handdator

Visa fullständig version : Sittande knäböj i maskin, fråga


martinan
2012-01-27, 16:57
Hej.

Vet inte om knäböj är rätt uttryck på svenska, det jag menar är engelskans "leg extension".
Maskinen är lik denna: http://www.teamsportia.se/scaled/7051947229705_F-width500height500.jpg
Dvs det sitter under knäna en vadderad stång

Denna stången verkligen pressas in i undersidan av knäna när man lyfter mer än 40 kg. Även fast det inte gör direkt ont så känns det inte som att det lär vara hälsosamt i längden.
Kan det vara så att jag måste justera stången eller tränar fel på något vis?

Tack för hjälpen

Hemi
2012-01-27, 17:23
Länge sedan jag tränade på gym men i den övningen brukar man väl se till att höften/sätet pressas ned med hjälp av handgrepp vid sidorna ellr av en rem runt övre låren för att jämna ut tyngden nedåt på sittdynan. Sticker något upp under knäna som du beskriver är den dåligt konstruerad min uppfatting. kanske kan åtgäldas med en handduk eller nåt som duffert.

martinan
2012-01-27, 17:25
Nu gick det inte att ändra inlägget. Vill bara förtydliga med att problemet helt enkelt är att när man pressar förs tyngden över till stången under knäna, istället för att jämnt fördelas mellan undersida av knä, lår och rumpa. Det blir mycket tryck vid en punkt.

Länge sedan jag tränade på gym men i den övningen brukar man väl se till att höften/sätet pressas ned med hjälp av handgrepp vid sidorna ellr av en rem runt övre låren för att jämna ut tyngden nedåt på sittdynan. Sticker något upp under knäna som du beskriver är den dåligt konstruerad min uppfatting. kanske kan åtgäldas med en handduk eller nåt som duffert.


Stången är ju väl vadderad, så det är väl ingen idé att ha handduk som skydd?
Eller menar du att jag borde försöka höja resten av sätet med någonting under?

AndreasBastard
2012-01-27, 17:36
Menar du att det är i knävecket du upplever obehag vid tyngre belastning. Det ser inte ut som att det är så mycket justeringsmöjligheter på maskinen, men i vilket fall så är det nog tänkt att mjukkudden ska ligga i knävecket.

Detta är inte knäböj som det står i rubriken, men knäböj är ett utmärkt alternativ för att träna framsida lår ifall du och maskinen inte kommer överens.

Hemi
2012-01-27, 17:42
...

Stången är ju väl vadderad, så det är väl ingen idé att ha handduk som skydd?
Eller menar du att jag borde försöka höja resten av sätet med någonting under?


Ja, vilket som, bara ett tips men jag inser att det inte är speciellt mycket att göra åt om maskinen verkar vara konstruerad som den är. Vanligen (tror jag) är sittdynan lite tjockare och rak, ingen stång, precis under knävecken.

martinan
2012-01-27, 17:49
Menar du att det är i knävecket du upplever obehag vid tyngre belastning. Det ser inte ut som att det är så mycket justeringsmöjligheter på maskinen, men i vilket fall så är det nog tänkt att mjukkudden ska ligga i knävecket.

Detta är inte knäböj som det står i rubriken, men knäböj är ett utmärkt alternativ för att träna framsida lår ifall du och maskinen inte kommer överens.

Obehaget dvs trycket på undersidan av benen är där "mjukkudden" är placerad, då den är högre än resten av sätet.
Det går att ha så att den ligger precis i knävecket, och det går också att skjuta in den så att den mer pressar mot undersidan av låret.