handdator

Visa fullständig version : Cheeseburgare, gudomligt`?


flowster
2012-01-29, 20:24
Fick en chock när jag hörde att en cheeseburgare på McDonalds innehåller 300kalorier. Kollade upp det närmare och näringsinnehållet ser ut som följande:

1 st (119 gram) Cheeseburgare (McDonalds) innehåller
Kalorier 299 kcal
Fett 13 g
Protein 15 g
Kolhydrater 30 g


Detta är ju väldigt billig energi och 15g protein är ju inte fel det heller. Perfekt för att boosta upp energiinnehållet för en väldigt billig peng.

Någon annan som har tänkt på detta? Fan då kanske man ska ta sig dit några gånger i veckan och trycka i sig 2-3 cheeseburgare om dagen? :)

Eddie Vedder
2012-01-29, 20:29
Fan då kanske man ska ta sig dit några gånger i veckan och trycka i sig 2-3 cheeseburgare om dagen? :)

Visst kan du det. :) Det råder ju lite delade meningar om saltintaget betydelse för de som inte har högt blodtryck eller hereditet för högt blodtryck men utöver saltet är det inget som är särskilt dåligt om du äter bra i övrigt. Någon vitamin- och mineralbomb är det inte men det visste du nog redan.

Nebuchadnezzar
2012-01-29, 20:36
Använde mig rätt flitigt av cheeseburgare när jag för första gången började träna och gå upp i vikt. Blir ingen större skillnad på dom av att dom får ligga i kylen och sedan micras heller, så man kan ju köpa ett gäng åt gången.

Sheogorath
2012-01-29, 20:39
1200 kcal lättätna kalorier för 40 spänn. Den regimen brukades flitigt av mig en period.

ChrisA
2012-01-29, 20:51
På tal om något annat, GOMAD innebär ju att man ska dricka 4 l mjölk per dag i bulksyfte.. Vad hade ni rekommenderat, x antal cheeseburgare för att komma upp i samma kcal mängd eller dricka 4 l mjölk? Avser då hälsoaspekter och för och nackdelar med de båda strategierna

Sheogorath
2012-01-29, 20:54
På tal om något annat, GOMAD innebär ju att man ska dricka 4 l mjölk per dag i bulksyfte.. Vad hade ni rekommenderat, x antal cheeseburgare för att komma upp i samma kcal mängd eller dricka 4 l mjölk? Avser då hälsoaspekter och för och nackdelar med de båda strategierna

Rör det sig om en kortare period i livet hade jag tagit mjölken. Mer protein, mindre fett och socker, sannolikt mer nyttiga mikronutrienter också.

ChrisA
2012-01-29, 20:57
Mm ok, låter ju som det mest logiska men var inte säker på om det var så onyttigt med cheeseburgare eller inte.. Dock är det ju sjukt mkt lättare att få i sig kalorierna från cheese än att dricka de mängderna mjölk.. Tack för svaret

Jeneric
2012-01-29, 20:58
2 liter mjölk och resten cheeseburgare då, med andra ord ;)

Sheogorath
2012-01-29, 20:59
Mm ok, låter ju som det mest logiska men var inte säker på om det var så onyttigt med cheeseburgare eller inte.. Dock är det ju sjukt mkt lättare att få i sig kalorierna från cheese än att dricka de mängderna mjölk.. Tack för svaret

Ja, det var ju just för enkelhetens (och smakens!) skull jag valde cheesburgarna. Mjölk fanns på den tiden också. ;)

TREX
2012-01-29, 21:00
2 liter mjölk och resten cheeseburgare då, med andra ord ;)

Lite EAA och prottepulver och du skulle säkert bygga en bra fysik på det.

ChrisA
2012-01-29, 21:00
2 liter mjölk och resten cheeseburgare då, med andra ord ;)

That's what she said.

Ja men låter ju rätt bra faktiskt

mattilainen
2012-01-29, 21:03
jag gör ofta hamburgare hemma. 2x 90g där jag bara använder ett bröd totalt. Jag tar alltså en köttbit per halva. Går på mer eller mindre 550 kcal och 30 g protein. Perfekt frukost

Sniggel
2012-01-29, 21:20
1200 kcal lättätna kalorier för 40 spänn. Den regimen brukades flitigt av mig en period.

Låter dyrt, men har man gott om pengar så kan jag förstå :P

spoon
2012-01-29, 21:24
Perfekt pwo dom dagarna som jag har långa pass. 3 cheesburgare på bussen upp till träningen.

davvvan
2012-01-29, 21:35
Liten cheese är sjukt underskattat. Fan så bra.

daloatf
2012-01-29, 21:43
12 cheese om dagen är en bra och skön diet tycker ja!

speedy83
2012-01-29, 21:56
Någon som vet hur det är med mängden socker och salt samt är det mycket transfetter och skit i dem?

Nebuchadnezzar
2012-01-29, 21:58
http://nutrition.mcdonalds.com/nutritionexchange/nutritionfacts.pdf

6 gram socker, 750 mg natrium.

Det där är för McDonald's USA, men jag jämförde en del under tidigare nämnda period och skillnaderna är försvinnande små.

Fritösen
2012-01-29, 22:00
Skulle personligen lägga mina pengar på något som inte smakade råttbajs :)

Crocker
2012-01-29, 22:01
Transfetter är förbjudet i Sverige, salt står på plasten. Socker no idea, skit har man förhoppningsvis inte i.
Tror det är 0.8g salt/burgare eller något.

speedy83
2012-01-29, 22:08
Transfetter är förbjudet i Sverige, salt står på plasten. Socker no idea, skit har man förhoppningsvis inte i.
Tror det är 0.8g salt/burgare eller något.


Det visste jag inte att det var, däremot har jag bestämt för mig att jag hört att det inte var lag på att uppge om produkten innehöll transfetter eller ej, alltså en mycket konstig regel.

Mycket möjligt att jag blandar ihop med någon annan form av fett :)

Nebuchadnezzar
2012-01-29, 22:09
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transfett

I Sverige är det frivilligt för tillverkare att redovisa på innehållsförteckningen om det finns transfetter i produkten. Livsmedelsverket rekommenderar lågt sammanlagt fettintag snarare än lågt intag av transfett. Ett beslut om att förbjuda transfetter togs av riksdagen 17 mars 2011 och regeringen fick i uppdrag att arbeta fram ett lagförlag.

Crocker
2012-01-29, 22:11
Nu blir jag förvirrad, är det olagligt eller inte? *virro*

Fritösen
2012-01-29, 22:12
Transfetter är förbjudet i Sverige, salt står på plasten. Socker no idea, skit har man förhoppningsvis inte i.
Tror det är 0.8g salt/burgare eller något.

Hur mycket salt per dag är max som man ''får'' inta? :)

Nebuchadnezzar
2012-01-29, 22:19
Fritösen:
Det råder ju lite delade meningar om saltintaget betydelse för de som inte har högt blodtryck eller hereditet för högt blodtryck



Vill du ha nåt mer konkret kan du kolla här (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-salt/) - livsmedelsverkets rekommendationer.

Sniggel
2012-01-29, 22:42
Nu blir jag förvirrad, är det olagligt eller inte? *virro*

Jag har för mig att man måste redovisa om det finns "delvist härdat vegetabiliskt fett" i. Om det gör det så kan det även finnas transfetter (och gör det ngo också, men exakt mängd är svår att säga).

Sniggel
2012-01-29, 22:46
Hur mycket salt per dag är max som man ''får'' inta? :)

Jag tror att "Svensson" ligger på 12g i snitt och att "det rekommenderade" är att hålla sig kring 6g.
Men jag tror också att man inte behöver vara allt för orolig om man inte misstänker att man har högt blodtryck. Jag tror att en aktiv person dessutom kan ha nytta av lite högre saltintag. Alltså inget överdrivet men "mer än" det rekommenderade.

Grotesk
2012-01-29, 22:55
Några ostare är sjukt underskattat och troligtvis det mest ätbara på hela menyn. 5st och en Cola Zero är standard.

flowster
2012-01-30, 00:03
Snacka om nyfunnen kärlek för mat. Nu ska det bulkas rejält på cheeseburgare.

Någon som vet något om hållbarheten på cheeseburgare? Om man köper med sig x antal och förvarar i kylskåpet eller liknande, hur länge bör man kunna förvara dem säkert utan att de blir dåliga? FÖr att sedan värma i tex micro..

charmed
2012-01-30, 00:49
Alltså vafan, trycka några cheese på donken är fan riktigt gott men börja bunkra upp hemma i kylen? Någon måtta får det vara :)

Enklare att göra egna burgare då, sen bara smacka på _lite_ senap och massa heinz ketchup så har du nästan en cheese.

LarsLasr
2012-01-30, 00:51
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4IGtDPG4UfI#t=176s

Vet inte om det gäller McD i alla länder, men jag hade nog undvikit att ha dom som grundpelare i min kost om inte ens bakterier/svamp vill äta det :)

Men dom är jäkligt goda på fyllan...

flowster
2012-01-30, 00:55
Alltså vafan, trycka några cheese på donken är fan riktigt gott men börja bunkra upp hemma i kylen? Någon måtta får det vara :)

Enklare att göra egna burgare då, sen bara smacka på _lite_ senap och massa heinz ketchup så har du nästan en cheese.
Jag snackar om att förvara dem 1-2 dagar och undrar om de håller sig bra. Och hur bör man då förvara dem...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4IGtDPG4UfI#t=176s

Vet inte om det gäller McD i alla länder, men jag hade nog undvikit att ha dom som grundpelare i min kost om inte ens bakterier/svamp vill äta det :)

Men dom är jäkligt goda på fyllan...
Förstår inte hur det klippet på något sett är relevant i denna fråga.

Nebuchadnezzar
2012-01-30, 00:56
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4IGtDPG4UfI#t=176s

Vet inte om det gäller McD i alla länder, men jag hade nog undvikit att ha dom som grundpelare i min kost om inte ens bakterier/svamp vill äta det :)

Men dom är jäkligt goda på fyllan...

"I think once it gets into your thighs, there's no breakdown! It doesn't go anywhere!"


flowster: De klarar ett par dagar i kylen fint.

LarsLasr
2012-01-30, 01:02
Förstår inte hur det klippet på något sett är relevant i denna fråga.

Att kött/bröd som inte blir dåligt/angripet av mikroorganismer inte är det bästa att äta då det troligen är mycket tillsatser i det.

Kan dock vara stor skillnad på usa och sveriges köttprodukter.

C.E.J.
2012-01-30, 04:36
Liten cheese är sjukt underskattat. Fan så bra.

Bland det skabbigaste jag ätit, aldrig igen. Royale with cheese skare va!

Eddie Vedder
2012-01-30, 06:47
Fritösen:




Vill du ha nåt mer konkret kan du kolla här (http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Rekommendationer-om-salt/) - livsmedelsverkets rekommendationer.

Tror du inte jag vet vad som står där?

Holabandola
2012-01-30, 09:29
De har sjukt mycket salt på burgarna, jag tycker ibland att det knappt är ätbart.
Dåligt med näring i brödet.

Men jag brukar käka burgarna, kastar hälften av bröden och smäller ihop tre kött till en burgare. Därtill en frukt och en morot, för mikronutrienterna behövs även i en sådan måltid.

clavain
2012-01-30, 10:08
Att kött/bröd som inte blir dåligt/angripet av mikroorganismer inte är det bästa att äta då det troligen är mycket tillsatser i det.

Kan dock vara stor skillnad på usa och sveriges köttprodukter.

Att hamburgarna inte ruttnar beror på att de snabbt tappar en stor del av fukten. De blir de facto mumifierade. Beror alltså inte på några märkliga tillsatser...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/myten-om-hamburgaren-som-aldrig-ruttnar

Cheeseburgare med milkshake är kungligt! :)

IronBug
2012-01-30, 10:18
Cheese på donken är bra, men cheese på BK är orgazmo!

Slartibartfast
2012-01-30, 10:30
Tre cheeseburgare på donken är standardlunchen på arbetsresor när man sällan har nåt annat val. 50+ gram protein för 3€. POW!

Pretorian
2012-01-30, 10:37
Jag föredrar min egna 500-grammare:
http://img28.imageshack.us/img28/8839/46623893.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/28/46623893.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Akerhage
2012-01-30, 10:46
@Pretorian! Nomnom!!

Jokester
2012-01-30, 10:47
Jag föredrar min egna 500-grammare:


Var är osten?

MtotheM
2012-01-30, 11:09
Tror du inte jag vet vad som står där?

Jag tror du misstolkar inlägget :)

Denniss
2012-01-30, 11:23
Om vi ändå är inne på snabbmat. LIDL har ju ett 3pack Margeritha pizzor för 29,90. En pizza på 300g ger ca 24g protein, 90g kolhydrater och 15g fett. Kostar 10kr. Där snackar vi billig mat ;)

WHITEFOLKS
2012-01-30, 12:02
Om vi ändå är inne på snabbmat. LIDL har ju ett 3pack Margeritha pizzor för 29,90. En pizza på 300g ger ca 24g protein, 90g kolhydrater och 15g fett. Kostar 10kr. Där snackar vi billig mat ;)

Det är väl ett rätt lågt pris för den sortens pizza men det är inte direkt "billig mat".

Denniss
2012-01-30, 12:13
Det är väl ett rätt lågt pris för den sortens pizza men det är inte direkt "billig mat".

Inte? Vad definierar du som billig mat då? :s

Pretorian
2012-01-30, 12:19
Var är osten?

Den ligger under den tredje... eller vänta .. under den fjärde kanske det var?

Dedication
2012-01-30, 12:36
Om vi ändå är inne på snabbmat. LIDL har ju ett 3pack Margeritha pizzor för 29,90. En pizza på 300g ger ca 24g protein, 90g kolhydrater och 15g fett. Kostar 10kr. Där snackar vi billig mat ;)

Kalorier per pizza? :)

Denniss
2012-01-30, 12:39
Kalorier per pizza? :)

Ca 639kcal.

Sen slänger man på sina favorittillbehör och man kan således lyxa till det varje dag för en liten summa pengar :)

WHITEFOLKS
2012-01-30, 13:03
Inte? Vad definierar du som billig mat då? :s

Vad är det som gör den billig?

Du får inte direkt mycket kalorier och/eller protein för pengarna.

spoon
2012-01-30, 13:09
Vad är det som gör den billig?

Du får inte direkt mycket kalorier och/eller protein för pengarna.

Så istället föreslår du?

Nebuchadnezzar
2012-01-30, 15:02
Tror du inte jag vet vad som står där?

Hela inlägget var riktat till Fritösen, inkl. citatet från dig. La till "Fritösen:" i början när jag insåg att det såg ut som att länken var till dig. :D

Denniss
2012-01-30, 16:39
Vad är det som gör den billig?

Du får inte direkt mycket kalorier och/eller protein för pengarna.

Priset? Sluta larva dig.

WHITEFOLKS
2012-01-30, 18:50
Priset? Sluta larva dig.

Som sagt det är ju ett "rätt bra pris" för färdigmat men det är inte billig mat.


72g protein och ungefär 2000kcal för 30kr är inte något speciellt om du tänker i basvaror.

garluch
2012-01-30, 19:16
Som sagt det är ju ett "rätt bra pris" för färdigmat men det är inte billig mat.


72g protein och ungefär 2000kcal för 30kr är inte något speciellt om du tänker i basvaror.

Pizza=basvara?

WHITEFOLKS
2012-01-30, 19:17
Pizza=basvara?

Nej det var menat att man ska jämföra det med vad man kan få ut från 30kr värt av basvaror.

Librish
2012-01-30, 20:46
Håller helt med WHITEFOLKS, som han säger så är det ju billigt för att vara snabbmat, men varken pizzorna eller cheeseburgare är ju egentligen billig mat.

Dikkie
2012-01-31, 00:30
Brukar köpa fyra cheese, stoppar sedan i tre av burgarna i det fjärde brödet. Perfekt!

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

flowster
2012-01-31, 01:23
Nej det var menat att man ska jämföra det med vad man kan få ut från 30kr värt av basvaror.
Du är ju bara larvig.

Presentera för oss en maträtt som är lika/mer innehållsrik (kcal och protein) som jämfört med Cheeseburgarna/Pizzan i detta fallet får dem att framstå som "inte billigt".

WHITEFOLKS
2012-01-31, 01:52
Vad är det som är larvigt?

Titta på hur mycket av basvaror du kan få för de pengarna så märker du att det är inte är "billig mat".

För 30kr kan du få 500g+ av nötfärs, ett antal kilo pasta, ett antal kilo ris, 5 liter mjölk osv.

Var och en av de sakerna kostar 30kr/"styck" och ger dig mer protein osv än pizzorna. Kombinera sedan 30kr av "blandade basvaror" och du får bra mycket mer näring både makro och mikronutrientmässigt än från pizzorna.

För att få en uppfattning om något är billigt och prisvärt så får du se det bortom lite större perspektiv än bara vad som behövs att göra den enskilda måltiden. Jag kan lova dig att du får bra mycket mer näring ur 900kr basvaror om du använder de rätt än 900kr (30 dagar a 3 pizza) pizza. Skulle nog kunna komponera ihop något på 450kr som slår de 90 pizzorna.

Jag sa från början att det är ett "ok pris" för färdigmat (jag tycker inte att det motiverar det men vissa gör det) men att det inte är BILLIG MAT.

charmed
2012-01-31, 02:05
Kcal mässigt är det väl relativt billigt, dock inte protein per riksdal.

72g p för 30kr är 2.4ppk, inte det minsta billigt någonstans.

Men ändå en helt okej deal om man är för lat för att baka sin egen pizza och vill slänga på lite gott.

flowster
2012-01-31, 18:04
Vad är det som är larvigt?

Titta på hur mycket av basvaror du kan få för de pengarna så märker du att det är inte är "billig mat".

För 30kr kan du få 500g+ av nötfärs, ett antal kilo pasta, ett antal kilo ris, 5 liter mjölk osv.

Var och en av de sakerna kostar 30kr/"styck" och ger dig mer protein osv än pizzorna. Kombinera sedan 30kr av "blandade basvaror" och du får bra mycket mer näring både makro och mikronutrientmässigt än från pizzorna.

För att få en uppfattning om något är billigt och prisvärt så får du se det bortom lite större perspektiv än bara vad som behövs att göra den enskilda måltiden. Jag kan lova dig att du får bra mycket mer näring ur 900kr basvaror om du använder de rätt än 900kr (30 dagar a 3 pizza) pizza. Skulle nog kunna komponera ihop något på 450kr som slår de 90 pizzorna.

Jag sa från början att det är ett "ok pris" för färdigmat (jag tycker inte att det motiverar det men vissa gör det) men att det inte är BILLIG MAT.
5 liter mjölk eller nötfärs är inte mat. Du jämför äpplen och päron.

Denniss
2012-01-31, 18:59
Kcal mässigt är det väl relativt billigt, dock inte protein per riksdal.

72g p för 30kr är 2.4ppk, inte det minsta billigt någonstans.

Men ändå en helt okej deal om man är för lat för att baka sin egen pizza och vill slänga på lite gott.

Kan inte minnas att jag någonstans påpekade att det var en billig, proteinrik källa.

Jag kan lova dig att du får bra mycket mer näring ur 900kr basvaror om du använder de rätt än 900kr (30 dagar a 3 pizza) pizza

Men.. detta är en mycket konstig jämförelse. Kan inte heller minnas vart jag har skrivit att jag käkar 3st pizzor om dagen 30 dagar i sträck.

charmed
2012-01-31, 19:11
Kan inte minnas att jag någonstans påpekade att det var en billig, proteinrik källa.



Men.. detta är en mycket konstig jämförelse. Kan inte heller minnas vart jag har skrivit att jag käkar 3st pizzor om dagen 30 dagar i sträck.

Ah nej, var inte riktiat till dig;

"Presentera för oss en maträtt som är lika/mer innehållsrik (kcal och protein) som jämfört med Cheeseburgarna/Pizzan i detta fallet får dem att framstå som "inte billigt"."

Utan mer riktat till det påståendet :)

Min poäng är väl att överlag är det ganska billigt om man ser till kcal per krona men inte protein per krona.

Sniggel
2012-01-31, 19:42
Håller helt med WHITEFOLKS, som han säger så är det ju billigt för att vara snabbmat, men varken pizzorna eller cheeseburgare är ju egentligen billig mat.
+1

5 liter mjölk eller nötfärs är inte mat. Du jämför äpplen och päron.
Inte mat? :confused:

Kan inte minnas att jag någonstans påpekade att det var en billig, proteinrik källa.



Men.. detta är en mycket konstig jämförelse. Kan inte heller minnas vart jag har skrivit att jag käkar 3st pizzor om dagen 30 dagar i sträck.

Varför är det en dålig jämförelse? Jag tycker att tråden pratar om billig mat i allmänhet och inte billig snabbmat. Med de olika livsmedlena han räknar upp kan man kombinera fritt så att det blir maträtter utav det. Kilopriset går inte upp för att man kombinerar de olika källorna. Jag tror inte han menar att du har för avsikt att käka 3 pizzar x 30 dagar, men att du menar att det är ett billigt alternativ till kosten. Då antar jag att den övriga kosten består av basvaror som är billiga (per kcal och per gram protein).

Genom att välja ett snabbmatsalternativ (vid en given tidpunkt för måltid) istället för att köpa basvaror och själv göra måltiden kommer du att höja kostnaden per kcal och protein och därmed göra kosten dyrare.
Det spelar ju ingen roll vilken mängd det är, alternativet cheeseburgare eller nämnd pizza i fråga är inte billigt i jämförelse med de billiga matalternativ som finns, utan tvärtom, dyrt och något man köper av andra skäl än att det är billigt.

För att vara snabbmat håller jag med om att det är billigt dock.

Sniggel
2012-01-31, 19:58
Räkneexempel på hemmagjord cheeseburgare:

1 x 90g hamburgare, nötfärs - kilopris 55 kr
Kostnad: 5 kr
Protein: ca 15g
Kcal: ca 150

2 skivor hembakta fluffiga bullhalvor på ca 50g totalt?
Hemlagat bröd (vetemjöl - 4kr kilot, försumbart små mängder för att räkna på -> olja, salt, jäst...)
Kostnad: 20 öre
Protein: ca 4g?
Kcal: ca 110

1 skiva ost på 10g (17%, 70 kr kg)
Kostnad: 70 öre
Protein: ca 3 g
Kcal: ca 30

Försumbara ingredienser - ketchup, senap, lök, ättiksgurka, salt, svartpeppar

Totalt:
6 kr
22g protein
290 kcal
ppk = 3,7
3000 kcal för = 62 kr

Sen kan man göra en maträtt mycket billigare om man använder andra ingredienser. Men om man just ska jämföra burgare.