handdator

Visa fullständig version : Körtel i bröstvårta svullen.


madballz
2012-01-29, 13:40
Hej kolo! När jag kom in i puberteten hade jag väldigt stora problem med mina bröstvårtor, då dem där körtlarna svullade upp rejält och det var väldigt obehagligt!

Häromdagen satt jag vid datorn, och fick något sorts sendrag i bröstet, skrek till som fan, men sen brydde jag mig inte mer om det. Sedan igårkväll så kände jag lite på bröstet och upptäckte en öm liten punkt, men det var inte som en körtel som var svullen, den var inte som en rund hård ärta utan som mer som, ja jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men det var som en liten öm klump. Då detta ofta är hormonellt då man har ont i brösten (även som man) så undrar jag om detta är vanligt för oss kroppsbyggare? Om någon annan här har haft samma problem så får ni gärna dela med er om era erfarenheter.

j0nte
2012-01-29, 14:03
googla gynekomasti

madballz
2012-01-29, 14:29
Det konstiga är att jag verkar ha bra testosteronvärden, 18 år gammal, har bra libido osv, roidar inte, tränar 4 gånger i veckan, förstår inte varför jag får det :(

jonteeo
2012-01-29, 14:48
Du är i den åldern då man har mycket testosteron, mycket testosteron= mycket östrogen. Det blir obalans mellan de två vilket medför gyno. Detta har jag läst någonstans, är inte 100 på att det stämmer.

Gober
2012-01-29, 15:17
Med tanke på att du haft bekymmer i tonåren är det ju inte helt otippat att det är gyno som kan börja spöka lite. Det kan man få helt naturligt utan AAS. Gå och kolla upp det direkt innan det utvecklas helt. Om det nu är just gyno.

Niveus
2012-01-29, 15:48
Har du höga prolaktin eller östrogennivåer?

madballz
2012-01-30, 22:13
Snackade med morsan som är sjuksköterska om detta och hon och farsan började direkt "du tar väl inte anabola steroider? det är alla dina piller och pulver" haha, men har läst lite och har kommit fram till att det är jäkligt vanligt detta och att mina körtlar inte är så jättesvullna, får väl avvakta och se om dem blir större och då får jag väl boka en tid på vårdcentralen, är det ingen annan här som har haft detta? Hur gick det för er? :)