handdator

Visa fullständig version : Har jag räknat rätt?


Neos
2012-01-29, 00:32
Tänkte jag skulle börja deffa då det är behövligt.
Har tränat i ca 6mån nu men står ganska stilla just nu på min nuvarande vikt.
Har läst deffguiden men har jag räknat mitt behov (BEE) rätt?

163cm lång
71 kg

Fick fram 1682,089 x stressfaktor
Men är det kcal intaget jag behöver per dag?
Tänkte göra som guiden säger och dra av 500kcal.

Sedan har jag läst mycket att protein intaget är viktigt.
Att man behöver 2g/kg
Är den mängden protein dagligt behov oavsett om man tränar eller inte?
Varför är det så viktigt att ha rätt mängd protein?
Man blir alltså inte fet av proteinet?

charmed
2012-01-29, 01:54
Fick fram 1682,089 x stressfaktor
Men är det kcal intaget jag behöver per dag?
Ja cirka, dra av 500 efter du multiplicerat med faktorn

Sedan har jag läst mycket att protein intaget är viktigt.
Om du inte vill se ut som Pete Doherty ja

Att man behöver 2g/kg
Ja

Är den mängden protein dagligt behov oavsett om man tränar eller inte?
Deffar du så ska du träna annars går du på diet. Så ja 2g/kg per dag

Varför är det så viktigt att ha rätt mängd protein?
Minskar risken att du på ett underskott tappar muskler

Man blir alltså inte fet av proteinet?
Du blir fet av att äta för mycket av allt inklusive protein, protein mättar bra dock så svårare men inte omöjligt att överäta på det..

Neos
2012-01-29, 21:46
tack för utförligt svar.

det är alltså kcal och protein jag bör hålla koll på och undvika kolhydrater (i störra mängder).
något mer att tänka på?
ska börja räkna allt jag stoppar i mig med start imorgon.
stressfaktorn är dock svår att räkna med då det är svårt att veta vart man ligger. jobbar jag så rör jag mycket på mig. kör man gym på det bör ju det stega upp stressfaktorn ytterligare.

men finns det något mer exakt värde för stressfaktorn. t ex om man tar si och så många steg under en dag hamnar man på x i stressfaktor.

charmed
2012-01-29, 23:23
Ät mellan 2-2.5g/kg protein, ca 0.5g/kg fett och fyll ut resten av ditt energibehov med kolhydrater så har du en bra start. Sen får du finjustera allt eftersom beroende på hur du reagerar och vad du trivs med.

Ja du kan om du vill räkna på din basala förbrukning sen sitta och räkna ut förbrukningen för varje enskild aktivitet under dagen. Sjukt opti kanske men väldigt tidskrävande, bättre att börja i tid och göra en uppskattning sen justera om du ligger högt/lågt.

Inte vet jag men räkna x 1.4 de dagar du tränar, x 1.2 de dagar du varken jobbar eller tränar och x 1.6 om du har ett krävande jobb t.ex. låt det gå 2 veckor och se vad som händer.

vicarious
2012-01-30, 00:14
men finns det något mer exakt värde för stressfaktorn. t ex om man tar si och så många steg under en dag hamnar man på x i stressfaktor.

Nej. Vill du ha mer exakta beräkningar (vilket i mitt tycke är slöseri med tid, eftersom det fortfarande inte finns några garantier) så kan du räkna på MET (Metabolic equivalent)

http://en.wikipedia.org/wiki/Metabolic_equivalent

Neos
2012-01-30, 22:22
har räknat idag.
denna dag låg jag verkligen på lågt protein intag.

kcal idag blev också lågt trots hårt arbete på jobbet och gymmet.

känns bra att komma igång. har inte alls varit hungrig utan det har funkat bra. mycket grönsaker hjälper.


fundering ang kolhydrater. det är ju svårt att avstå helt eftersom nästan allt innehåller just det. vad är en rimlig gräns att sätta på intag av kolhydrater vid träning och vilodag?

sedan undrar jag om ni har några tips på vad som är nyttigt att ha till maten eftersom det är just där kolhydraterna finns.