handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt blir mjölk dålig i rumstemp.?


Aight
2012-01-29, 14:13
Herrow,

Jag har precis fått mitt schema för denna terminen och det ser inte ljust ut, många random föreläsningar där jag måste springa från gymmet till skolan. Jag har ingen lust att köpa typ gainomax efter varje pass och det protein jag har blandas bäst med mjölk. Min tanke var då att blanda innan jag drar och tränar, arla har ju såna fräsiga mjölkpaket man kan stänga ordentligt! Sen är det bara att skaka innan dags att dricka. Att det ser skumt ut att dra fram ett mjölkpaket efter träningen och halsa gör mig inget, däremot undrar jag hur smaken och allting påverkas. Jag skulle gissa att den får ca 1,5h i rumstemperatur. Kanske finns det någon lösning typ kylklampar? :o

tips och tricks någon? :)

begt
2012-01-29, 14:16
1.5 timma i rumstemperatur är ingenting. Speciellt om förpackningen är alldeles ny.

StarkaUlf
2012-01-29, 14:23
1.5 timma är inga problem alls.

Fredszky
2012-01-29, 14:28
har druckit 24 timmar gammal rumstemperad öppnad mjölk 100 gånger, helt ok, du märker om den är dålig på konsistens och smak.

Aight
2012-01-29, 14:31
Gott snack, tack för svar :)

Holabandola
2012-01-29, 16:04
Jag brukar säga att mjölk som man glömmer kvar över natten får man dra av en dag på bästföre datumet.
Går alldeles utmärkt att dricka.

Låter du mjölken stå länge får du långfil, går även det att äta :-)
Det är mest snälla bakterier i mjölk som växer till.

Sverker
2012-01-29, 16:09
Tyvärr inte.

Det är bara till att börja med Bacillus ceures som finns med i mjölken redan från början. Därefter kommer alla andra bakterier som vi själva kan tillföra när packet öppnats.

Adde84
2012-01-29, 17:14
1,5h är ingen fara.
Men om du är orolig eller vill ha den kall så varför inte slå den i en 1/2 liters stål termos hemma.
Då har du kall och god mjölk att dricka efter träningen utan någon risk. Win, win