kan man ju använda andra övningar med liknande rörelser som latsdrag.

Tack det var det jag var ute efter. :)

Popliteus
2012-01-29, 22:39
klarade 6 på rad för 3 år sedan, klarar 21 nu. Fullt utsträckta armar -> stången över hakan.

Popliteus
2012-01-29, 22:42
Träna på det du ska bli bra på, vill du kunna göra många chins så tränar du chins. As simple as that. Jag brukar variera med kv, kv + vikter eller excentriska.

Crocker
2012-01-29, 22:47
Ok, förlåt förlåt mig.
Litar på din lära. Även fast jag tycker det låter logiskt att man bör kunna göra fler chins om man tränat ryggen bra, ex som latsdrag. Jag menar inte på att du kan göra 30 chins när du väger 100kg bara för att du tränat ryggen bra.
Men lite mer borde man kunna öka med schysst ryggträning.

Talar bara efter egna erfarenheter. Crocker kanske t.o.m har källa på det han skrev..?
Vad skulle jag ha källa på, att man blir bra på det man gör?

Niveus
2012-01-29, 22:51
Hade ni rekommenderat att man enbart ska träna chins om man bara klarar 1 enda repetition? Eller hade ni gjort ett undantag här?

Popliteus
2012-01-29, 22:55
Hade ni rekommenderat att man enbart ska träna chins om man bara klarar 1 enda repetition? Eller hade ni gjort ett undantag här?

Jag skulle kört chins typ 1+1+1+1+1+1.. men sedan även latsdrag och dylikt

Påskharen
2012-01-29, 22:55
Okej inte källa. Menar mer nån dokumentering av det eller nåt liknande. Men förstå att jag pratade efter egna erfarenheter och inget annat. Du har ju sett vad jag försöker komma fram till, eller?

Löpsko
2012-01-29, 22:57
0 :em:

Linjedomarn
2012-01-29, 22:57
Första gången jag testade för ungefär 3 år sedan tror jag klarade 11 (inte så strikta) Nu klarar jag nog 20 strikta. Tipset är nog att köra chins ofta.

Crocker
2012-01-29, 22:57
Hade ni rekommenderat att man enbart ska träna chins om man bara klarar 1 enda repetition? Eller hade ni gjort ett undantag här?
Fuska, kör 3 chins så bra du kan etc.

1 riktig, en halv och en fjärdedel.

Det var så jag blev bra till en början, som sagt personlig erfarenhet. :)

LarsLasr
2012-01-29, 23:10
Hade ni rekommenderat att man enbart ska träna chins om man bara klarar 1 enda repetition? Eller hade ni gjort ett undantag här?

Du kan testa att köra enbart den excentriska delen så långsamt som möjligt, sträva efter 15-30 sekunder på varje repetition men det är sjukt jobbigt om man är trött. En kompis ökade från inga chins till 5st på kroppsvikt på cirka en månad, men han sa att träningsvärken var det värsta han varit med om i början :p

Själv har jag fått bra resultat av att lägga på vikt tidigt och kört 1or och 2or med så mycket jag klarat, märkt att om man orkar 2reps med 20kg så känns inte kroppen lika tung längre när man kastar vikterna :)

Tyrwing
2012-01-29, 23:10
Fuska, kör 3 chins så bra du kan etc.

1 riktig, en halv och en fjärdedel.

Det var så jag blev bra till en början, som sagt personlig erfarenhet. :)

Samma här. Klarade 3 från pall, nu klarar jag iallafall 11 strikta. :) Försökte så många som möjligt varje gång, även om de tre sista blev halvor eller mindre.
Nu är det 5x5 5kg som gäller.

AndreasBastard
2012-01-29, 23:27
klarade 6 på rad för 3 år sedan, klarar 21 nu. Fullt utsträckta armar -> stången över hakan.

Försök med hakan över stången så ska du se att det genast blir svårare;).

willtjam
2012-01-29, 23:33
Okej inte källa. Menar mer nån dokumentering av det eller nåt liknande. Men förstå att jag pratade efter egna erfarenheter och inget annat. Du har ju sett vad jag försöker komma fram till, eller?

Kroppen anpassar sig till det den gör. Bästa dokumenteringen du kan få är väl att kolla i spegeln: ingen av oss vore här om vi inte hade anpassat oss.

cero
2012-01-29, 23:50
Klarar man 1 repetition är det väl lite onödigt slitsamt att hålla på att fuska och svinga runt sig i en alldeles för tung övning? Ungefär som att ta 1RM vikt i marklyft och försöka lyfta upp stången 5 gånger tills man blir starkare.

Mycket mer praktiskt att träna latsdrag ett tag och sedan byta.

Crocker
2012-01-29, 23:54
Klarar man 1 repetition är det väl lite onödigt slitsamt att hålla på att fuska och svinga runt sig i en alldeles för tung övning? Ungefär som att ta 1RM vikt i marklyft och försöka lyfta upp stången 5 gånger tills man blir starkare.

Mycket mer praktiskt att träna latsdrag ett tag och sedan byta.
Skaderisken är ju 2 helt skilda saker, du måste ju förstå att det är dummare att göra samma sak i marklyft?

cero
2012-01-29, 23:56
Skaderisken är ju 2 helt skilda saker, du måste ju förstå att det är dummare att göra samma sak i marklyft?

Jo, det förstår jag. Överdrev lite för att stärka mitt argument. :D

bustz0rz
2012-01-30, 00:55
Nej, helt helt fel.
Man blir bra på det man gör, speciellt gällande kroppsvikt övningar.
Man blir ju inte bra på att göra armhävningar för man. bänkar 120 kg.

Att det skulle vara "helt helt fel" var ju att ta i kanske. Håller du inte med om att ett par starka lats från tunga roddar skulle hjälpa till i chins?

Niveus
2012-01-30, 15:06
Det dær med en repetition var mest ett extremfall før att få reda på vad folk tyckte.

Før mig som ær lættviktare så tror jag att jag klarade runt en 4 st nær jag børjade, nu trænar jag inte chins men sist jag provade låg jag på 10 st.

Kål
2012-01-30, 15:20
När jag började för två år sedan klarade jag inte en enda, nu gör jag arton st.

difeddy
2012-01-30, 15:36
Jag klarade kanske 1 bred, om ens det. Nu klarar jag (nog) 20 stycken.

Pahwn
2012-01-30, 16:45
Mitt tips är negstiva chins, dvs hjälpa till upp och sedan gå långsamt ner samtidigt som du håller emot

CalleP
2012-01-30, 17:03
Hade ni rekommenderat att man enbart ska träna chins om man bara klarar 1 enda repetition? Eller hade ni gjort ett undantag här?

Kör som jag, kör så många du orkar strikt sen kör du negativa chins funkar ju hur bra som helst.

mn8eii
2012-01-30, 17:11
Nej, helt helt fel.
Man blir bra på det man gör, speciellt gällande kroppsvikt övningar.
Man blir ju inte bra på att göra armhävningar för man. bänkar 120 kg.

Struntprat! Visst är chins den bästa övningen att träna ifall man vill bli bra på just chins men kom inte och påstå att t.ex latsdrag inte skulle kunna bygga en styrka som är överförbar till andra övningar med liknande rörelsemönster.

Woody R
2012-01-30, 17:26
Gå ner i vikt och köra mycket chins.
Har som mest gjort 35, hakan i stången men inte helt utsträckt nere.
Det var när jag vägde 70-72, nu väger jag 78 och det går mycket tyngre, har heller inte kört det på ett tag.

kramfle
2012-01-30, 17:31
Klarade inte en enda för 6 månader sen då jag började gymma. Satte nytt personbästa häromdagen med 14 st, övning ger färdighet. :)

Maverick
2012-01-30, 17:43
Gav mig fan på att jag skulle öka i antal klarade chins för ett par år sedan, så provade jag en modell som funkade bra för mig. Kanske inget att köra om man bara kan göra 2-3 st, kommer ta ett tag då, men jag klarade nog en 6 st när jag började med detta och ökade snabbt till det dubbla.

Jag började varje ryggpass med att köra chins, och då körde jag så många set som det krävdes för att komma upp i 50 reps, Vart väll runt en 10 set i början, men sjönk snabbt och gav bra resultat.

Librish
2012-01-30, 19:43
Nej, helt helt fel.
Man blir bra på det man gör, speciellt gällande kroppsvikt övningar.
Man blir ju inte bra på att göra armhävningar för man. bänkar 120 kg.

Jo du kommer öka ditt armhävningsmax om du ökar ditt bänkmax ordentligt. Dessutom är det en ganska dålig jämförelse eftersom armhävningar är såpass mycket lättare så det handlar mycket mer om uthållighet.

Tvåan
2012-01-30, 19:48
Det allra snabbaste metoden är ju att gå ner i vikt. Går ju ändå men styrka tar ju lite längre tid att bygga upp :)

Adde84
2012-01-30, 20:06
klarade 6 på rad för 3 år sedan, klarar 21 nu. Fullt utsträckta armar -> stången över hakan.

Det låter inte som om det blir så mycket träning utav det.
Ett tips är att pröva och gå från hängande i helt utsträckta armar, sen dra sig uppåt tills hakan är ÖVER stången, och sen åter sänka ner kroppen till raka armar igen i ett kontrollerat tempo :)

Anton Fräs
2012-01-30, 20:37
Ofta och mycket. Desto mer desto bättre är min erfarenhet än så länge.

Popliteus
2012-01-30, 21:00
Det låter inte som om det blir så mycket träning utav det.
Ett tips är att pröva och gå från hängande i helt utsträckta armar, sen dra sig uppåt tills hakan är ÖVER stången, och sen åter sänka ner kroppen till raka armar igen i ett kontrollerat tempo :)

Hahahaha touché

BelowAverage
2012-01-30, 21:10
Jag blir väldigt nyfiken på hur formen ser ut. Kan ni lägga upp videos med utförande som liknar ert eget?

Det är ju jättestor skillnad beroende på om man har halvstor rom (http://www.youtube.com/watch?v=2EULiGtAaww) och hur brett grepp man har osv. Vet att filmen är pullups.
På tävlingarna (http://www.youtube.com/watch?v=D-TJInnymSQ&feature=related) håller de ju väldigt brett och kan därför inte gå särskilt högt.
Jag gör lika färre RM @kv som tidigare men har blivit starkare vid viktade och använder ett mycket bättre ROM.

15 st är gammalt pb, är mycket starkare nu men max rm är nog runt 10 i dagsläge.
Har ingen film på eget chinsutförande men har en gammal jäkel (http://imageshack.us/clip/my-videos/860/xkb.mp4/) på l-chins. ROM blir rätt lik även om den är bättre nu 21 månader senare.