handdator

Visa fullständig version : Vinäger med bröd


Adrian
2004-01-13, 20:20
tjaaa på er var inne här om dagen på pauluns sida,, och kollade lite GI.index på olika brödsorter m,m Då hittade jag detta

Vitt bröd som äts med vinäger (som vinägrette) 64GI

Asså jag brukar oftast käka hel grillad kyckling med Mycket sallad och lite grovt bröd,,,, under helgen(ätardag) så brukar jag alltid köpa vittbröd istället för det grova, asså en färskformfranska,IAF nu undrar jag vad menas med detta att man blandar brödet med vinäger eller vad menar dom???,,,, Jag brukar alltid blanda ihop äppelciders vinäger med lite salt och peppar, som jag sedan doppar Vita brödet i,, Är det nått i den stilen som dom menar med detta?

vore tacksamm för svar

Ps glömde nästan. har en till fråga Asså¨jag är en Stor konsument av Risgrynsgröt,, när jag käkar det så brukar jag käka det med Julvört,, men eftersom dom har slutat sälja vörtbröd för året så söker jag efter nått som kan ersätta det,, Är det någon som vet något bröd som smakar lite sött, oki det behöver inte vara Precis likt vört bröd bara det har själva sötman,,, för att käka risgrynsgröt med Grovt surdegs bröd passar inte,, så förslag någon som vet något bröd med en söt smak,,,

MVH Adrian

King Grub
2004-01-13, 20:44
Vinäger sänker GI på grund av dess surhet. Det gäller inte bara på bröd, utan alla kolhydrater.

Ps glömde nästan. har en till fråga Asså¨jag är en Stor konsument av Risgrynsgröt,, när jag käkar det så brukar jag käka det med Julvört,, men eftersom dom har slutat sälja vörtbröd för året så söker jag efter nått som kan ersätta det,, Är det någon som vet något bröd som smakar lite sött, oki det behöver inte vara Precis likt vört bröd bara det har själva sötman,,, för att käka risgrynsgröt med Grovt surdegs bröd passar inte,, så förslag någon som vet något bröd med en söt smak,,,

Kavring! :eating: :hbang:

Adrian
2004-01-13, 21:04
Oki då fick man en liten nyttig översakning då? har nämligen doppat brödet i vinägern hela tiden utan att veta dess effekt förutom Nu :) + häller en massa vinäger i salladen :)

Så du menar att kavring har en söt smak,, hmm trodde de va mer osötat smak,, om jag kan förklara så,, men då e det kavring som ska köpas in till helgen, KING har du något specielt märke du använder? som du vet är söt och goo? eller är det bara att ta första bästa kavring?

MVH Adrian

emmzan
2004-01-13, 21:07
Varför inte baka eget vörtbröd då?
Finns väl fortfarande "vörtmix" att köpa i livsmedelaffären, står recept på baksidan!

MItt blev underbart! Lite extrarussin än vad som receptet angav bara!

King Grub
2004-01-13, 21:17
Originally posted by Adrian


Så du menar att kavring har en söt smak,, hmm trodde de va mer osötat smak,, om jag kan förklara så,, men då e det kavring som ska köpas in till helgen, KING har du något specielt märke du använder? som du vet är söt och goo? eller är det bara att ta första bästa kavring?

Jag gillar Pågens.

http://www.pogen.se/images_library/Produktbilder/Kavring.jpg

Inte helt onyttigt heller:

Ingredienser: rågmjöl, vatten, vetemjöl, sirap, jäst, salt, malt, mjölbehandlingsmedel enzymer (amylaser).

Näringsvärde per 100 g
Energi 1000 kJ
Energi 240 kcal
Protein 6,5 g
Kolhydrater 49 g
varav sockerarter 9,5 g
Fett 1,5 g
varav mättat fett 0,3 g
Kostfiber 7,0 g
Natrium 0,3 g

Mer rågmjöl än vetemjöl. Och smakar sötare än andelen socker kan få en att tro.

sipowitz
2004-01-15, 01:27
Originally posted by King Grub


Jag gillar Pågens.

http://www.pogen.se/images_library/Produktbilder/Kavring.jpg



Lite offtopic.... men...

Ahhh Pågens... jag bytte gångväg till gymmet idag... och upptäckte att man då gick förbi Pågens bageri i Malmö... Guuuuuuuuuuuudd va gott det luktade :-)

Kan man få i sig kolhydrater via inandning kanske hoho ;-)

Adrian
2004-01-15, 19:24
Tjaa Testade brödet,, super gott juu:thumbup: såg även på deras hemsida att dom hade ett par andra bröd sorter som oxå innehöll vört m,m får testa dom någon annan gång men just nu så är det kavring som gäller,,,,,

En sak till om vi ändå snackar om Vinäger,, Vitvinsvinäger och Rödvinsvinäger har det SAMMA effekt som äppelcidervinäger?

MVH Adrian

King Grub
2004-01-15, 19:30
Originally posted by Adrian
En sak till om vi ändå snackar om Vinäger,, Vitvinsvinäger och Rödvinsvinäger har det SAMMA effekt som äppelcidervinäger?

MVH Adrian

Allt surt. Det är surheten som sänker GI:t. Det är därför citroner, t ex, har ett GI på 15-20.

Adrian
2004-01-15, 19:38
A jaa just det varför tänkte jag inte på det iaf TAck för ett snabbt svar King,,

MVH Adrian

kharon
2004-01-15, 19:43
Oh gode gud. Hur kan man trycka i sig vinäger bara för att sänka GI:t på nåt? Och dessutom doppa brödet i vinäger?! Och till råga på allt på en ätardag?!

Ibland undrar man var GI hysterin kommer att sluta... :D

King Grub
2004-01-15, 19:45
Originally posted by kharon
Oh gode gud. Hur kan man trycka i sig vinäger bara för att sänka GI:t på nåt? Och dessutom doppa brödet i vinäger?! Och till råga på allt på en ätardag?!

Ibland undrar man var GI hysterin kommer att sluta... :D

Den hysterin har redan gått ett par steg för långt när något sådant har skett. ;)

Adrian
2004-01-15, 20:11
åå nej asså jag gör det inte för att sänka nått utan för att jag tycker det är YPPERLIGT GOTT

specielt om du blandar vinäger med salt och peppar, kanske lite olivolja sen doppar brödet i det,, DETTA E VERKLIGEN GOTT

specielt till en HEL grillad kyckling och en stoooor hink med SALLAD
DETTA kallar jag för en skön lunch

det där med GI tar jag som en bonus :)

MVH Adrian

kharon
2004-01-15, 22:22
Ok, jag missuppfattade visst...
Ät du dina vinägerbröd om det är smaskens! :D

(Så äter jag Vinärbröd..... Åh så trött jag är i hjärnan... )

Jon2
2004-01-15, 23:13
Blir att köpa kavring om grub äter det.

King Grub
2004-01-16, 11:17
Originally posted by Jon2
Blir att köpa kavring om grub äter det.

Att jag äter det betyder inte att det är "nyttigt". Jag äter med förtjusning sirapslimpa också. ;)

Danne
2004-01-16, 16:30
Originally posted by Adrian
specielt till en HEL grillad kyckling och en stoooor hink med SALLAD
MVH Adrian

en hel grillad kyckling till ditt vita bröd sänker ju oxå GI,
man måste ta hänsysn till den hela måltiden.