handdator

Visa fullständig version : biceps och rygg, bröst och triceps


tristan
2004-01-13, 19:44
Jag funderar på att börja köra biceps på ryggpassen.
Likaså triceps på bröst. Detta för att ge biceps och triceps mer vila. Men jag vet inte!

Är det bara skit att göra så? Jag menar: efter man kört klart rygg och ska börja mata på biceps är ju biceps redan uttröttad. Man tar inte lika mycket vikt som på ett enskilt biceps pass. Detta borde i sin tur innebära att biceps inte blir överbelastad på samma sätt som vore eftersträvansvärt. Eller? blir den kanske det eftersom den redan är aningens mörbultad?

Ordningen på mitt nuvarande schema har varit sådan att jag kört biceps och underarmar dagen efter ryggträningen. Ibland med en vilodag emellan. Detta har dock medfört att jag haft en ganska bra träningsvärk i biceps redan innan bicepspasset och det känns inte helt bra. Jag har också provat att lägga bicepspasset någon eller några dar innan ryggpasset men detta har i sin tur gjort att jag inte kunnat prestera nog bra på ryggpassen pga värken i biceps.

Tillsist: hur är det med axlar och bröst. Ska man lägga dem tätt eller långt ifrån varann för att få maximal återhämtning?

Ni som vet, eller tror att ni vet. Ge mig råd så är ni mycket snälla!

Hnke
2004-01-13, 19:47
axlar o bröst ska du ha ett par dagar ifrån varandra.. jobbigt att träna axlar med värk i framsida axlar p.g.a tung bröstträning, kan bli risk för överträning... jag körde innan rygg, biceps, men som sagt, var ju trött i biceps så blev lite dålig träning för biceps, bytade och körde biceps först, då orkade jag inte så mkt i ryggövningarna för att armarna tog slut först, nu kör jag på 2 olika dagar med iaf. 1 vildag imellan

tristan
2004-01-13, 19:58
Originally posted by Hnke
axlar o bröst ska du ha ett par dagar ifrån varandra.. jobbigt att träna axlar med värk i framsida axlar p.g.a tung bröstträning, kan bli risk för överträning...

Ja men det är också jobbigt att träna bröst med trötta axlar. Borde risken att överträna framsida axlar sjunka om man kör axlar dagen efter bröst eftersom de får en längre oavbruten vila då till nästa bröst och axelpass?

Jag vet inte jag kanske svamlar. Antagligen för jag tycks öka dåligt i hantelpress (axlar). Ökar dock bra i bänk så jag vet ej!

Och så detta med överbelastningen av redan uttröttade muskler?

AndersHermansson
2004-01-13, 20:08
Behöver man ens träna framsida axlar när man kör bänkpress? Jag trodde bänkpressen tog så pass bra ändå.

Hnke
2004-01-13, 20:11
räcker med träning för framsida om du t.ex. kör ngn sorts press för axlarna, behövs inte (för de flesta) hantellyft framåt t.ex.

mini2
2004-01-13, 20:58
Hnke..detta är vad du har läst..men hur vet man :)

Hnke
2004-01-13, 21:23
oftast räcker det med pressar för framsida axlar, känns lite onödigt tycker jag att köra kanske 5 set pressar som tar rejält på framsida och sedan stå o köra hantellyft framåt ett par set på småvikter