handdator

Visa fullständig version : Kan mitt energibehov verkligen stämma?


Denniss
2012-01-29, 19:08
Har räknat ut mitt basala energibehov enligt deffguiden (66.5 + (13.75 x 105) + (5.003 x 200) - (6.775 x 20)

Väger ca 105kg, är 2meter lång och är 20 år gammal.

Arbetar fysiskt i en matbutik, avdelningen Drycker 4-5gånger i veckan (8-10 timmar per pass) + styrketräning 4dgr/veckan.

Multiplicerade 2375 (vilket är resultatet av uträkningen ovan) med 1,7 på arbetsdagar och 1,5 på "vilodagar" (styrketränar vissa vilodagar).

Räknar jag för lågt? Enligt 1,7 så ska jag käka 4,2k kalorier för balans, och 1,5 3500kcal för balans.

Upplever efter bara 6 dagar i dieten att jag måste trycka i mig maten trots att jag inte äter särskilt fet mat. Har legat runt 2,7k-3k hela veckan och enligt dom här uträkningarna så har jag legat på ett enormt underskott.
Det jag undrar är om denna uträkning "stämmer"? Bör jag höja min aktivitetsfaktor på arbetsdagar? Sänka?

begt
2012-01-29, 19:13
Har räknat ut mitt basala energibehov enligt deffguiden (66.5 + (13.75 x 105) + (5.003 x 200) - (6.775 x 20)

Väger ca 105kg, är 2meter lång och är 20 år gammal.

Arbetar fysiskt i en matbutik, avdelningen Drycker 4-5gånger i veckan (8-10 timmar per pass) + styrketräning 4dgr/veckan.

Multiplicerade 2375 (vilket är resultatet av uträkningen ovan) med 1,7 på arbetsdagar och 1,5 på "vilodagar" (styrketränar vissa vilodagar).

Räknar jag för lågt? Enligt 1,7 så ska jag käka 4,2k kalorier för balans, och 1,5 3500kcal för balans.

Upplever efter bara 6 dagar i dieten att jag måste trycka i mig maten trots att jag inte äter särskilt fet mat. Har legat runt 2,7k-3k hela veckan och enligt dom här uträkningarna så har jag legat på ett enormt underskott.
Det jag undrar är om denna uträkning "stämmer"? Bör jag höja min aktivitetsfaktor på arbetsdagar? Sänka?

Svårt att säga. Vad vågen säger om några veckor är mer intressant.

Squamata
2012-01-29, 19:16
Lättaste för dig själv är ju att med hjälp av våg och spegel hålla koll på om du äter/rör dig för mkt eller för lite.

Har du svårt att få i dig all mat så ät mer energirik mat, blir mindre volym på de då.

Iövrigt så kan 3500-4000 stämma, jag själv är 187cm lång och 102kg lätt och håller mig viktstabil om jag ligger inom de spannet.

cconnyw
2012-01-29, 19:39
Börja högt och sen minskar du bara om du inte går ner i vikt.

mattilainen
2012-01-29, 20:09
du kommer märka om du går ner. Går du ner 0.5 kg per vecka ligger du i genomsnitt på -500 kcal per dag.

Visst låter det mycket men du väger mycket och som sagt rör dig mycket. Jag räknar alltid min aktivitetsfaktor som 1.2 eller 1.3 sen så lägger jag till det jag gör om jag gör något. Tränar jag så plussar jag på 200 kcal istället för att försöka hitta den perfekta bmr.

Sheogorath
2012-01-29, 20:40
börja högt och sen minskar du bara om du inte går ner i vikt.

+1

eway
2012-01-30, 08:39
Jag tror du är på tok för högt med aktivitetsfaktor 1,7

jag ligger på 1,3 med samma BEE och träning och går ner jämt 1kg med mina 1000kcal minus. per vecka.

dock inget fysiskt krävande arbete.

Fredrik_S
2012-01-30, 10:02
Nej formeln är helt värdelös om du inte ligger fullständigt still i soffan hela dagarna. Det är helt omöjligt att veta hur aktiv du är i din vardag och skillnaderna är enorma på någon som går runt och gör långsamma rörelser på jobbet i 8 timmar mot någon som är mer allert gör saker mer aktivt.
DU kan lika gärna höfta på vilken siffra som helst nånstans i området 3000-5000 kcal och sen kollar på vågen genom att väga dig så ofta som möjligt och dra ett snitt över antalet vägningar (tex 5 vägningar på en vecka ger att du adderar vägningarna och delar på 5 för att få fram en korrekt och tillförlitlig snittvikt på dig själv)
Enstaka vägningar en gång i veckan är också värdelöst då det på kort sikt 2-4 veckor kan ge väldigt konstiga och förvirrande resultat pga vätskeballanser tarminnehåll osvosv...

Denniss
2012-01-30, 10:24
Tack för svaren! Experimenteterar vidare med kalorierna. Ska höja lite till nästa vecka och se vad vågen säger under veckorna :)

Mäter mig även varje vecka!

Fredrik_S
2012-01-30, 14:21
Det är aldeles för sällan att väga sig en gång i veckan.. Det leter i princip ALLTID bara till frustration och förvirrin samt till felaktiga slutsater och felaktiga justeringar. hundra gånger säkrare att väga sig varje dag eller så ofta man kan och dra snittvärden och kolla trender

Sniggel
2012-01-30, 14:31
Det är aldeles för sällan att väga sig en gång i veckan.. Det leter i princip ALLTID bara till frustration och förvirrin samt till felaktiga slutsater och felaktiga justeringar. hundra gånger säkrare att väga sig varje dag eller så ofta man kan och dra snittvärden och kolla trender

+1

Säg att man i vecka 1 väger sig och väger 85 (och råkar vid tillfället vara lite tömd på vätska och tarminnehåll av någon anledning) sen i vecka 4 väger 84 (och råkar vara fylld med glykogen och ha lite extra mat i magen). Då kan man kanske bli frustrerad av att man bara gått ner 1 kg på 3 veckor och att man gjort fel, när man egentligen tappat 3 kg fett men i vecka 1 hade ca 1 kg temporär viktnedgång pga tidigare nämnda anledningar och man i vecka 4 har lagrat in en massa glykogen och har ätit något dagen innan som saktat ner tarmtömningen.

Räknar man på det (och inte vet om detaljerna bakom) så får man det till ett underskott på ca 333 kcal när det i själva verket är ett underskott på 1000 kcal.*

Därför ska man väga sig varje dag, ta medianen eller medelvikt på veckan och sedan jämföra varje medelvärde/median vecka för vecka för att få en bild med mycket lägre felmarginal.

* Jag kan tänka mig den situationen och att personen i det läget får ett "tips från coachen" om att denne hamnat i svältläge och att individen ska öka kaloriintaget med 200 kcal för att "öka förbränningen". Personen gör detta och utan att han vet om det så släpper den där extra temporära vikten till nästa vecka och han förlorar 8 hekto fett och 1 kg extravätska/tarminnehåll. Vågen visar 82 (ej 82,2 eftersom den råkade avrunda neråt pga att den inte är speciellt exakt) veckan därpå. Personen tror nu att han ökat förbränningen eftersom han tappade hela 2 kg på en vecka! Men i själva verket tappade han mindre fett än han gjort de föregående veckorna. Men det syns inte på vågen.
Broscience ang "svältläge" är skapad/förstärkt!

begt
2012-01-30, 14:51
Bara att hålla med Sniggel mfl. Vägde mig för en vecka sen på eftermiddagen och då visade vågen 76.8 (förmodligen med en del vätska och tarminnehåll; gissningsvis runt 1 kg). Dagen därpå vägde jag 76.1 och ytterligare en dag senare 76. När jag vägde mig idag så visade vågen inte mer än 74.8 på morgonen. Så jag har gått ned 1 kg ca på en vecka mest troligt.

Sheogorath
2012-01-30, 15:03
Sniggel, jag säger bara :thumbup:

Tacos
2012-01-30, 15:41
Ta för vana att alltid väga dig på morgonen efter du varit på toaletten. Blir till slut en vana, så det går av bara farten.

Denniss
2012-01-30, 15:44
Skrev fel. Väger mig 3-4gånger per vecka.

Fordon
2012-01-30, 20:14
Ta för vana att alltid väga dig på morgonen efter du varit på toaletten. Blir till slut en ful ovana så det går av bara farten.

fixed

Fredrik_S
2012-01-30, 23:11
fixed

Om man e sajko kanske, men har man distans blir det oumbärligt säkert och bra verktyg för viktminskning och viktballans. Det är enstaka vägningar som får folk att flippa och göra dumma drastiska saker och dra felaktiga slutsatser...

AndreasBastard
2012-01-31, 01:02
Har räknat ut mitt basala energibehov enligt deffguiden (66.5 + (13.75 x 105) + (5.003 x 200) - (6.775 x 20)

Väger ca 105kg, är 2meter lång och är 20 år gammal.

Arbetar fysiskt i en matbutik, avdelningen Drycker 4-5gånger i veckan (8-10 timmar per pass) + styrketräning 4dgr/veckan.

Multiplicerade 2375 (vilket är resultatet av uträkningen ovan) med 1,7 på arbetsdagar och 1,5 på "vilodagar" (styrketränar vissa vilodagar).

Räknar jag för lågt? Enligt 1,7 så ska jag käka 4,2k kalorier för balans, och 1,5 3500kcal för balans.

Upplever efter bara 6 dagar i dieten att jag måste trycka i mig maten trots att jag inte äter särskilt fet mat. Har legat runt 2,7k-3k hela veckan och enligt dom här uträkningarna så har jag legat på ett enormt underskott.
Det jag undrar är om denna uträkning "stämmer"? Bör jag höja min aktivitetsfaktor på arbetsdagar? Sänka?

Jag tror det kan stämma bra.

Jag är 196cm och väger 108kg, ganska nära dig alltså. Jag styrketränar 4-5 gånger/vecka och har kommit fram till en genomsnittlig aktivitetsfaktor på 1,4 vilket medför energiförbr. på ca 3400kcal. Jag arbetar som kontorslav och tror att du lätt förbrukar ytterligare 800kcal/dag när du bär omkring på pallar med coca cola och folköl.

Som Sniggelen säger så är det vågen som talar om när du hittar rätt.

Fordon
2012-01-31, 06:50
Om man e sajko kanske, men har man distans blir det oumbärligt säkert och bra verktyg för viktminskning och viktballans. Det är enstaka vägningar som får folk att flippa och göra dumma drastiska saker och dra felaktiga slutsatser...

Menade mer att det går per automatik och trots att man redan har vägt sig på morgonen så sätter man på vågen varje gång man är inne på muggen och är på väg att väga sig för femtioelfte gången..