handdator

Visa fullständig version : Mest optimala kolhydraterna vid återhämtning?


Macattack
2012-01-27, 20:38
Låt oss säga att jag kör ett gympass vid 6 tiden, dricker en återhämtningsdryck vid halv 8, och vill ha en kvalitativ måltid vid 9 tiden, innan det är dags att sova vid 10-11. Vilken kolhydrats källa är då att föredra för maximal återhämtning? Jag vet att långsamma kolhydrater sägs vara det mest optimala, men är det i sådana fall havregryn, rå ris eller fullkorns makaroner, eller möjligtvis någon annan kolhydrats källa som anses bäst för att maximera muskeluppbyggnaden?

innit
2012-01-27, 21:36
Fokusera på helheten under dagen, få i dig runt 10g/kg kolhydrat per dag i både sockerart och långsam form. (Om du nu befinner dig i en högintensiv daglig träning period och vill kunna prestera minst lika bra 1dygn senare)

Se bara till att du får i dig runt 6g eaa eller 20g hög kvalité mixad protein efter/innan eller under träningen så är du hemma i byggande syfte. (Tar för givet att du ligger runt 0,5g-2g/kg protein per dygn i övrigt)

Sen vet jag inte om det är stora eller små kolhydratmolekyler som är bäst för att tillse kroppen med energi... det får någon annan svara på. Själv försöker jag variera alla mina källor av protein/fett och kolhydrat så mycket jag bara kan.

Ser nu att jag inte alls svarat på din fråga.. satans fredagskvällar!

Mvh

King Grub
2012-01-27, 21:38
Jag vet att långsamma kolhydrater sägs vara det mest optimala, men är det i sådana fall havregryn, rå ris eller fullkorns makaroner

Välj det du tycker bäst om och som passar in i måltiden i övrigt. Valet spelar ingen som helst roll i övrigt, vid lika stor kolhydratmängd.

Klein
2012-01-28, 00:15
Fokusera på helheten under dagen, få i dig runt 10g/kg kolhydrat per dag i både sockerart och långsam form. (Om du nu befinner dig i en högintensiv daglig träning period och vill kunna prestera minst lika bra 1dygn senare) Mvh

Möjligen om du är elitkonditionsidrottare...

Macattack
2012-01-28, 01:48
Fokusera på helheten under dagen, få i dig runt 10g/kg kolhydrat per dag i både sockerart och långsam form. (Om du nu befinner dig i en högintensiv daglig träning period och vill kunna prestera minst lika bra 1dygn senare)

Se bara till att du får i dig runt 6g eaa eller 20g hög kvalité mixad protein efter/innan eller under träningen så är du hemma i byggande syfte. (Tar för givet att du ligger runt 0,5g-2g/kg protein per dygn i övrigt)

Sen vet jag inte om det är stora eller små kolhydratmolekyler som är bäst för att tillse kroppen med energi... det får någon annan svara på. Själv försöker jag variera alla mina källor av protein/fett och kolhydrat så mycket jag bara kan.

Ser nu att jag inte alls svarat på din fråga.. satans fredagskvällar!

Mvh

haha det var allt till lite hjälp i alla fall. Starkt jobbat må jag säga för att vara på en fredagkväll dessutom!

Macattack
2012-01-28, 01:51
Välj det du tycker bäst om och som passar in i måltiden i övrigt. Valet spelar ingen som helst roll i övrigt, vid lika stor kolhydratmängd.

Då tackar jag för svaret! Då blir det fullkornsris för hela slanten *drool*

innit
2012-01-28, 09:07
Möjligen om du är elitkonditionsidrottare...

Bitterhet!

Det stämmer att det är en riktlinje för eliten av konditionsidrottare, men jag tycker det är synd att folk är så extremt rädda för kolhydrater. Studier visar på att ett för lågt intag kan tex ge upphov till skador och nedstämdhet osv.

Om man har intresse, tid och möjlighet kan jag rekommendera att läsa: Carbohydrates for training and competition, Department of Sports Medicine, Australian Institute of Sport, Belconnen, ACT, Australia.
Där skriver dom tex;

"DAILY NEEDS FOR FUEL AND RECOVERY: these general recommendations should be fine-tuned with individual consideration of total
energy needs, specific training needs, and feedback from training performance

*Light - Low-intensity or skill-based activities
3–5 g * kg^-1

*Moderate - Moderate exercise programme(i.e. ~ 1 h)
5–7 g * kg^-1 * day^-1

*High - Endurance programme (e.g.moderate-to-high intensity exercise of ~1–3 h)
6–10 g * kg^-1 * day^-1

*Very high - Extreme commitment (i.e.moderate-to-high intensity exercise of >4–5 h)
8–12 g * kg^-1 * day^-1"

Personligen tycker jag även att kolhydrater är det bästa "PWO" som finns, men vissa föredrar ju att kötta i sig massa konstiga amfetaminliknande ämnen.
Nu gick jag helt off topic så får tacka för mig.

Mvh