handdator

Visa fullständig version : Torkat kött


dnuleddiw
2012-01-27, 18:00
Hej alla! Nu är det så att jag har fått upp ögonen för det med torkat kött/beef-jerky. Jag har också kollat runt lite på internet vart man kan beställa osv.. Men kom snabbt fram till att det kostar runt 600kr/kg torkat kött, vilket inte riktigt passar så bra för min plånbok.. Den när jag också kollade runt så hittade jag torkat kött från en djuraffär för runt 120kr/kg, det jag undrar är nu: vad är det egentligen för skillnad på de olika sorterna som är tillverkade för djur respektive människor? Jag kom på det att djurköttet antagligen inte är marinerat, och att de kanske slänger i lite vad som helst i - ungefär som falukorv.. Vad tror ni?

Sverker
2012-01-27, 18:03
Att de sämre bitarna går till djurmat givetvis.

willtjam
2012-01-27, 18:06
Står det något speciellt på förpackningen? Jag läste på Icas hundmat en gång och då var det några procent som bestod av aska. Aska av vad liksom?

King Grub
2012-01-27, 18:10
Aska är vitamin- och mineralvikten. Tittar du i SLV:s tabeller ser du aska där också. Det är vad som skulle bli kvar om man eldade upp livsmedelsprovet.

Sverker
2012-01-27, 18:12
Det är alla mineraler som finns med i köttet. Det blir någon procent kalium, kalcium, magnesium, natrium, järn, fosfor, klorid mm.

På labbet kan man stoppa in ett prov på lite kött i en ugn på 600°C i några timmar. Vattnet kokar bort och protein, fett, kolhydrater, vitaminer mm brinner upp. Det som blir kvar i askan är mineralerna.

willtjam
2012-01-27, 18:46
Åhfan! Man lär så länge man lever!

Lillleif
2012-01-27, 19:03
Är det så man skapar mineraltillskott tro? :)

straxjenny
2012-01-29, 15:06
Jag gjorde torkat kött själv som var riktigt gött.. Så om du köper en bit nötkött och låter den ligga i salt ett eller två dygn och sen torkar några timmar i ugnen så det blir kalas. Man kan även krydda med lite goa kryddor.

Finns en krydda som heter Punch your daddy som också är riktigt go! :)