handdator

Visa fullständig version : Proxy's ABCDE-variant v1.0


Proxy
2012-01-27, 21:00
NOTERA: Jag rekommenderar inte att du testar den här typen av diet om du inte har kunskapen eller självkännedomen till att göra det.
Den här dieten är speciellt utformad för dopingfria atleter, och kommer troligtvis att vara tämligen värdelös om du tillför artificiella hormoner till din kropp.
Om du vill testa så gör det, men om du känner att det inte fungerar så bör du lägga ner. Man känner väldigt lätt när det fungerar och när det inte gör det.

Då jag får flertalet frågor varje vecka angående ABCDE-dieten, så tänkte jag främst för egen tidsvinning skriva en guide om min nuvarande variant av dieten. Min variant bygger på Torbjörn Åkerfeldt's (grundaren av ABCDE) originella teorier, kunskap jag har fått av min mentor Robert "RobbanColeman" Larsson, samt personliga reflektioner.
Originalutförandet av dieten finns att läsa om här (http://myoblast.wordpress.com/2010/0...orn-akerfeldt/).

ABCDE står för Anabolic Burst Cycling Diet and Excercise, och bygger på utnyttjade av hormontröghet, genom periodiskt över och underätande.
Jag tänker inte gå in på teorin bakom, detta är endast en guide i hur min variant av dieten utförs. Alltså den rent praktiska delen.
Jag kan inte lova att detta är den mest optimala varianten, men det är en variant jag har använt med stor framgång.

Cyklerna
När man påbörjar dieten så bör man alltid göra det med en period av underskott, för att "nollställa" kroppen. Cyklernas längd kan variera mellan 7 och 14 dagar i längd, och både över och underskottsperioderna bör vara lika långa. I Torbjörn's originalhypotes så används perioder om 14 dagar, något som han sedan har tummat ner till 12 dagar. Jag använder mig av 10 dagar, men det handlar främst om personlig preferens. Jag tycker själv att 7 dagar är för kort, dom största ökningarna börjar man göra efter 4-5 dagar av överskott.
Summering: 7-14 dagar av underskott, följt av 7-14 dagar av överskott, sedan börjar man om igen. Underskottsperioden och överskottsperioden bör vara cirkus lika långa.

Kalorimängder
Jag rekommenderar något mindre svängningar än Torbjörn. +-700 till 1000kcal om dagen tycker jag är lagom, beroende på hur mycket kroppsfett man har, o.s.v.
Som rumregel så ska man inte ha ett så stort underskott att man blir helt kass och inte kan prestera alls på gymmet. -700 bör dom flesta klara av galant i 10 dagar, -1000 bör gå bra för dom flesta med över 12-15% kroppsfett.
Jag räknar själv inte kalorier under överskottsperioderna, utan äter helt enkelt så mycket (bra) mat jag vill och känner för. Men svängningarna bör vara ungefär likvärdiga. Om man använder ett underskott på -700kcal, så bör man ha ett överskott på ungefär +700kcal.
Om man har som mål att gå upp i vikt, så kan man lägga till +200kcal antingen under underskottsperioden eller under överskottsperioden, eller +100kcal på båda. Man vill dock alltid ha kvar ordentliga svängningar i sin diet.
Om man känner att man klarar av ett större kaloriunderskott utan att tappa på gymmet, så går det bra att sänka kaloriintaget något, och höja kaloriöverskottet på överskottsperioderna.

Makrofördelning
Underskott: Som vanligt under de flesta byggardieter så är det främst kolhydrater man räknar. Kort sagt så vill man ha tillräckligt med kolhydrater för att prestera. Jag rekommenderar minst 150-200g varje dag. Man vill alltså helt enkelt undvika soppatorsk fram till slutet på underskottsperioden där det är helt okej att bli väldigt låg på kolhydrater, så att man sedan kan lagra in ordentligt under överskottsperioden.
Fett är någonting som jag aldrig räknar under deff. Så länge man inte lever på bara kyckling så behöver man inte oroa sig, ät vanlig mat bara.
Protein räknar jag inte heller direkt, det är helt enkelt dit resten av kaloribudgeten går. Det är protein som är muskelbesparande, så det är klart att man vill få i sig så mycket som möjligt. Man bör sikta på 3g per kilo kroppsvikt, ev. lite mer.

Överskott: Fett: Samma som under underskott. Man får i sig det man behöver och lite till av vanlig kost. När man dessutom överäter med över 700kcal om dagen så kommer man garanterat att få i sig sina fettsyror. Normalfet vardagskost gör jobbet här.
Protein: Essentiellt så är det protein som ger tryck i musklerna. Mycket mat, främst protein, är det som ökar produktionen av kväveoxid. Det är också protein som står för muskeltillväxt, och det har i princip visat sig att mer är bättre. För så bra resultat som möjligt så bör man få i sig minst 4g per kilo kroppsvikt, gärna mer än så. Man klarar sig dock givetvis på betydligt mindre än så.
Kolhydrater: Det som blir kvar av våran kaloribudget, kommer att bestå av kolhydrater. Ungefär 40-60%, alltså minst 4g per kilo kroppsvikt. Torbjörn är inte särskilt strikt i vilka kolhydrater man ska äta, jag rekommenderar däremot att man lägger fokus på lite mer komplexa kolhydrater så som ris, potatis, havregryn, o.s.v.
Hästmängder protein, massvis med kolhydrater, och en bra mängd fett, det är så man ökar. Massvis med glykogen och kväveoxid är det som ger bra tryck.

Näringstiming
Finns inte så mycket att säga här. När man äter så mycket kalorier som man gör under överskottsperioderna så äter man för det mesta hela tiden. Jag tycker att proteinintaget bör vara någorlunda utspritt över dygnet, med lite extra runt träningen. Detsamma gäller kolhydraterna, jag äter alltid dagens största kolhydratmål direkt efter träning.
Under underskottsperioderna så får man göra lite som man vill. Jag kör ett standardupplägg på ungefär 4 mål om dagen.

Träningen
ABCDE fungerar jättebra för att trycka sig igenom platåer. Under överskottsperioderna så bör man inte ha några som helst problem med att öka, även som erfaren styrketränande.
Under underskottsperioderna så bör fokus ligga på att inte tappa mer än max en eller ett par repetitioner här och där.
Jag har inga större erfarenheter om hur dieten fungerar parat med annat än byggarträning, men där fungerar det finfint.
Man kan ev. vilja ha lite mer vila under underskottsperioden än under överskottsperioden.

Kosttillskott
Kreatin: Har klara fördelar under både över och underskott. Används alltid med fördel, och inget man behöver anpassa speciellt till ABCDE.
EAA/BCAA: Kan med fördel användas under underskottsperioderna, då det kraftigt stimulerar MPS till en liten kalorimängd. Har inte lika stora fördelar under överskott.
PWO/koffein: Om man kan träna hårdare så får man bättre resultat, simple as that.
Vassle: Billigt protein sett till gram per krona. Absolut köpvärt, och kan användas till mycket inom matlagning också.
Fettsyror: Inget jag personligen använder regelbundet, men kan ha positiva effekter under så väl under som överskott. T.ex. CLA och Omega3.

SirOrigami
2012-01-27, 21:35
Men lol jag väger ~100kg och ska alltså trycka minst 400g protein per dag. Om ja tar de från whey blir det 18 skopor eller 25 kycklingbröst. Och den andra delen ska vara kollisar tex pasta. Dvs 1000g pasta.

Oooiii. Mättnaden känns oändlig.
Ni som kör denna diet måste vara väldigt mätta =)

Squamata
2012-01-27, 21:47
Du kan ju räkna proteinet från pastan med, äter du 1000g pasta=ca130g protein :)
Samma sak med kålisar från protein källorna.. lättare o få i sig än man tror^^ väger precis som du en bit över 100kg.

SirOrigami
2012-01-27, 21:51
Juste blev de bara 14 skopor och 1000g pasta. Nice =)

paatrik
2012-01-27, 23:34
Men lol jag väger ~100kg och ska alltså trycka minst 400g protein per dag. Om ja tar de från whey blir det 18 skopor eller 25 kycklingbröst. Och den andra delen ska vara kollisar tex pasta. Dvs 1000g pasta.

Oooiii. Mättnaden känns oändlig.
Ni som kör denna diet måste vara väldigt mätta =)

Upplever det omvända, både kcal och protein/kg rullar snabbt iväg.

Hetz
2012-01-28, 01:35
Riktigt bra Proxy, stort +1

Sverker
2012-01-28, 06:50
När jag läste om upplägget var streching viktigt. Viktigt att sträcka ut fascia för att underlätta tillväxten av muskelfibrer. Mest viktigt var det under överätningsfasen när musklena redan var fyllda med glykogen och fascia utspänd till det yttersta.


Har dessa tankar glömts bort eller visades det att det inte hade någon effekt:confused:

Tacos
2012-01-28, 07:40
Intressant! Jag har tidigare bara testat "traditionell" bulk och deff. Jag är dock alltid öppen för nya kost- och träningsupplägg. Brukar ge en motivationshöjning när man hoppar på och testar något nytt. Är ju så lätt att man fastnar i gamla "trygga" banor.

Dessutom verkar det här upplägget gå att kombinera med ett "normalt" socialt liv. Har man barn, fru, villa och heltidsjobb finns det inte alltid plats för stora utsvängningar :) Sedan vill man inte ge barnen någon vriden syn på kost heller.

Det här upplägget skulle jag absolut kunna tänka mig att testa. Kul med något nytt som sagt.

daloatf
2012-01-28, 09:58
När jag läste om upplägget var streching viktigt. Viktigt att sträcka ut fascia för att underlätta tillväxten av muskelfibrer. Mest viktigt var det under överätningsfasen när musklena redan var fyllda med glykogen och fascia utspänd till det yttersta.


Har dessa tankar glömts bort eller visades det att det inte hade någon effekt:confused:

Det gäller fortfarande i original. Men detta är proxys "version"

Inge Enveten
2012-01-28, 10:14
Skoj läsning. Thx4Sharing!

Guitarg124
2012-01-28, 12:17
Låter spännande helt klart.

Jag kommer att prova!

Proxy: Har du alltid kört enligt detta upplägget?

http://www.reps.se/cms/507/abcdemetoden-anabolic-burst-cycling-of-diet-and-exercise

"Finns det studier som visar att ABCDE-metoden fungerar?

I en 12 dagars studie lät man testgruppen inta ett högt kaloriintag. Efter 12 dagar så hade de lagt på sig ca 2 kg muskler och ca 1 kg fett."

2 kg muskler på 12 dagar?!

joasimo
2012-01-28, 12:39
Bra skrivet men tror du inte 4g protein är lite onödigt mycket under uppbyggnad? :D Jag gillade inte ABCDE-dieten på grund av alldeles för korta uppbyggnadsperioder för min smak!

Rakanichy
2012-01-29, 00:04
Jäävligt sugen på att gå in på ABCDE.
Har deffat nu i en månad, känner mig lite för spinkig för att deffa mer till sommarn. Har ju fan den perfekta utgångspunkten... Nu ska jag gå och göra en proteinshake med grädde och banan brb...

Fartman
2012-01-29, 01:03
Intressant! Jag har tidigare bara testat "traditionell" bulk och deff. Jag är dock alltid öppen för nya kost- och träningsupplägg. Brukar ge en motivationshöjning när man hoppar på och testar något nytt. Är ju så lätt att man fastnar i gamla "trygga" banor.

Dessutom verkar det här upplägget gå att kombinera med ett "normalt" socialt liv. Har man barn, fru, villa och heltidsjobb finns det inte alltid plats för stora utsvängningar :) Sedan vill man inte ge barnen någon vriden syn på kost heller.
Det här upplägget skulle jag absolut kunna tänka mig att testa. Kul med något nytt som sagt.

que? är det nått som känns spontant negativt med den här dieten är att man kommer att få ett rätt skevt ätbeteende..
I övrigt är det intressant läsning. Visste faktiskt inte om att det fanns någon som körde ABCDE nu för tiden.

paatrik
2012-01-29, 10:53
que? är det nått som känns spontant negativt med den här dieten är att man kommer att få ett rätt skevt ätbeteende..
I övrigt är det intressant läsning. Visste faktiskt inte om att det fanns någon som körde ABCDE nu för tiden.

Nja, barn lär inte märka om du äter mer/mindre. Däremot ifall du skippar frukost och överlag börjar fasta längre perioder.

Tacos
2012-01-29, 12:19
que? är det nått som känns spontant negativt med den här dieten är att man kommer att få ett rätt skevt ätbeteende..
I övrigt är det intressant läsning. Visste faktiskt inte om att det fanns någon som körde ABCDE nu för tiden.

Vad är det som är konstigt tycker du? Ena veckan/veckorna äter man lite mer, andra lite mindre.

Inga konstiga mattider eller några livsmedel som skall uteslutas.

jagärensnnällman
2013-02-27, 03:21
Varför ska man sprida ut proteinintaget?

LillisJ
2013-02-27, 03:36
Googlade för att läsa 'teorin bakom' dieten och det verkar väldigt intressant måste jag säga.. Nästan så intressant att jag kanske testar det i april kanske(?). Cirka 1 månad in i min vanliga deff. Det ligger ju något i detta.

Kommer att följa tråden för att invänta fler åsikter/tankar från folk. Tack för läsningen, Proxy!

tjing
2013-02-27, 15:36
Jag tror att det finns en risk att man tappar mer muskler på underätningsperioderna än man bygger på så korta överätningsperioder. Sub-optimalt.

När du börjat göra lite GAINZ, ska du deffa i två veckor. Inte bra. Håll nere fettet istället på överätningsdagar och ät på balans på vilodagar tänker jag. Kötta på med kolhydrater + protein varannan dag, varannan dag äter du som vanligt. Skippa deffen under bygg-fasen. Gör istället lite damagecontrol.

LillisJ
2013-02-27, 16:03
Jag tror att det finns en risk att man tappar mer muskler på underätningsperioderna än man bygger på så korta överätningsperioder. Sub-optimalt.

När du börjat göra lite GAINZ, ska du deffa i två veckor. Inte bra. Håll nere fettet istället på överätningsdagar och ät på balans på vilodagar tänker jag. Kötta på med kolhydrater + protein varannan dag, varannan dag äter du som vanligt. Skippa deffen under bygg-fasen. Gör istället lite damagecontrol.

Men om man ska skippa deffen så är det ju inte längre ABCDE, eller?

Alt. så får man helt enkelt ha längre byggperioder än deffperioder tänker jag.

tjing
2013-02-27, 19:56
Längre bygg- än deffperioder är ju klart en tanke.

Pretorian
2013-03-13, 10:54
Proxy: kör du efter detta året om?

midwinterholes
2013-03-13, 11:08
Jag tror att det finns en risk att man tappar mer muskler på underätningsperioderna än man bygger på så korta överätningsperioder. Sub-optimalt.

När du börjat göra lite GAINZ, ska du deffa i två veckor. Inte bra. Håll nere fettet istället på överätningsdagar och ät på balans på vilodagar tänker jag. Kötta på med kolhydrater + protein varannan dag, varannan dag äter du som vanligt. Skippa deffen under bygg-fasen. Gör istället lite damagecontrol.

Tanken är väl att kroppen hormonmässigt sett inte skall hinna fatta att den ligger på underskott och därmed fortsätta bygga plus trots ett underskott.

Känns som leangains utspritt på flera dagar :D fasta, äta, fasta, äta.

mycketbrännvin
2013-03-15, 11:58
+100-200kcal på överskott låter lite, dessutom blir det svårt då man inte precis kan räkna ut vad man förbränner eller äter. Personligen skulle jag sikta på 500kcal under överskottstiden för att vara säker på att hamna på +

tjing
2013-03-15, 14:01
Jag skulle sikta på + 1000 kcal per dag i ett par veckor med lite fett och mycket kolhydrater och hård träning. Sedan en veckas mini-deff, om något.

mycketbrännvin
2013-04-06, 20:31
Nån som testat att köra typ 2 veckor +1000kcal och sen 2 veckor - 1000kcal?