handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med att basera kosten på rött kött?


willtjam
2012-01-28, 15:29
Om vi bortser från den förhöjda cancerrisken av både själva köttet och mutagener vid stekning (eller vad det nu heter), vad finns det annars för nackdelar att basera sin kost på det?
Jag går på en PSMF-diet just nu och jag har inte ätit något annat än lövbiff i en och en halv vecka (förutom EFA, vitaminer och broccoli då), så jag kom att tänka på det idag, ifall det fanns några andra direkta nackdelar.

Brickhead
2012-01-28, 15:51
Man borde tänka på miljön och hur djuren behandlas osv. om man äter en kost på bara lövbiff (i stort sett) imo.

willtjam
2012-01-28, 16:12
Om vi då antar att jag är en sån där som inte har något samvete? ;)

Eddie Vedder
2012-01-28, 16:17
Det är ganska svårt att förstå vad du vill veta. Din fråga är ju typ "Om vi bortser från allt man tror sig veta om nackdelar med köttkonsumtion, vad är då dåligt med att äta kött?" och vad ska man svara på det? Utgår du från grundpremissen att vi bortser från allt som kan vara dåligt redan från början finns ju inget dåligt att spekulera om.

Bizarro
2012-01-28, 16:17
Låter förjävla tråkigt ^^..

willtjam
2012-01-28, 16:24
Det är ganska svårt att förstå vad du vill veta. Din fråga är ju typ "Om vi bortser från allt man tror sig veta om nackdelar med köttkonsumtion, vad är då dåligt med att äta kött?" och vad ska man svara på det? Utgår du från grundpremissen att vi bortser från allt som kan vara dåligt redan från början finns ju inget dåligt att spekulera om.

Så det är bara dom två nackdelarna som finns? Jag menar att vi ska bortse från dom två nackdelarna som jag skrev och vet om, men inte allt annat, om det nu finns något annat. Kan man få i sig för mycket järn som man t.ex.? Svårt för mig att ställa en tydligare fråga då jag inte kan så mycket om matsmältningssystemet, enzymer och allt tjotahejti.

Eddie Vedder
2012-01-28, 16:33
Kan man få i sig för mycket järn som man t.ex.?

Ja men det ingår ju i cancerhypotesen. Att det kan vara negativt för hälsan med superhöga proteinintag är ju inte otänkbart men det är ju inget som specifikt lär gälla proteinet från lövbiff. Och samma sak med den ofullständiga kosten. Det finnas saker du inte får i dig men så skulle det ju vara om du böt lövbiffen mot torsk eller kycklingfilé också.

Gober
2012-01-28, 16:54
Du bör äta mycket grönsaker om du inte vill sitta på dass 3 timmar om dagen och försöka trycka ut en tegelsten.

willtjam
2012-01-28, 17:13
Ja men det ingår ju i cancerhypotesen. Att det kan vara negativt för hälsan med superhöga proteinintag är ju inte otänkbart men det är ju inget som specifikt lär gälla proteinet från lövbiff. Och samma sak med den ofullständiga kosten. Det finnas saker du inte får i dig men så skulle det ju vara om du böt lövbiffen mot torsk eller kycklingfilé också.
På så vis. Good to know! :thumbup:

Du bör äta mycket grönsaker om du inte vill sitta på dass 3 timmar om dagen och försöka trycka ut en tegelsten.
Det har faktiskt inte varit ett problem. :)

bollio
2012-01-28, 17:20
Framförallt missar du medicinska fördelar med konsumtion av vegetabilier, samtidigt -tror- jag kroppen trivs lite bättred med 100+ g kh om dagen så den slipper gå in i ketos. Kryddor, vissa frukter som kiwi ex. är ruskigt välgörande för kroppen. En stor anledning till den goda hälsan hos befolkningen på kreta tror jag personligen är deras höga konsumtion av ex. olivolja, tomater, oregano etc.

willtjam
2012-01-28, 17:24
Jag skrev i första inlägget att jag även äter broccoli, och sen så är det trots allt en PSMF-diet vilket utesluter kolhydrater och även fett. Plus att det kan mycket väl vara för mycket protein för att ska jag komma i ketos, men jag är ingen expert.

charmed
2012-01-28, 17:32
Blir nog lätt väldigt dyrt och det finns roligare saker att lägga pengar på än kilo efter kilo med lövbiff :)

Sheogorath
2012-01-28, 17:46
Av rent intresse: finns det något du tror dig kunna uppnå med den här dieten som exempelvis inte jag kan uppnå med en högprotein-högkolhydrat-medelfett-kost?

willtjam
2012-01-28, 17:51
Blir nog lätt väldigt dyrt och det finns roligare saker att lägga pengar på än kilo efter kilo med lövbiff :)
Jag äter ju inte så mycket annat så jättedyrt blir det inte. Men jag är så ruggigt less på kyckling, tonfisk, torsk och räkor så just nu är jag inne i en köttperiod.

Av rent intresse: finns det något du tror dig kunna uppnå med den här dieten som exempelvis inte jag kan uppnå med en högprotein-högkolhydrat-medelfett-kost?
Inte alls. Det är bara det att jag ville kickstarta dieten med detta för att senare övergå till en vanlig deff. Plus att jag försökte med en normal kost - 500 kcal tidigare förra året men jag gick inte ner ett dugg (för jag räknade troligvis fel), så nu tänkte jag göra något jag var säker på fungerade. Sen låg jag på runt 18-20% BF när jag började så jag var inte så rädd för någon vidare muskelförlust.

Sheogorath
2012-01-28, 17:57
Jag äter ju inte så mycket annat så jättedyrt blir det inte. Men jag är så ruggigt less på kyckling, tonfisk, torsk och räkor så just nu är jag inne i en köttperiod.


Inte alls. Det är bara det att jag ville kickstarta dieten med detta för att senare övergå till en vanlig deff. Plus att jag försökte med en normal kost - 500 kcal tidigare förra året men jag gick inte ner ett dugg (för jag räknade troligvis fel), så nu tänkte jag göra något jag var säker på fungerade. Sen låg jag på runt 18-20% BF när jag började så jag var inte så rädd för någon vidare muskelförlust.

Räkna fel? :confused: Vägde du inte all mat?

(inget spydigt här)

willtjam
2012-01-28, 18:02
Jo, jag var väldigt noggrann med att väga allt, men jag gick inte ner alls, så därför drog jag slutsatsen att jag gjorde nånting fel.

Sheogorath
2012-01-28, 18:03
Jo, jag var väldigt noggrann med att väga allt, men jag gick inte ner alls, så därför drog jag slutsatsen att jag gjorde nånting fel.

Ja du åt för många kalorier. ;)

willtjam
2012-01-28, 18:05
Ja, obviously :P och i den här dieten så kan man inte äta för många kalorier, så det var ett säkert kort att spela. Och nu när jag går ner 1 kg i veckan på 900 kcal/dagen så kan jag dra slutsatsen att mitt dagliga energibehov är runt 1900 kcal, så det underlättar framtida beräkningar.

Sheogorath
2012-01-28, 18:09
Ja, obviously :P och i den här dieten så kan man inte äta för många kalorier, så det var ett säkert kort att spela. Och nu när jag går ner 1 kg i veckan på 900 kcal/dagen så kan jag dra slutsatsen att mitt dagliga energibehov är runt 1900 kcal, så det underlättar framtida beräkningar.

Okidoki. Glöm inte att du tappar mycket vätska nu när du förbränner en massa glykogen som du inte kan ersätta med broccoli. Men det har du nog koll på.

willtjam
2012-01-28, 18:14
Det tänkte jag faktiskt inte på. Däremot så har jag en "gratis" måltid och en refeed i veckan efter varje träningspass så det blir mycket svängningar i vikten runt dom dagarna, om det nu har nån betydelse. Ska iaf tänka på det tills senare!

Sheogorath
2012-01-28, 18:16
Det tänkte jag faktiskt inte på. Däremot så har jag en "gratis" måltid och en refeed i veckan efter varje träningspass så det blir mycket svängningar i vikten runt dom dagarna, om det nu har nån betydelse. Ska iaf tänka på det tills senare!

Då verkar det lämpligt att du använder dig av medianvikten när du utvärderar, så får du bort topparna uppåt och nedåt. Det är förmodligen det bästa för alla iofs vilket jag argumenterat för tidigare. Om du har dina dagsviker i Excel är det bara att använda funktionen Median. Kör den för sju dagar i taget så får du "normalvikten" för den gångna veckan. Inte svårare än att använda funktionen Medel/Mean.

willtjam
2012-01-28, 18:19
Så det finns en sån funktion? Vad smidigt. :D

Sheogorath
2012-01-28, 18:27
Så det finns en sån funktion? Vad smidigt. :D

Jepp. (ringade in en "normalvikt" så att du får ett exempel, samt hur funktionen ser ut).

http://i43.tinypic.com/14jynw1.jpg

willtjam
2012-01-28, 18:33
Kul att veta, bra att kunna! Den dagen man kan alla funktioner i Excel...

Pettsin
2012-01-28, 18:35
Jepp. (ringade in en "normalvikt" så att du får ett exempel, samt hur funktionen ser ut).

Du har möjligtvis inte lust att slänga upp den där exel filen som en mall?

willtjam
2012-01-28, 18:40
Skulle nog vara ett helvete och radera all info innan. ;)

Eddie Vedder
2012-01-29, 16:21
Protein från rött kött är väl diskuterat i sammanhang som IGF-1 och sämre insulinkänslighet också. Om det sedan är kausalt eller ej är en annan femma.

willtjam
2012-01-29, 17:05
Alltså en förminskad produktion av IGF-1, eller?

Stefan J
2012-01-29, 17:07
Om vi bortser från den förhöjda cancerrisken av både själva köttet och mutagener vid stekning (eller vad det nu heter), vad finns det annars för nackdelar att basera sin kost på det?
Jag går på en PSMF-diet just nu och jag har inte ätit något annat än lövbiff i en och en halv vecka (förutom EFA, vitaminer och broccoli då), så jag kom att tänka på det idag, ifall det fanns några andra direkta nackdelar.

Det finns inga nackdelar med att äta mycket kött, det är gott och du blir stark och vacker!

Eddie Vedder
2012-01-29, 19:53
Alltså en förminskad produktion av IGF-1, eller?

Nej ökad.

willtjam
2012-01-29, 19:55
Jaha, jag trodde det var bra grejs. Tillbaka till böckerna dårå.

Sniggel
2012-01-29, 22:34
Det tänkte jag faktiskt inte på. Däremot så har jag en "gratis" måltid och en refeed i veckan efter varje träningspass så det blir mycket svängningar i vikten runt dom dagarna, om det nu har nån betydelse. Ska iaf tänka på det tills senare!
Tänk på att du räknar med kaloriintaget i hela veckan för annars:

Ja, obviously :P och i den här dieten så kan man inte äta för många kalorier, så det var ett säkert kort att spela. Och nu när jag går ner 1 kg i veckan på 900 kcal/dagen så kan jag dra slutsatsen att mitt dagliga energibehov är runt 1900 kcal, så det underlättar framtida beräkningar.

Är det kanske inte 900 kcal om dagen du äter (i snitt!). Utan enbart på de dagar du inte refeedar. Korrekt?

Dessutom innebär det inte att bara för att du går stabilt ner 1 kg i veckan på 900 kcal (om det nu skulle vara ditt snitt) att din normala kaloribalans är på 1900 kcal. Den kaloribalansen har du så länge du följer dieten. Lägger du till 1000 kcal är det inte längre säkert att din kaloribalans är 1900!

Sniggel
2012-01-29, 22:35
Jaha, jag trodde det var bra grejs. Tillbaka till böckerna dårå.

IGF-1 är väl bra för musklerna, men också för cancerceller? :P

Så från en byggares perspektiv så är det "nästan bara fördelar" haha!

willtjam
2012-01-29, 22:40
Tänk på att du räknar med kaloriintaget i hela veckan för annars:



Är det kanske inte 900 kcal om dagen du äter (i snitt!). Utan enbart på de dagar du inte refeedar. Korrekt?

Dessutom innebär det inte att bara för att du går stabilt ner 1 kg i veckan på 900 kcal (om det nu skulle vara ditt snitt) att din normala kaloribalans är på 1900 kcal. Den kaloribalansen har du så länge du följer dieten. Lägger du till 1000 kcal är det inte längre säkert att din kaloribalans är 1900!
Varför tänkte jag inte på det? *screwy* Tack för att du uppmärksammade det!

IGF-1 är väl bra för musklerna, men också för cancerceller? :P

Så från en byggares perspektiv så är det "nästan bara fördelar" haha!

Med cancer som den lilla fjuttiga nackdelen då :P