handdator

Visa fullständig version : Var går gränsen för överskott?


StampChamp
2012-01-27, 16:20
Vart går gränsen där ett större överskott inte ger någon snabbare ökning av muskelmassan? Är det +1000kcal per dag?

Just nu ligger jag på 8-9 % i kroppsfett och har legat rätt högt i kalorier varannan vecka och varannan litet överskott. Funderar att lägga mig kring 500-750kcal överskott varje dag i 2,5 månad till.

Visst, jag kommer får räkna med att jag lägger på mig mer fett, men det är under en ganska kort period. Jag får även räkna med en lite längre deff, men det kommer hursomhelst bli rätt få kilon som måste bort.

Och enligt king_grub ska det mycket till och låg fettprocent innan man börjar förlora bra med muskelmassa? Så sköter jag deffen snyggt så tappar jag ordentligt med fett och lite muskler, då borde en bra bulk och deff vara mer fördelaktigt om man kör kortare perioder som jag kör, än att ta det långsamt.

Men vart går gränsen innan det inte ger något mer i muskelbyggande syfte?

willtjam
2012-01-27, 17:02
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5181038&postcount=20

Just större energiöverskott, desto större muskeltillväxt. Dock även mycket större fettillväxt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178561&highlight=%F6verskott

StampChamp
2012-01-27, 17:07
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178561&highlight=%F6verskott

Okej men någon gräns måste det ju finnas?

StampChamp
2012-01-27, 17:17
Kroppen kan väl inte tillgodose hur mycket som helst? Fast de som överäter riktigt mycket lyckas ju iofs lägga på sig muskelmassa utan att ens träna, så why not. Men var går gränsen när fett och muskel ration blir helt fucked up?

willtjam
2012-01-27, 17:17
Okej men någon gräns måste det ju finnas?

Ja, du kan nog äta ihjäl dig. :P

Fredron
2012-01-27, 18:59
Kroppen kan väl inte tillgodose hur mycket som helst? Fast de som överäter riktigt mycket lyckas ju iofs lägga på sig muskelmassa utan att ens träna, så why not. Men var går gränsen när fett och muskel ration blir helt fucked up?

Det är nog ganska godtyckligt vart gränsen går för ration.
Vad anser du och vad baserar du det på?

SirOrigami
2012-01-27, 21:39
Har för mig att Lyle skrev nånting om det. Och de var ganska rufft men tror de va nånstans 500-1000 per dag.

Sen blir fett/muskel ration nedreglerad. Snälla rätta mig den som läst artikeln mer nyligen

King Grub
2012-01-27, 21:43
Det finns nog inte några sådana studier på styrketränande, utan det är antaganden baserade på överätningsstudier på icke-tränande.

SirOrigami
2012-01-27, 21:47
De skulle vara väldigt intressant o se hur det artar sig om nån tränings individ vågar prova en vecka eller 2 med 3-10000 kcal överskott per dag =)

SirOrigami
2012-01-27, 21:48
Frågan är hur mycke protein behövs när överskottet är så stort?

Anders The Peak
2012-01-27, 21:52
Jag tror inte överskottet behöver vara jättestort 500-800 kcal och satsa på att få i sig dem som kolhydrater. Proteinintaget behöver inte vara speciellt stort kanske kring 20-25% av total E%. Justera till rätt E% nivå med tumgreppet i midjan.

krubkungen
2012-01-27, 22:14
Jag tror inte överskottet behöver vara jättestort 500-800 kcal och satsa på att få i sig dem som kolhydrater. Proteinintaget behöver inte vara speciellt stort kanske kring 20-25% av total E%. Justera till rätt E% nivå med tumgreppet i midjan.

Jag tycker dock är svårt att hålla protein under 25% av totalt E% när man äter kaloriöverskott. ifos äter jag rätt så proteinrika livsmedel men ändå..

Anders The Peak
2012-01-27, 22:17
Frågan är hur mycke protein behövs när överskottet är så stort?
Det var bara frågan jag svarade på...Antagligen behövs det betydligt mindre men då ökar fettbildningen markant.

Anders The Peak
2012-01-27, 22:34
Jag tror inte överskottet behöver vara jättestort 500-800 kcal och satsa på att få i sig dem som kolhydrater. Proteinintaget behöver inte vara speciellt stort kanske kring 20-25% av total E%. Justera till rätt E% nivå med tumgreppet i midjan.

Den här förklarar varför man ska undvika fett vid högkaloridiet och istället utnyttja tillväxtkraften i kolhydrater och protein. (http://www.ajcn.org/content/74/6/707.full)

Silencer
2012-01-27, 23:00
Har bulkat på både högfetts och högkolhydratsdiet. Högkolhydrat är helt överlägset. Kan t.o.m. sänka proteinet, styrkan sjunker inte.

Holabandola
2012-01-28, 09:03
50kcal överskott räcker, dvs ett glas mjölk.

Jag tycker det är så förbenat roligt med alla som "tränar sig feta" haha. Ser dessa killar hela tiden.
De får runda äppelkinder och lyfter skrot som aldrig förr.

Skippa bulken säger jag bara, ni ska bli snygga, inte lönnfeta :-)

DroopySWE
2012-01-29, 23:20
Hej alla glada. Jag känner att jag har jättesvårt att räkna på hur mycket kolhydrater kontra protein/fett jag får i mig varje dag. Har lätt för att planera kosten så att jag får i mig tillräckligt med protein och kcal, men sen är jag typ lost.

Hur tänker ni när ni syr ihop det? :)

Fredrik_S
2012-01-29, 23:56
Hej alla glada. Jag känner att jag har jättesvårt att räkna på hur mycket kolhydrater kontra protein/fett jag får i mig varje dag. Har lätt för att planera kosten så att jag får i mig tillräckligt med protein och kcal, men sen är jag typ lost.

Hur tänker ni när ni syr ihop det? :)

Väger mig själv med jämna mellanrm och kollar att viktien håller sig inom ett lagom intervall tex mellan 82 och 85. Har man inte skenat iväg över gränsen åt något håll behöver man inte bekymra sit ett skit över maten. Har man gått över gränsen håller man igen har man gått under äter man mer.

DroopySWE
2012-01-30, 01:31
Väger mig själv med jämna mellanrm och kollar att viktien håller sig inom ett lagom intervall tex mellan 82 och 85. Har man inte skenat iväg över gränsen åt något håll behöver man inte bekymra sit ett skit över maten. Har man gått över gränsen håller man igen har man gått under äter man mer.

Grejen är att jag ska bulka 10 veckor nu ~500 kcal/dag så jag ska ju gå upp en massa. Men jag vill kunna snickra ihop en så fördelaktig bulk som möjligt när det gäller förhållandet mellan protein, kolhydrater och fett. Därför frågade jag ;)

Jokester
2012-01-30, 10:30
50kcal överskott räcker, dvs ett glas mjölk.

Jag tycker det är så förbenat roligt med alla som "tränar sig feta" haha. Ser dessa killar hela tiden.
De får runda äppelkinder och lyfter skrot som aldrig förr.

Skippa bulken säger jag bara, ni ska bli snygga, inte lönnfeta :-)

Jag tycker det är roligare med alla taniga snubbar som sportar koncentrationslägers-looken året om och aldrig blir starka eller grova för att de inte äter ordentligt.

älskarcola
2012-01-30, 12:01
Jag tycker det är roligare med alla taniga snubbar som sportar koncentrationslägers-looken året om och aldrig blir starka eller grova för att de inte äter ordentligt.

Fast han sa ju att 50 kcal räcker också.

JimmyF
2012-01-30, 12:40
Jag tycker det är roligare med alla taniga snubbar som sportar koncentrationslägers-looken året om och aldrig blir starka eller grova för att de inte äter ordentligt.

Håller med! Dom som tränat sig feta har ju antagligen fått styrka och muskelmassa också, vilket dom nog strävar efter.

mysglenn
2012-01-30, 13:01
50kcal överskott räcker, dvs ett glas mjölk.

Jag tycker det är så förbenat roligt med alla som "tränar sig feta" haha. Ser dessa killar hela tiden.
De får runda äppelkinder och lyfter skrot som aldrig förr.

Skippa bulken säger jag bara, ni ska bli snygga, inte lönnfeta :-)

jasså tränar jag för att bli snygg? bra att du vet vad mina mål är samt vet vad JAG anser vara snyggt...

drick du din havregryn och var tanig

kwame
2012-01-30, 14:36
Hade satsat på 500 kcal / dag tops. Ja, du får säkert mer muskler på 1000 kcal, fast samtidigt mycket mer fett = längre deff. Så då behöver du deffa längre, och därav kanske du blir mindre jmf. med 500 o kortare deff

Jokester
2012-01-30, 15:44
Fast han sa ju att 50 kcal räcker också.

Om han klarar av att hålla 50 kcal överskott varje dag så gratulerar jag hans kunskap om sin kropp och kaloriräkning.

Sniggel
2012-01-30, 15:59
50kcal överskott räcker, dvs ett glas mjölk.

Jag tycker det är så förbenat roligt med alla som "tränar sig feta" haha. Ser dessa killar hela tiden.
De får runda äppelkinder och lyfter skrot som aldrig förr.

Skippa bulken säger jag bara, ni ska bli snygga, inte lönnfeta :-)

Jag hade iaf stor nytta av min "äppelkindsbulk" från 77 till 88 (85 hade nog dock räckt). Då hade jag inte ens magrutor när jag började på 77.

http://i129.photobucket.com/albums/p220/Sniggel/db_061201.jpg?t=1281827568

Men det gav mycket permanent muskelmassa och styrka.

Tror dock inte man kan upprepa sådan bulk mer än någon enstaka gång. Man gör det för att maximera sina nybörjarökningar samt plocka ut lite av de tidiga "intermediate-ökningarna". Sen går muskeltillväxten för långsamt för att man ska kunna bulka (upp till) ett halvt kg i veckan med goda långsiktsresultat.
IMHO