handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg helkropp, vad tycker ni?


berlin
2012-01-29, 19:28
Jag är ny både här och på gymmet.
Jag är 23 och har som sagt inte lagt alls mycket tid på gymmet innan men tänkte att jag skulle försöka börja bygga muskler.
Jag har tänkt att lägga 2-3 dagar i veckan på styrka och resterande dagar på kondition/gruppträning. Så jag funderar på att starta med ett helkroppspass. Detta kommer se ut såhär:

Genom 3 set och 8-12 reps

Uppvärmning: 10 min powerwalk

Crunchmaskin
Axelpress
Rodd sittande
Insida och utsida lår
Benpress
Lastdrag
Bröstpress
Ryggresning
Bencurl sittande

Vad tror ni? Fattas det någon övning?

Zorban
2012-01-29, 19:46
Någon särskild anledning att du bara kör maskiner? Du får typ med hela kroppen i det passet. 10 minuters powerwalk som uppvärmning ger ingenting för träningen, om något är det bara negativt.

cconnyw
2012-01-29, 19:48
Om du bara ska träna 2-3 dagar i veckan så är helkroppspass bra. Satsa på basövningar såsom knäböj, marklyft, bänkpress, skivstångsrodd och militärpress. Se till att lära dig dom övningarna först. Med de övningarna kan du träna igenom i princip hela kroppen. Skulle säga 5 set på varje övning och ~8 reps. Stanna 1-2 reps innan fail.

deadich
2012-01-29, 19:59
Skulle rekommendera det conny skriver framför det du tagit fram.

Påskharen
2012-01-29, 20:15
Varför inte bara sl 5x5?

Mackan58
2012-01-29, 21:00
Jag är ny både här och på gymmet.
Jag är 23 och har som sagt inte lagt alls mycket tid på gymmet innan men tänkte att jag skulle försöka börja bygga muskler.
Jag har tänkt att lägga 2-3 dagar i veckan på styrka och resterande dagar på kondition/gruppträning. Så jag funderar på att starta med ett helkroppspass. Detta kommer se ut såhär:



Det fetade i din text är vad som är fel. Om du vill bygga muskler bör du strunta i kondition och gruppträning.

Kör ett 3- eller 4-split där fokus ligger på tunga basövningar så kommer du garanterat bygga!

berlin
2012-01-29, 21:00
Någon särskild anledning att du bara kör maskiner? Du får typ med hela kroppen i det passet. 10 minuters powerwalk som uppvärmning ger ingenting för träningen, om något är det bara negativt.

Ja alltså. Förmodligen för att jag tycker det känns enklast och att fria vikter känns lite för stammisarna på gymmet. Det känns liksom svårt och jag är rädd för att göra fel och skada mig. Låter säkert skittöntigt. Därför känns maskiner säkrare att börja med..

berlin
2012-01-29, 21:05
Om du bara ska träna 2-3 dagar i veckan så är helkroppspass bra. Satsa på basövningar såsom knäböj, marklyft, bänkpress, skivstångsrodd och militärpress. Se till att lära dig dom övningarna först. Med de övningarna kan du träna igenom i princip hela kroppen. Skulle säga 5 set på varje övning och ~8 reps. Stanna 1-2 reps innan fail.

Men det är väl bara fria vikter och övningarna ser skitsvåra ut. Märk att jag är nybörjare ;)
Dock är jag fullt medveten om att dessa är grymt bra basövningar efter mina små erfarenheter av att läsa på nätet.

RAUBEZ
2012-01-29, 21:18
Märk att jag är nybörjare ;)


Ju tidigare du börjar med övningarna ju tidigare kan du få bra gains för bövelen
http://rippedbody.jp/reverse-pyramid-training/

cconnyw
2012-01-29, 21:28
Men det är väl bara fria vikter och övningarna ser skitsvåra ut. Märk att jag är nybörjare ;)
Dock är jag fullt medveten om att dessa är grymt bra basövningar efter mina små erfarenheter av att läsa på nätet.

Youtube'a mark rippetoe för böj, mark och press.
http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI Bänk
http://www.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg&feature=related Stångrodd