handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring kalorier.


Joska
2012-01-29, 15:38
Tjenare, har setat och läst massa här om att deffa och olika diet trådar men har ändå en fundering.

Ponera att jag vill gå ner i vikt, spelar det någon roll vad jag äter sålänge jag förbränner mer kalorier än jag stoppar i mig?

För många verkar ju leva på kyckling,ris och kesella.

Styrketränar 3 dagar i veckan, 2 muskelgrupper per pass. Har provat köra bara kyckling/ris men då får jag i mig så få kolhydrater och presterar således dåligt på gymmet.

Jag väger 103kg, är 193cm lång och har som plan att gå ner ca 5-8kilo på 10veckor.

Har med hjälp av Harris&Benedict-ekvationen från 1919 kommit fram till att mitt ungefärliga energibehov är 2287.501kcal.
Har då tänkt lägga mig ca 500kcal under det och äta t.ex potatis, köttfärs, kesella, havregrynsgröt.

Sålänge jag väger maten jag äter och har koll på vad den innehåller, håller jag mig inom gränsen för vad jag får peta i mig per dag, och kommer således gå ner i vikt?

MVH
Joska

addeadde0
2012-01-29, 15:45
Tjenare, har setat och läst massa här om att deffa och olika diet trådar men har ändå en fundering.

Ponera att jag vill gå ner i vikt, spelar det någon roll vad jag äter sålänge jag förbränner mer kalorier än jag stoppar i mig?

För många verkar ju leva på kyckling,ris och kesella.

Styrketränar 3 dagar i veckan, 2 muskelgrupper per pass. Har provat köra bara kyckling/ris men då får jag i mig så få kolhydrater och presterar således dåligt på gymmet.

Jag väger 103kg, är 193cm lång och har som plan att gå ner ca 5-8kilo på 10veckor.

Har med hjälp av Harris&Benedict-ekvationen från 1919 kommit fram till att mitt ungefärliga energibehov är 2287.501kcal.
Har då tänkt lägga mig ca 500kcal under det och äta t.ex potatis, köttfärs, kesella, havregrynsgröt.

Sålänge jag väger maten jag äter och har koll på vad den innehåller, håller jag mig inom gränsen för vad jag får peta i mig per dag, och kommer således gå ner i vikt?

MVH
Joska

Du kan äta vad du vill så länge du förbränner mer kalorier än du stoppar i dig, Ja.
Men om du har som mål att bli smalare men ändå behålla dina muskler borde du sikta på iallafall 2x protein per kg per dag under viktnedgången.

Eddie Vedder
2012-01-29, 15:59
Att bara äta kyckling och ris ger väl inte lite kolhydrater? Det ger däremot minimalt med fett. Hursomhelst är det ganska få som deffar på sån extremkost tycker jag. Högt proteinintag är A och O i kostväg men i övrigt måste det ju inte vara världens mest tråkiga asketkost.

eway
2012-01-30, 08:42
Har med hjälp av Harris&Benedict-ekvationen från 1919 kommit fram till att mitt ungefärliga energibehov är 2287.501kcal.


MVH
Joska

glöm inte gångra med aktivitetsfaktor på din uträkning av BEE om du inte gjort det redan?

vicarious
2012-01-30, 09:10
Ponera att jag vill gå ner i vikt, spelar det någon roll vad jag äter sålänge jag förbränner mer kalorier än jag stoppar i mig?


Inte för själva viktnedgången, nej. Men en lågproteinkost kommer innebära att du förlorar mer muskler än en proteinrik kost. Protein mättar även bäst av alla makronutrienter så även det är en fördel.