handdator

Visa fullständig version : Ingefära toxisk?


Holabandola
2012-01-28, 08:50
Jag tänkte göra ett försök med att käka/pressa 1-2cm färsk ingefära varje dag mot min astma (naturlig antihistamin).

Men ingefära är en rot och rötter ska man äta med respekt (rötter är ofta förknippat med någon toxisk effekt vid stora doser eftersom de ska skydda sig från djur att äta upp dem, men den starka smaken kanske är enda försvaret?)

Iallafall, finns det någon risk att äta hyffsade mängder färsk ingefära varje dag?

Finns det andra här som konsumerar ingefära?

Tack för svar!

Holabandola
2012-01-28, 08:54
Ingefära Juice och mynta ska vara en hit.

ATJL
2012-01-28, 18:58
Nu är det här egentligen inte bevis eller motbevis för någonting, men jag drar en rågas tsk krossad ingefära i min grönsaksjuice varje dag, lever fortfarande.

Holabandola
2012-01-28, 19:33
Intressant, ser du några fördelar med att göra det?

Kischen
2012-01-28, 19:37
Intressant, ser du några fördelar med att göra det?

"Det funkar för mig"

:D

christofer79
2012-01-28, 22:44
Jag tänkte göra ett försök med att käka/pressa 1-2cm färsk ingefära varje dag mot min astma (naturlig antihistamin).


Men ingefära är en rot och rötter ska man äta med respekt (rötter är ofta förknippat med någon toxisk effekt vid stora doser eftersom de ska skydda sig från djur att äta upp dem, men den starka smaken kanske är enda försvaret?)

Iallafall, finns det någon risk att äta hyffsade mängder färsk ingefära varje dag?

Finns det andra här som konsumerar ingefära?

Tack för svar!

Se bara till att skala dom noga. Jag äter ca 4-5cm långa ingefärarötter varje morgon i min omelett. Ska fungera lika bra som nsaid. Tar ofta ingefära istället för nsad prepp o de fungerar på mig. Känner mig något mer mjukare i lederna o kroppen känns inte så spänd när jag får i mig ingefära varje dag. Har inte märkt någon toxisk effekt, Min tyroidea värden var bra o kreatininet var bra då har jag nästan varje dag ätit 4-5cm långa ingefärarötter i ca 4år .

Holabandola
2012-01-29, 12:18
Hm...NSAID.
Ingefära är väl inte släkt eller innehåller samma ämnen på något sätt?

För jag är extremt överkänslig mot NSAID, jag får insulinresistens och sjukt dåligt blodsocker av det efter långvarig konsumtion.
Åt Voltaren i somras och blev tillfällig diabetiker, det vill jag aldrig vara med om igen, det var ett helvete. Det tog ett tag innan jag kunde härleda det hela till voltarenen vilket var det psykiskt jobbiga, för när jag slutade med den så gick det över.

Holabandola
2012-01-29, 12:20
Har iallafall druckit ingefära två dagar i rad nu. Ligger extremt lågt i kortison mot astman och det verkar funka.
Men, är för kort tid att säga något.

Kommer följa upp det hela.

Varför måste man skala?

christofer79
2012-01-29, 13:30
Hm...NSAID.
Ingefära är väl inte släkt eller innehåller samma ämnen på något sätt?

För jag är extremt överkänslig mot NSAID, jag får insulinresistens och sjukt dåligt blodsocker av det efter långvarig konsumtion.
Åt Voltaren i somras och blev tillfällig diabetiker, det vill jag aldrig vara med om igen, det var ett helvete. Det tog ett tag innan jag kunde härleda det hela till voltarenen vilket var det psykiskt jobbiga, för när jag slutade med den så gick det över.

Kinesisk jord kanske inte är den renaste :-)

Ingefära kan oxå ge hypoglykemi, eller minskar glukos
http://ltarkiv.lakartidningen.se/2003/temp/pda27172.pdf

ingefära antiinlammatorisk effekt hittade bara denna artikel, vet att jag sett att ingefära har likvärdig effekt som nsaid ska leta efter detta.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21698672

Holabandola
2012-01-30, 20:17
Va pruttig jag har blivit då.
Är det en sideeffect? Kommer det gå till sig?
Det stör mig på inget sätt, magen är lugn och fin, nästan mer än vanligt. Men jag småpruttar hela tiden, luktlösa. En liten plutt prutt i minuten säkert :-)

prutt prutt...

Astman känns bra, har haft lite släng av ångest sen i höstas men som spontant har lugnat ner sig faktiskt, varför vet jag inte...ingerfäran? Jag käkar vidare.
Ska prova sluta helt med astma-medicinen framgent och se vad som händer. Högst en vecka utan medicin kan jag gå, då får jag besvär.

Men jag vet fortfarande inte riktigt hur mycket jag ska äta. Blir la 2 tsk om dagen. Men jag skulle nog gärna knapra mer, men det skulle inte kännas helt naturligt heller kanske.

good shit än så länge.

Holabandola
2012-01-30, 20:18
Ingefära och äppeljuice är den godaste kombinationen än så länge...