handdator

Visa fullständig version : Nackspärr efter knäböj - placering av stång


Decamber
2012-01-28, 11:37
Mors,

Efter sex års vilande har jag tagit mig förstånd till att bygga upp ett litet gym i kåken och tänkt börja träna på allvar. Vill träna rätt och undvika skador, med syftet att få en stark funktionell kropp. Tar i första hand Stuart McRobert till hjälp (Beyond Brawn och Insider's Tell-All Handbook on Weight-Training Technique) samt Frédéric Delavier (Stryketräning: En anatomisk guide) och tänker hålla vikterna nere i några veckor för att lära mig tekniken och vänja kroppen.

I torsdags körde jag knäböj andra passet vilket gick bra (ett uppvärmningsset plus tre skarpa gånger 20 rep) samt magträning (crunches, side bend och "hängande i racket och upp med knäna"). Morgonen därpå vaknade jag med lätt nackspärr vilket gradvis förvärrades under dagen tills det blev outhärdligt; till slut kunde jag knappt vrida huvudet och några gånger skrek jag rätt ut för att det gjorde så ont. Mes.

Fick tid hos en naprapat som konstaterade att musklerna gått i kramp som ett försvar för att skydda nerverna. Han misstänkte direkt att det berodde på knäböjpasset och att jag haft stången för högt upp på ryggen, så att den tryckt på den mest utskjutande kotan på halsryggen. Han menade på att man alltid ska ha stången nedanför denna "knöl" och att man kan använda en handduk för att minska belastningen tills man byggt upp kraftigare traps.

Nu har jag försökt läsa på lite om detta. McRobert skriver att man alltid ska ha stången under sjunde halsryggkotan (C7) men förklarar inte varför. Delavier tar inte upp det alls. McRobert rekommenderar att inte använda en handduk på grund av att det blir svårare att hålla stången stabilt, utan i så fall är det bättre att ha en tjockare tröja.

När jag tänker på det är det självklart att man inte ska belasta en kota med för stor kraft. Men jag som hemmagymmare som söker instruktioner från böcker är lite besviken på Delavier som inte påtalar denna risk. Hur tänker ni kring detta? Är det inte ett så vanligt problem som min naprapat vill få det till?

Vidare lärde naprapaten mig att man inte ska värma nacken med vetekudde el dyl vid akut nackspärr, då detta kan förvärra skadan (tror han sa att musklerna lättare inflammeras; han drog någon referens till en studie men jag hade svårt att fokusera på annat än nacken). Istället ska man kyla - ju tidigare desto bättre.

För övrigt fick jag som behandling någon form av elmassage, ultraljudsbehandling, vanlig massage och så sträckte han ut nacken på mig. Jag som hade förväntat mig ett hastigt vrid och ett knak blev överraskad av hur mild behandlingen var. Att knäcka till nacken, påstod han, skulle riskera att ge ännu större kramptillstånd i musklerna.