handdator

Visa fullständig version : Vad kan jag ha drabbats av?


Yooo
2012-01-27, 20:56
Hej! I oktober förra året fick jag en del skumma problem.

1. Spänningar framförallt i vader och i baksida lår, men ibland på utsidan av låret. Det känns som att musklerna spänns lite lätt.
2. Problem med lilltån och småtårna på höger fot. När jag försöker spreta på dem eller vicka på dem kan jag känna hur det rycker i mellangården eller anus.
3. Upplever som ett "drag" i högerfoten ibland. Detta sammanfaller med att foten blir väldigt kall.
4. Stela och ömma höfter.
5. Stel och öm ländrygg. Ibland stickande smärta som snabbt försvinner.

Problemen kommer nästan bara när jag sitter ner. Ligger jag raklång på golvet upphör de. Problemen lättar när jag sträcker på mig och när jag stretchar höfter och gluteus men återkommer när jag suttit en stund.
Jag kan utlösa problemen stående om jag böjer mig ner för att försöka nudda tårna med raka ben. Vid dessa tillfällen har jag även vart med om domningar i båda ben.
Problemen var mycket starka i oktober/november men blev bättre. Återkom i slutet på december.

Har undersökts grundligt av neurolog som inte fann något onormalt. Har fått göra en MR av hjärna och halsrygg utan onormala fynd (husläkaren misstänkte neurologisk sjukdom). Har även gjort en EMG-undersökning och en nervundersökning utan onormala fynd.
Problemen ställer till det för mig. Min vardag kräver att jag sitter still långa perioder framför skrivbordet.

Läkaren verkar inte tro att det rör sig om diskbråck eller något allvarligt. Behöver hjälp med teorier om vad det kan röra sig om.

Mvh Yooo

Niveus
2012-01-27, 21:07
Mina tankar går mot att det är en eller flera nerver som komprimeras i vissa positioner eller rörelser. Vad det beror på i ditt fall vet jag inte.

Jag vill dock skjuta på att det är diskbråck. Denna sker oftast i L5-S1 nivå (som mottar störst belastning) och en halsryggsröntgen kan inte påvisa detta, du behöver en i lumbal+sakralnivå.

LarsLasr
2012-01-27, 21:08
Låter ju som nervproblem.

Här kan du läsa lite om ischias, kolla på den om falsk ischias då äkta borde upptäcks av läkare.

http://www.kiropraktorcentrum.com/index.php/sv/din-rygg/141-nyhetsbrev-0303

Niveus
2012-01-27, 21:16
Vill också rekommendera denna (är emellertid på danska):
http://laegehaandbogen.dk/fysmed-og-rehab/illustrationer/dermatom-l5-53.html

Yooo
2012-01-28, 11:34
Mina tankar går mot att det är en eller flera nerver som komprimeras i vissa positioner eller rörelser. Vad det beror på i ditt fall vet jag inte.

Jag vill dock skjuta på att det är diskbråck. Denna sker oftast i L5-S1 nivå (som mottar störst belastning) och en halsryggsröntgen kan inte påvisa detta, du behöver en i lumbal+sakralnivå.



Skall lobba för en MR av hela ryggen vid nästa besök. Har alltid haft problem med svank och stela hamstrings. Hade en episod med ryggskott för några år sedan. Så för mig låter inte diskbråck orimligt.

burkmannen
2012-01-29, 00:46
Om du röntgade halsryggen varför tog ni inte ländryggen i samma svep för att utesluta diskbråck?

christian9
2012-01-29, 01:19
Jag hade gått till en kiropraktor med det där. Om inte vanliga sjukvården hittar något fel, är jag nästan säker på att kiropraktorn gör det (och vice versa).