handdator

Visa fullständig version : Magsjuka!


Maaattias
2004-01-13, 19:44
Är magsjuk nu! har ingen aptit eller så...

va är smart att äta när man är sjuk? nått lätt?

å en fråga till? Kommer man tappa mke i träningen om de går 4-5 dagar när man i pirncip inte äter nånting?

andersw
2004-01-13, 19:48
Originally posted by Maaattias
Är magsjuk nu! har ingen aptit eller så...

va är smart att äta när man är sjuk? nått lätt?

å en fråga till? Kommer man tappa mke i träningen om de går 4-5 dagar när man i pirncip inte äter nånting?

När man är magsjuk är det viktigaste att äta saker som är lättsmält.

Försök äta och drick vatten även om det tar emot!

Nyponsoppa, kokt mat.

En kompis var hos en läkare när han var magsjuk, sa att han brukade träna då tipsade läkaren om att gainers av nån sort kunde va bra. Dels behövs näringen, sen är det lättsamt för magen med flytande föda.

Metal_boy_
2004-01-13, 19:54
flytande mat går lätt ner så som soppor och proteindrinkar ..kan rekomendera sparrissoppa den är nyttig och jag tror den e proteinrik me efter som du blandar pulvret med mjölk..en proteindrink till det och kanske en liten brödbit om du orkar och drick massa vatten..flytande näring e bra o lätt, för nått måsste man få i sig.

King Grub
2004-01-13, 19:59
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17046&highlight=magsjuka

Crystal
2004-01-13, 22:22
Originally posted by Maaattias
Kommer man tappa mke i träningen om de går 4-5 dagar när man i pirncip inte äter nånting?

Självklart.

Många dagar utan näring är ICKE bra :nono:

Fast du tar igen det senare!

King Grub
2004-01-14, 07:23
Originally posted by zPHERE


Självklart.

Många dagar utan näring är ICKE bra :nono:

Fast du tar igen det senare!

Man tappar inte i dugg "i träningen" på fyra fem dagar utan näring, annat än att man är svag och orkeslös de första passen. Själva träningen blir inte nämnvärt lidande. Och om man kan hälla i sig juice, proteindrinkar och liknande som tas upp snabbt, innan magen hinner tömma sig igen, - då tappar man näppeligen något alls.

aliquis
2004-01-14, 09:57
Om flytande föda/soppor är bra har jag ett utmärkt tips:

3 potatisar
2 morötter
1 purjolök
200g linser eller så
3 buljongtärningar

Det där är bara en uppskattning, gör det i andra förhållanden om du hellre vill det, hacka ner allt i bitar o koka en 15-20 min, eventuellt kan du börja med att fräsa purjolöken med lite olja, sedan hälla på vatten och koka potatis och morötter lite längre stund och bara låta linserna vara med 8-10 min eller så.

Smakar alldeles utmärkt, är säkert näringsrikare än nyponsoppa, juice och gainers och kan med fördel ätas tillsammans med några skivor knäckebröd.

Note to self: Måste bygga linssoppa idag :D


Oups, röda linser såklart, inte gröna eller svarta.

kharon
2004-01-14, 14:04
Originally posted by aliquis
Om flytande föda/soppor är bra har jag ett utmärkt tips:
.

Säkert gott och nyttigt, men vem orkar egentligen stå och koka mat i 30+ minuter då man är magsjuk?

Mamma? ;)

Blåbärssoppa är i alla fall standard hos mig då jag blir sjuk! :D

Halib
2004-01-14, 19:26
Originally posted by kharon


Säkert gott och nyttigt, men vem orkar egentligen stå och koka mat i 30+ minuter då man är magsjuk?



Börjar man tänka så, kan man inte räkna med maximalt resultat av träningen... :nono:

kharon
2004-01-14, 20:03
Originally posted by Halib


Börjar man tänka så, kan man inte räkna med maximalt resultat av träningen... :nono:


Då jag ligger sjuk så är maximala resultat i gymmet inte av högsta prioritet..

Ibland har man svårare magsjuka där man ligger som ett kadaver i sängen och spyr ur sig allt innehåll man har i magen hela tiden, skulle man då ta sig upp och stå i köket och koka till sig en härlig måltid i en halvtimme, för att sedan spy upp härligheten 5 minuter senare...

Men visst, HC-Halib klarar skivan! :thumbup:

King Grub
2004-01-14, 20:04
Är man tillräckligt sjuk är nog träningen det sista man vill eller orkar tänka på. ;)