handdator

Visa fullständig version : Är svart bättre?


Kaggsmurfen
2012-01-28, 02:32
Apropå Usain Bolt, kan lika gärna ställa en fråga till när jag ändå är på det. Svarta människor (är den termen socialt accepterad eller bör man säga något annat i stil med "mörkhyade"?) dominerar ju många löpningsgrenar både vad gäller snabbhet och uthållighet - ofta är det en svart som vinner maratonlopp eller tar OS-medalj i 100 meter löpning, och man har ju sett på naturprogram hur svarta stammar tröttar ut en antilop genom att springa efter dem flera timmar i sträck genom Kalahari-öknen. Har detta att göra med att svarta rent genetiskt har större kapacitet än andra folkslag eller är det bara en tradition i många svarta kulturer att träna upp snabbhet och kondition, ungefär som att det är tradition för norrmän att vara bra på skidsport?

filmjölk
2012-01-28, 07:37
Jag tror att det är skillnader mellan RASER. Svarta är helt enkelt bättre på löpning än vita. Men jag tror inte skillnaden i just löpning är så stor att du skulle avstå från att försöka bli bra i löpning bara för att du har en nackdel för att du är av en annan RAS. Det är nog bara i absolut världselitsnivå det har någon märkbar betydelse.

Eddie Vedder
2012-01-28, 09:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=174203&highlight=ras
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=175224

Jorgen
2012-01-28, 11:54
Tråd rensad.

Nästa som tramsar får en gratis varning.

ceejay
2012-01-28, 12:59
är det inte så att svarta ofta har ett annorlunda fäste i hälsenan som är mer effektivt att exempelvis springa/hoppa? Ingen källa men jag har för mig att jag hört det ngnstans :) kan vara ute och cykla.

stromming
2012-01-28, 13:14
Min egen logik säger mig att svarta (Afrikaner alltså, inte femte generationens nyinflyttade) borde ha en större genetisk spridning och mer nischade småsamhällen då de inte har samma "Globaliserade" kultur. Man föds, växer upp och fortplantar sig i samma by. Alltså återfinns fler svarta än vita i båda sidor av spektrumet, medans vi "Västerlänningar" ligger som en klumpad massa i mitten.

Jag har hört att väldigt många av de framgångsrika kenyanska distanslöparna kommer från precis samma dal i Kenya där de utvecklat bättre förutsättningar genetiskt. Men jag har ingen källa, så tro inte på mig utan att googla först.

Kaggsmurfen
2012-01-28, 13:15
Tråd rensad.

Nästa som tramsar får en gratis varning.

Tack, det behövdes!

Mackan58
2012-01-28, 13:26
Svarta har även högre testosteron, vilket är en av anledningarna till att det finns många framgångsrika svarta atleter. I kontrast har östasiater lägre testosteronhalter.

Finns ett väldigt bra genetikforum för den som är mer intresserad:

http://www.forumbiodiversity.com/index.php

deadich
2012-01-28, 13:27
Har för mig att jag läst att det är vetenskapligt bevisat att svarta har genomsnittligt mer muskelmassa eller något sådant.

Svarta har även högre testosteron, vilket är en av anledningarna till att det finns många framgångsrika svarta atleter. I kontrast har östasiater lägre testosteronhalter.

Finns ett väldigt bra genetikforum för den som är mer intresserad:

http://www.forumbiodiversity.com/index.php

Antagligen detta jag tänkte på.

Mats J
2012-01-28, 14:38
Svarta har även högre testosteron, vilket är en av anledningarna till att det finns många framgångsrika svarta atleter. I kontrast har östasiater lägre testosteronhalter.

Finns ett väldigt bra genetikforum för den som är mer intresserad:

http://www.forumbiodiversity.com/index.php

Liu Xiang

AhmedGrisen
2012-01-28, 14:40
om du blir svart eller vit beror väl på ca 10 gener? har svårt att se att dom 10generna skulle dominera resten av dom 20 - 25tusen du har.

Exdiaq
2012-01-28, 14:59
om du blir svart eller vit beror väl på ca 10 gener? har svårt att se att dom 10generna skulle dominera resten av dom 20 - 25tusen du har.

Mig veterligen är det försvinnande liten del av totala genuppsättningen som skiljer människor från t.ex. grisar. Ändå får det stor påverkan.

stromming
2012-01-28, 15:14
om du blir svart eller vit beror väl på ca 10 gener? har svårt att se att dom 10generna skulle dominera resten av dom 20 - 25tusen du har.

Eh mja. De 10 generna (ifall det nu är så som du säger) kanske är det som ger dig din hudfärg, men du måste tänka på att det är en svart människa som ger dig de 10 generna. Och en genomsnittlig svart människa kan fortfarande ha hundratals gener annorlunda än en genomsnittlig vit människa.

L-Sami
2012-01-28, 15:40
Man blir bra på det man tränar och gör och använder sina gener i rätt idrott i rätt miljö. Det har nog inte med hudfärgen att göra.

Jag tror att idrott är utväg för många, oavsett vilken hudfärg man har. Många som ligger på världstoppen idrottar säkert för pengarnas skull, men även för att de tycker om det. Det finns människor som kan tjäna mycket pengar utan att behöva idrotta. Där har vi ett stort bortfall av människor som skulle kunnat vara toppatleter.

I länder som Jamaica och Kenya kan man skaffa ett bra liv med att satsa på löpning, det är inte lika lätt att bli businessman där än som i USA. Tror jag i allafall.

delta_mats
2012-01-28, 15:55
Svarta har även högre testosteron, vilket är en av anledningarna till att det finns många framgångsrika svarta atleter. I kontrast har östasiater lägre testosteronhalter.

Finns ett väldigt bra genetikforum för den som är mer intresserad:

http://www.forumbiodiversity.com/index.php

Rätta mig om jag har fel. Men krävs det inte en signifikant ökning av testot för att göra någon större skillnad? Har svarta såpass mycket högre testo att det i praktiken gör någon skillnad?

Trashcan
2012-01-28, 16:01
Att tro att det bara är hudfärgen som skiljer mig(etnisk svensk) och en kenyan åt är ju rätt korkat. Precis som grisar och vildsvin inte är riktigt samma art är inte heller svenskar och kenyaner samma sak. Nog ligger vi(mycket) närmare varandra än vildsvin och grisar, men jag vill bara poängtera att där finns en rasskillnad. Det är ju bara att titta på den genomsnittlige kenyanens benstruktur t ex. Jag har för mig de har längre underben t ex, därav en ökad löpförmåga. Ansiktet är definitivt väldigt annorlunda, mest tydligt på näsan, men även mycket annat. Som sagt, det handlar inte om hudfärg i huvudsak(Googla och se om du kan hitta en vit neger, alltså albino. Inte ser dom ut som vita västerlänningar i alla fall.) utan massvis med andra saker, och att någon av dessa saker som skiljer vita från dom skulle påverka t ex atletisk prestationsförmåga är väl inte så konstigt.

deadich
2012-01-28, 16:10
Liu Xiang

? Skulle en enstaka individ som lyckats bli bra på en sport motbevisa att östasiater generellt har lägre testosteronvärden eller vad var poängen med ditt inlägg?

Rätta mig om jag har fel. Men krävs det inte en signifikant ökning av testot för att göra någon större skillnad? Har svarta såpass mycket högre testo att det i praktiken gör någon skillnad?

Antagligen inte en tillräckligt stor skillnad för att du ska märka någon skillnad på resultaten mellan dig och din svarta gymkompis Jamal. Men när man tittat generellt på värdseliten i alla världens sporter så har det antagligen betydelse.

Zatra
2012-01-28, 17:23
En sak som är intressant är att alla människor utanför Afrika har en liten procent neandertalare i sig, runt 1-2 % om jag minns rätt, om man nu väljer att tro på den senaste forskningen om hur Homo sapiens befolkade jorden.

Om detta är något som skulle kunna påverka eller inte vet jag dock ej. Men det innebär ju iaf att afrikaner är lite "renare" Homo sapiens än oss andra, och kanske har det gett några fysiska fördelar. Dock tror egentligen att det finns andra förklaringar också. Men vem vet :)

Mackan58
2012-01-28, 18:18
Rätta mig om jag har fel. Men krävs det inte en signifikant ökning av testot för att göra någon större skillnad? Har svarta såpass mycket högre testo att det i praktiken gör någon skillnad?

Testosteron och gener är en väldigt stor del av hur bra träningsresultat man får. Vissa som är naturligt muskulösa har också högre testo. Om du glider längs en gata i Jamaica kommer genomsnittskillen vara betydligt mer muskulös än om du glider längs en kinesisk gata.

En sak som är intressant är att alla människor utanför Afrika har en liten procent neandertalare i sig, runt 1-2 % om jag minns rätt, om man nu väljer att tro på den senaste forskningen om hur Homo sapiens befolkade jorden.


Det stämmer. Lite kuriosa är att vi ärvt vårt röda hår från våra neanderthalarförfäder.

delta_mats
2012-01-28, 18:25
Testosteron och gener är en väldigt stor del av hur bra träningsresultat man får. Vissa som är naturligt muskulösa har också högre testo. Om du glider längs en gata i Jamaica kommer genomsnittskillen vara betydligt mer muskulös än om du glider längs en kinesisk gata.



Det stämmer. Lite kuriosa är att vi ärvt vårt röda hår från våra neanderthalarförfäder.

Självklart spelar gener roll. Men frågan är om testot är av någon signifikant betydelse. Det finns många testoboosters man kan ta som höjer ditt testo "naturligt", men höjningen är alldeles för liten för att man ska ha någon märkbar effekt av den. Så frågan kvarstår om det högre testot hos svarta spelar någon roll överhuvudtaget.

luderlasse
2012-01-28, 18:33
Har antagligen bara med hudfärg att göra, ingenting med träning iaf, dessutom har ju jamaica världens tuffaste dopingkontroller på sina atleter.

fredrik1
2012-01-28, 20:27
2% högre testo hos svarta, iaf vad jag läst

Macroman
2012-01-28, 20:36
Liu Xiang

1 på miljarden...

vanzee
2012-01-28, 21:15
2% högre testo hos svarta, iaf vad jag läst

Källa på det tack!
Det som jag har hört är att från vissa ställen i Afrika (däribland Kenya) har dem längre lårben (?) vilket borde kunna öka prestationen på löpningen och därmed även testosteron nivåerna! Har dock ingen källa om detta.

Harnold
2012-01-28, 21:18
OBSERVERA!

Givetvis är fysiken genetiskt betingat. På samma sätt som män och kvinnor har olika förutsättningar fysiskt sätt p.g.a. gener så har även olika folkslag det.

Kom dock ihåg att det är lika stor skillnad på vita och afrikanska folkslag som afrikanska folkslag gentemot varandra. Explosiva löpare är oftast från västafrika där de har världens bästa gener gällande explosiva muskler. De har även väldigt lätt att bygga muskler. Usain Bolt är förmodligen från västafrika ursprungligen där man hämtade slavar förr. Likaså kaie green och ronnie coleman.

Långdistanslöpare är oftast från östra afrika. En smal och liten långdistanslöpare har en kropp som skiljer sig från en explosiv kortdistanslöpare på många sätt.

Det jag vill påpeka är att skillnaden mellan någon från kenya och västafrika är större än en västafrikan och vit exempelvis.

fredrik1
2012-01-28, 21:24
var visst 13 procent

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=3455741&dopt=Abstract

L-Sami
2012-01-28, 21:45
Det jag vill påpeka är att skillnaden mellan någon från kenya och västafrika är större än en västafrikan och vit exempelvis.

Hur vet du det? Jag hoppas att det du påstår inte baseras på TV-tittande. Eftersom det bor nästan 40 miljoner i det landet och det som syns på löparbanan är inte representativt för hela landets befolkning.

Harnold
2012-01-28, 21:52
Hur vet du det? Jag hoppas att det du påstår inte baseras på TV-tittande. Eftersom det bor nästan 40 miljoner i det landet och det som syns på löparbanan är inte representativt för hela landets befolkning.

Den är baserad på min logik, sunt, förnuft och statistik. Krävs inte raketforskning för att se att västafrikaner och östafrikaner är oerhört olika.

L-Sami
2012-01-28, 21:59
Den är baserad på min logik, sunt, förnuft och statistik. Krävs inte raketforskning för att se att västafrikaner och östafrikaner är oerhört olika.

Oerhört olika skulle jag inte påstå. Det finns kenyaner som ser ut som västafrikaner och vice versa, i IRL.

baggard
2012-01-28, 22:09
Bruce Lipton säger nåt i stil med att kolla på deras bakgrund. Var kommer rasen ifrån? Dom kommer från totalt rötna omständigheter så dom var tvungna att lära sig att slåss för att överleva. Dom behövde kämpa för att hålla sig vid liv så deras kroppar är designade efter någon som kämpar.

"It's a stress and enviroment issue" "Biological organisms are designed to be a complement to their enviroment"

Trashcan
2012-01-29, 10:18
Bruce Lipton säger nåt i stil med att kolla på deras bakgrund. Var kommer rasen ifrån? Dom kommer från totalt rötna omständigheter så dom var tvungna att lära sig att slåss för att överleva. Dom behövde kämpa för att hålla sig vid liv så deras kroppar är designade efter någon som kämpar.

"It's a stress and enviroment issue" "Biological organisms are designed to be a complement to their enviroment"

Äh, knappast. Precis som att vi inte har behövt kämpa för att hålla oss vid liv? Det är bara de senaste 500 åren vi har förslappat oss lite, och så fort hinner inte så mycket evolution ske.

Eddie Vedder
2012-01-29, 15:43
Äh, knappast. Precis som att vi inte har behövt kämpa för att hålla oss vid liv? Det är bara de senaste 500 åren vi har förslappat oss lite, och så fort hinner inte så mycket evolution ske.

+1

Fattas bara "De är så snabba för att de fått springa från alla lejon och tigrar" eller dylikt. :D

StarkaUlf
2012-01-29, 15:47
+1

Fattas bara "De är så snabba för att de fått springa från alla lejon och tigrar" eller dylikt. :D

Eller springa 2 mil varje dag till och från skolan (tänker på långdistanslöpare) ;)

vanzee
2012-01-29, 16:33
var visst 13 procent

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=3455741&dopt=Abstract

Vill bara påpeka att det är "African-Americans" som studien är baserad på, dessa lever under helt andra omständigheter och har gjort under några århundraden nu om man jämför med exempelvis en Kenyan. Så man kanske inte ska jämföra afro-amerikaner med mörkhyade i Afrika som levt "instängt" och inte kunnat beblanda sig med andra folkslag från resterande Afrika och världen.

jonax
2012-01-29, 22:31
Afrikanerna är bättre i löpning därför att dom är fler som tränar löpning. Dom tränar hårdare o vill mer.
Jag menar, finns det nån speciell curlinggen? Mest vitingar där va? Tyngdlyfning? Hockey?

Gubbs! Rasbiologi är jävvligt ute.

/j.

cero
2012-01-30, 01:08
Afrikanerna är bättre i löpning därför att dom är fler som tränar löpning. Dom tränar hårdare o vill mer.
Och detta är den enda anledningen?

fredrik1
2012-01-30, 06:56
Afrikanerna är bättre i löpning därför att dom är fler som tränar löpning. Dom tränar hårdare o vill mer.
Jag menar, finns det nån speciell curlinggen? Mest vitingar där va? Tyngdlyfning? Hockey?

Gubbs! Rasbiologi är jävvligt ute.

/j.

Nope, eller delvis givetvis men smalare smalben har de också = 8% mer effektiv löpning läste jag någonstans. Östafrikaner då.

TurningTorso
2012-01-30, 07:13
Afrikanerna är bättre i löpning därför att dom är fler som tränar löpning. Dom tränar hårdare o vill mer.
Jag menar, finns det nån speciell curlinggen? Mest vitingar där va? Tyngdlyfning? Hockey?

Gubbs! Rasbiologi är jävvligt ute.

/j.


Bara för att rasbiologi inte ligger i topp som diskussionsämne på fikarasten så ger ju inte det att det saknas skillnader mellan "människor från olika ställen på jorden".